شناسهٔ خبر: 27520982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اطلاعیه جدید برای ثبت‌سفارش

دنیای اقتصاد : شرایط جدید ثبت‌سفارش برای تجاری که همزمان مجوز استفاده از کارت بازرگانی و مجوز فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را دارند، مشخص شده است. سامانه ثبت‌سفارش طی اطلاعیه‌ای در ۲ بند، الزامات جدیدی برای واردات کالا به مناطق آزاد و واردات به سرزمین اصلی را اعلام کرده است که در بخشی از آن تاکید شده است، فعالان اقتصادی باید برای انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه تجاری با نقش بازرگان حقیقی و حقوقی (منطقه آزاد یا ویژه) اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

درهفته گذشته ضوابط، نحوه ثبت‌سفارش کالا و چگونگی تخصیص ارز در مناطق آزاد اعلام شد. در این بخشنامه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، مقرر شد که تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی از طریق سامانه ثبت‌سفارش مورد تایید دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به ورود ماشین‌آلات، تجهیزات، اقلام واسطه‌ای و سایر امکانات موردنیاز در طرح‌های تولیدی اقدام کنند. همچنین در این ابلاغیه تاکید شد که با توجه به استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد، ورود کالا از خارج از کشور به محدوده این مناطق بر مبنای قوانین و مقررات و رویه‌های متعارف قبلی صورت بگیرد. بر اساس ضوابط ثبت‌سفارش کالا و تخصیص ارز در این مناطق، مقرر شد که ورود کالا از خارج از کشور به مناطق آزاد منعی نداشته باشد. همچنین خروج کالا از این مناطق مطابق با رویه‌های حاکم بر مبادی گمرکی در سرزمین اصلی صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر، تعیین شده است که گمرک ایران در همکاری با مناطق آزاد کنترل‌های لازم را انجام دهد. همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید براساس قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر این مناطق نسبت به ثبت‌سفارش خود در سامانه توسعه تجارت اقدام کنند.

اما در راستای تکمیل دستورات و مقررات ثبت‌سفارش در مناطق آزاد، سامانه ثبت‌سفارش در اطلاعیه‌ای شرایط جدیدی را اعلام کرده است. براساس این اطلاعیه کلیه بازرگانانی که همزمان مجوز فعالیت تجاری از سوی اتاق بازرگانی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای‌َ آنها صادر شده است ملزم هستند که ثبت‌سفارش خود را در دو حالت با نقش مربوطه انجام دهند. سامانه ثبت‌سفارش در این اطلاعیه با تشریح این دو حالت برای تجار تصریح کرده است: فعالان اقتصادی باید جهت انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه تجاری با نقش بازرگان حقیقی و حقوقی (منطقه آزاد یا ویژه) اقدام کنند. همچنین در حالت دوم، تجار باید جهت انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به سرزمین اصلی (واردات از خارج از کشور به سرزمین اصلی یا واردات از مناطق آزاد و ویژه به سرزمین اصلی) مانند مورد قبلی با نقش بازرگان حقیقی یا حقوقی اقدام کنند.

نظر شما