شناسهٔ خبر: 27521542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نگاهی به سهم اکتشافات نفتی ایران قبل و بعد کنوانسیون از خزر

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه درباره استخراج نفت و گاز در کنوانسیون دریای خزر بحثی مطرح نشد، گفت: سهم اکتشافات نفتی ایران از خزر حدود ۲۰ درصد است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سیدعلی ادیانی، در خصوص شرایط بهره‌برداری‌های نفتی و گازی از دریای خزر قبل و بعد از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هیچ بحثی در رابطه با اکتشافات، استخراج و بهره‌برداری نفتی نشده است کما اینکه در معاهدات قبلی هم به این موضوع پرداخته نشده، هم اکنون برای کارهای اکتشاف نفت و گاز در منطقه البرز سکوهای نفتی ایران مستقر شده و از حدود 20 درصد سهام این اکتشافات برخوردار است.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سران کشورهای حاشیه دریای خزر در این کنوانسیون با هدف نزدیک شدن نگاه‌ها و تعیین نهایی رژیم حقوقی دریای خزر دور هم جمع شدند و این جلسه نسبت به گذشته به سمت تفاهم و توافق جلو رفتند.

سهم 50-50 ایران و شوروی از دریای خزر از اساس کذب است

ادیانی ادامه داد: بر اساس حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها برای تعیین حق السهم کشورها به طول سواحل دریاها، مسائل مربوط به بستر و زیربستر، منابع نفتی و گازی و غیره، توافق طرفین توجه و بر مبنای انصاف سهم کشورها تعیین می‌شود اما در این کنوانسیون درباره تعیین حق السهم کشورها به نتیجه نهایی نرسیده اند، هرچند اخیرا فضایی ایجاد شده که در گذشته سهم ایران و شوروی روسیه 50-50 بوده اما این موضوع از اساس کذب است و در هیچ کدام از معاهدات 1921 و 1940 هم سهم ایران و شوروی روسیه تعیین نشده است.

ممنوعیت استقرار ناوگان‌های جنگی در خزر گام بزرگ کنوانسیون در برابر استقرار ناتو در این دریا

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام بزرگی در رابطه با ممنوعیت استقرار ناواگان‌های جنگی در دریای خزر برداشته شد. این موضوع سد محکمی در برابر استقرار ناتو به بهانه‌های مختلف در دریای خزر است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کسانی به شایعات دامن می‌زنند و سینه چاک می‌کنند که در زمان شاه بحرین را تقدیم اعراب کردند، ملت بزرگ ایران و همه افراد آگاه این نکته را فراموش نمی‌کنند که مردم برای حفظ سرزمین خود هشت سال جنگید. لذا دولت جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان وطن فروش نخواهد بود و این مسائل شایعات رسانه‌ای است تا به عملیات روانی دامن زده شود.

 

نظر شما