شناسهٔ خبر: 27520515 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

حاشیه نشینی از معضلات بزرگ کشور و استان قزوین است

به گزارش ایرنا علیرضا آشناگر روز یکشنبه در سومین جلسه کارگروه تخصصی ارتقای اجتماعی و فرهنگی ستاد بازآفرینی شهری که در استانداری قزوین برگزار شد افزود: نگاه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا علیرضا آشناگر روز یکشنبه در سومین جلسه کارگروه تخصصی ارتقای اجتماعی و فرهنگی ستاد بازآفرینی شهری که در استانداری قزوین برگزار شد افزود: نگاه صرف کالبدی به موضوع سکونت از نقاط اصلی ضعف تمامی طرح‌های جامع و تفصیلی کشور است و باید برای توسعه متوازن شهری از این نوع نگاه دوری جست.
معاون استاندار دستیابی به توسعه شهری پایدار را مستلزم توسعه کاربردی و اجتماعی و فرهنگی مناطق حاشیه‌نشین عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع از چشم متولیان امور شهری پنهان مانده و در حال حاضر از طرف شهرداری‌ها و شوراهای شهر تمایلی برای ورود به مناطق حاشیه‌نشین و کار در این مناطق دیده نمی‌شود.
آشناگر با تاکید بر ضرورت تدوین و اجرای طرح‌های اجتماعی و فرهنگی کارشناسی‌شده برای مناطق حاشیه‌نشین استان اظهار داشت: بودجه این طرح‌ها می‌تواند از 2 منبع اعتباری طرح تحول اجتماعی و ارتقای سهم بودجه شهرداری‌های بزرگ تامین شود که شهرداری قزوین نیز در گروه دوم ذکر شده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای اصلی کاهش معضلات مناطق حاشیه‌ای اشتغالزایی و به‌ویژه توسعه مشاغل خانگی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با بیان اینکه شهرداری‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود، بازارهای محلی را برای فروش محصولات خانگی توسعه دهند، تصریح کرد: وجود بازارهای محلی به‌خصوص در مناطق حاشیه‌نشین و پرجمعیت می‌تواند به اشتغالزایی در این مناطق کمک کند.
وی با تاکید بر ظرفیت‌های متنوع استان در حوزه‌های مختلف، منطقه الموت شرقی را یکی از مناطق دارای ظرفیت بسیار خوب در حوزه گردشگری برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاری و کمک به توسعه گردشگری این منطقه می‌تواند در توسعه مشاغل روستایی و بهبود سطح زندگی اهالی منطقه موثر واقع شود.
آشناگر با اشاره به اینکه منطقه الموت شرقی با وجود گردشگران زیاد از کمترین امکانات خدماتی و رفاهی بی‌بهره است، اظهار داشت: واگذاری دریاچه اوان به بخش خصوصی با نگاه صرف کسب درآمد، کمبود مهمانسرا و رستوران عرضه‌کننده غذای محلی، کمبود خانه‌های بوم‌گردی سنتی و محلی، نبود استراحتگاه‌های مناسب و فروشگاه‌های ارائه‌کننده محصولات محلی از نقاط ضعف‌ منطقه الموت است.
وی اضافه کرد: خانه‌های بوم‌گردی موجود نیز اغلب دارای آشپزخانه اوپن، کف سرامیک و مبلمان امروزی بوده و چندان جذابیتی برای گردشگران ندارند.
این مقام مسئول تاکید کرد: می توان با تقویت زیرساخت‌ها و توسعه امکانات رفاهی منطقه از طریق جذب گردشگران داخل استان، تهران، کرج و دیگر استان‌ها به بهبود سطح زندگی ساکنان منطقه کمک کرد.
وی افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار محلی باید آموزش مردم منطقه از سوی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های مرتبط به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
معاون استاندار با اشاره به اینکه افراد محلی معمولا توان پرداخت هزینه رفت و آمد را برای مهارت‌آموزی ندارند، تصریح کرد: باید آموزش به محل سکونت اهالی منتقل شود تا بتوانند محصولات خود را پس از کسب مهارت‌های لازم تولید کرده و به بازار عرضه نمایند.
وی بهبود ارائه خدمات به گردشگران و حل مشکلات زندگی اهالی منطقه الموت را مستلزم مشارکت دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و جوانان بومی منطقه، ورود فرماندار به موضوع و تشکیل کارگروه فنی برای احصای مشکلات دانست و اظهار داشت: در حال حاضر انگیزه متولیان امر برای توسعه گردشگری و تسهیل و رشد مشاغل کوچک بسیار ضعیف است.
آشناگر یکی از مشکلات اصلی حوزه روستایی را سختی‌های دریافت وام‌های اشتغال روستایی عنوان کرد و گفت: سخت‌گیری‌های رایج در پرداخت این وام‌ها موجب راکد ماندن پروژه‌های اشتغالزایی شده است و باید ضمن کاهش ایرادگیری‌های اداری با ارائه مشاوره لازم طرح‌های نمونه به متقاضیان تسهیلات ارائه شود تا بتوانند پروژه‌های اشتغالزایی را سریع‌تر راه‌اندازی کنند.
معاون استاندار گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت‌های شاخص منطقه الموت برشمرد و ادامه داد: این حوزه می‌تواند زمینه مناسبی برای بخش اشتغال روستایی باشد.
7388* 6101
انتهای پیام

نظر شما