شناسهٔ خبر: 27521071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برق هسته ای نیاز امروز و فردای کشور

تولید برق بوسیله نیروگاههای هسته ای، هزینه برق را کاهش می دهد و برقی ارزان تولید می کند.

صاحب‌خبر -

برق هسته ای نیاز امروز و فردای کشوربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ تابستان امسال،­کشور با مشکل تامین برق و خاموشی های پی در پی مواجه بود کاهش بارش ها، راندمان پایین نیروگاهها و هدر رفت برق در مسیر انتقال، از دلایل اصلی کاهش تولید و عدم تامین برق مورد نیاز کشور است.

به گفته سخنگوی توانیر بیش از 52 هزار مگاوات نمی توان در کشور برق تامین کنیم. این یعنی برای تامین برق باید به سراغ انرژی های نو رفت.

همه ی ما به خوبی می دانیم که منابع فسیلی بر روی کره زمین در حال تمام شدن هست و منابعی که انسان ها تا به امروز از آنها استفاده کرده اند دیر یا زود به پایان خواهد رسید.­ این موضوع باعث نگرانی کشورهای پیشرفته برای تامین انرژی شده است و به سمت انرژی های تجدید پذیر و نو رفته اند.

موسوی مدیر انجمن انرژی های تجدید پذیر درباره استفاده از انرژی های نوین می گوید: انرژی های فسیلی در ایران تا 70 سال آینده رو به اتمام است و چون در ایران قیمت این انرژی ارزان است باعث شده کسی در مصرف آن صرفه جویی نکند.

وی ادامه داد: ارزان بودن انرژی های فسیلی باعث شده که مسولان به سمت تولید برق از طریق انرژی های نو نروند زیرا این نوع انرژی ها مانند انرژی هسته ای هزینه ی اولیه زیادی دارد و در مقابل، انرژی های فسیلی، ارزان تولید می شود اما در زمان طولانی برق گرانی تولید می کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها به سمت انرژی های تجدید پذیر رفته اند و باید ما هم به سمت استفاده از انرژی های جدید برویم زیرا این نیاز اینده ما است.

محمد نژاد سیگارودی کارشناس انرژی های تجدید پذیر هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما درباره انرژی های تجدید پذیر گفت: انرژی های تجدید پذیر شامل انرژی های بادی،زمین گرمایی، زیست توده ای و حتی نیرو گاهی ابی خورشیدی و... هستند.

وی ادامه داد: انرژی خورشیدی که نمونه هایی از آن درنیروگاه های خورشیدی یزد و شیراز است. نیروگاههای برق-آبی که انرژی مورد نیاز خود را از انرژی پتانسیل آب پشت سد تامین می کنند. نیروگاههای آبی نیز از جمله نیروگاه هایی است که از انرژی جنبشی آب جاری استفاده می کنند. انرژی باد یکی از شاخصه های اصلی انرژی خورشیدی است چراکه انرژی باد فراوان، تجدیدپذیر و پاک است، در همه جای دنیا وجود دارد .

کشورهای مختلف در تولید برق هسته ای روند گوناگونی داشته اند. به عنوان مثال برخی کشورها مانند انگلستان، آمریکا،​ اسپانیا، رومانی، روسیه، یک پنجم از برق مصرفی خود را از انرژی هستا ای تامین می کنند، کره جنوبی 30 درصد و مجارستان و بلژیک،​ فنلاند، سوئد، اکراین، سوئیس یک سوم­ از برق خود را از نیروگاههای هسته ای استفاده می کنند. انرژیی که بیشترین هزینه اش ­مربوط به هزینه اولیه است اما هزینه راه اندازی آن بسیار بالاست اما منجر به افزایش تولید برق و طول عمر بالا و کاهش هزینه های تولید برق در طول سالها می شود.

طبق پیش بینی ها روند استفاده از برق هسته ای تا دهه های آینده همچنان صعودی خواهد بود.

برخی ها بر این عقیده اند که نیروگاههای هسته ای باعث آلودگی زیست محیطی می شود در حالیکه آلودگی های ناشی از نیروگاههای فسیلی سبب وقوع حوادث و مشکلات بسیار زیاد بر محیط زیست و انسانها می شود، سوخت هسته ای گازهای سمی و مضر تولید نمی کند و مشکل زباله های اتمی نیز تا حد قابل قبولی رفع شده است.

تولید برق هسته ای نیاز امروز کشور ماست و ما باید تولید برق را به سمت استفاده از انرژی های نوین و روز ببریم تا با تمام شدن منابع فسیلی،​ نسل های بعدی را دچار مشکل نکنیم.

گزارش از: ناهید خدادادی

نظر شما