شناسهٔ خبر: 27521706 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/راهکار دانشگاهیان برای حمایت از تولید داخلی/

کاهش سفرهای خارجی دانشگاه علم و صنعت/برنامه عمرانی جدیدی نخواهیم داشت

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه محدودیت‌های ارزی نباید موجب کاهش سفرهای علمی اعضای هیات علمی و فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان شود، گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز و در راستای صرفه جویی در هزینه‌های دانشگاهی بخشی از تبادلات علمی بین‌المللی به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد و به این ترتیب بخشی از سفرهای خارجی دانشگاه حذف می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح اقدامات دانشگاه علم و صنعت در راستای عمل به نامه‌ وزیر علوم در خصوص کاهش هزینه‌های دانشگاه و حمایت از تولید داخل پرداخت و افزود: در حوزه فعالیت‌های عمرانی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ساختمان شماره دو دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت در مرحله نهایی ساخت قرار دارد و این پروژه طی یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های عمرانی این دانشگاه که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید ساختمان کتابخانه‌ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علمی و صنعت است که امیدواریم این پروژه طی 6 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که هیچ طرح عمرانی جدیدی برای سال جدید در دانشگاه تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه‌ طرح‌های عمرانی ساخت یک مجتمع خوابگاهی بود که متاسفانه این مجتمع به دلیل محدودیت‌های بودجه و مشکل تامین اعتبار اجرایی نخواهد شد. بنابراین ما برای سال جاری در دانشگاه علم و صنعت، برنامه عمرانی جدیدی نخواهیم داشت.

دکتر ذاکری در خصوص وضعیت سفرهای خارجی دانشگاه علم و صنعت با توجه به وضعیت فعلی و محدودیت‌های ارزی نیز گفت: بحث سفرهای اعضای هیات علمی دو صورت سفرهای کوتاه مدت نظیر شرکت در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و یا بلند مدت نظیر اعزام فرصت‌های ارتباطی و ارتباطات با دانشگاه‌های خارجی در راستای توسعه و گسترش تعاملات بین‌المللی صورت می گیرد که اغلب این سفرها بار مالی سنگینی برای دولت ندارند و در قالب تفاهم نامه‌های متقابل با دانشگاه‌های مقصد انجام می‌شود. قطعا چنین سفرهایی نه تنها نباید کاهش یابد بلکه باید مشوق توسعه این نوع سفرها شویم. چرا که این نوع سفرها برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و تقویت ارتباطات علمی بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در راستای کاهش هزینه‌ها تلاش داریم بخشی از سفرهای علمی دانشگاه علم و صنعت که به منظور ایجاد تفاهم‌های جدید و یا پیگیری تفاهم نامه‌های قبلی صورت می‌گیرد، در داخل کشور انجام شود و ما به عنوان میزبان از حضور دانشگاه‌های دیگر میزبانی کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در خصوص تاثیر محدودیت‌های ارزی و تبادلات علمی دانشگاه‌ها نیز گفت: طبیعتا افزایش نرخ ارز بخشی از تعاملات علمی دانشگاه‌ها را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد به طوری که ما در تامین ریالی و ارز با مشکل مواجه خواهیم شد. ضمن  این که دانشجویان دوره دکتری و پسادکتری نیز برای استفاده از فرصت‌های مطالعات خود با محدودیت مواجه شدند، چرا که ارز مورد نیاز آنها با نرخ مصوب دولت محاسبه نمی‌شود و باید هزینه‌های آنها با ارز آزاد تامین شود.

دکتر ذاکری در خصوص میزان عزم دولت برای رفع محدودیت‌های ارزی نیز گفت: در این زمینه ما نشستی را با معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم و در آن نشست مباحث و مشکلات پیش رو مطرح شد و دولت خود همکاری در این زمینه را داده است ضمن این که روسای 13 دانشگاه برتر کشور نامه‌ای را به دولت برای رفع محدودیت‌های ارزی ارسال کردند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان این که برخی از فعالیت‌های این دانشگاه در عرصه‌ی خدماتی ور فاهی و دانشجویی برون سپاری شده است گفت: ما به دنبال این هستیم به جای مدیریت بخشی از فعالیت‌های این دانشگاه و متحمل شدن هزینه‌های سنگین برای جذب نیروی انسانی بخشی از این خدمات از جمله مجتمع‌های رفاهی، سلف آزاد و غیره در حوزه‌های دانشجویی و اساتید برون سپاری می‌شود و امیدوار هستیم نتایج آن را بعد از عملیاتی شدن گزارش به اطلاع عموم برسانیم.

دکتر ذاکری همچنین در خصوص نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی نیز گفت: دانشگاه علم و صنعت به عنوان یک دانشگاه صنعتی می‌تواند در حل مشکلات صنایع مختلف نقش ایفا کند البته در طول چند سال گذشته اقدامات موثری صورت گرفته و همکاران هیات علمی ما در صنایع مختلف حضور دارند و فعالیت‌های مختلفی نیز در عرصه‌های صنعت، نظیر شناسایی مشکلات، صنایع و ارائه راهکار برای بهبود بهره برداری و ارتقای کیفیت محصول و بهبود فرایند محصول در کنار ایجاد نوآوری‌ها در صنایع انجام داده است.

به گفته وی، امسال با توجه به اینکه شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، دانشکده‌های دانشگاه نظیر دانشکده پیشرفت در کنار سایر دانشکده‌ فنی نظیر مکانیک، برق و عمران و راه آهن مهندسی مواد، شیمی و غیره در حوزه‌های پژوهشی خود تعاملاتی بهتر با صنعت را در برنامه خود قرار دادند به طوری که  ماهیانه جلسه‌ای با مدیران ارشد صنایع برگزار می‌کنیم تا علاوه بر تقویت تعاملات، مشکلات را شناسایی و راهکارهای موثر ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در پایان با اشاره به حضور بیش از 100 دانشگاه خارجی در این دانشگاه گفت: در نظر داریم با رفع برخی از محدودیت‌ها آمار ورود دانشجویان خارج از کشور به این دانشگاه افزایش یابد.

انتهای پیام

نظر شما