صنعت خودروسازی باید از انحصار کامل دولت خارج شود
صاحبخبر - ...ما هم عامل دیگری است که اجازه نمیدهد مدیریت صنایع خودروسازی ما کارآمد و موثر عمل کند.با عنایت به مطالب فوق قطعا مجلس موافق ادامه این وضعیت و عدم توسعه صنعت خودروسازی کشور در سایه حمایتهای دولتی و وضع تعرفههای سنگین واردات خودرو نیست البته هم اکنون ما در شرایط خاصی قرار داریم ولی در آینده صنایع کشور و به ویژه صنعت خودروسازی نیازمند یک سیاست گذاری کلان هستند و صنعت خودروسازی باید از عرصه حضور کامل دولت خارج شده و کم کم به سمتی برویم که تعرفهها بیشتر به نفع مردم تا خودروسازها وضع شوند.یکی از راهکارهای اساسی برای خروج صنعت خودروسازی کشور از وضعیت فعلی اهتمام ویژه به صادرات خودرو و نگاه به بازارهای خارجی است که این امر جز با برنامهریزی دقیق، اتکا به بخش غیردولتی، کاهش تعرفهها و توجه جدی به موضوع تحقیق و توسعه عملی نخواهد شد.فروش فعلی اندک خودروی کشور به تعدادی از کشورهای خاص مثل عراق و سوریه قطعا به معنای صادرات نیست و میزان تولید خودروی ما باید به حدی بالایی رسیده و محصولات تولیدی ما باکیفیت و ارتقا یافته، تا قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشند که متاسفانه هم اکنون اینگونه نیست.در طول دهههای گذشته ما همواره از وضع تعرفههای سنگین بر روی خودروهای وارداتی دفاع کرده و هر وقت هم که صحبت از اصلاح تعرفه گذاری به منظور ترغیب خودروسازان به ارتقای محصولاتشان میشود بازهم شرایط خاص اقتصادی کشور را بهانه قرار داده و وارد این مسئله نمیشویم.اما در هر صورت ما باید نسبت به اصلاح و کاهش تعرفه خودروهای وارداتی اقدام کنیم زیرا درست است که وضع تعرفه بر روی خودروهای وارداتی به منظور حمایت از تولید داخل صورت میگیرد ولی این سیاست تاثیری بسیار منفی بر ارتقای محصولات داخلی داشته و باید این روند اصلاح شود.البته طرح اصلاح وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی در مجلس شورای اسلامیمطرح شده که متاسفانه تاکنون به جایی نرسیده است و امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به گونهای رقم بخورد که بتوان درباره نظام تعرفه گذاری خودرو منطقی تر فکر کرد.∎
نظر شما