شناسهٔ خبر: 27520238 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

صنعت خودروسازی باید از انحصار کامل دولت خارج شود

صاحب‌خبر - رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به اینکه صـنعت خودروسازی ایـــــران سابقه ده‌ها ساله دارد و همزمان با صنعت خودروسازی کره جنوبی تاسیس شده است اما با گذشت چند دهه از فعالیت خودروسازان ایران شاهد درجا زدن صنعت خودروی کشور و فاصله زیاد آن با صنعت خودروسازی کشوری مثل کره جنوبی هستیم.در این میان، کارشناسان حمایت‌های دولتی از صنعت خودروسازی و وضع تعرفه‌های سنگین روی خودروهای وارداتی را عاملی مبنی بر بی انگیزه شدن خودروسازان داخلی و عدم توجه آنها به بحث بهبود کیفت و ارتقای محصولاتشان می‌دانند در خصوص این مسئله بررسی چند عامل اساسی که دهه‌ها کشور را درگیر خود کرده است ضروری است: 1-بی‌توجهی کامل خودروسازان ما به موضوع تحقیق و توسعه در کل صنایع کشور و به ویژه صنعت خودروسازی به صورت جدی وجود دارد.هرچند اخیرا قسمت کوچکی از درآمدهای صنایع در حال تخصیص به موضوع تحقیق و توسعه است و پلتفرم‌هایی که در داخل کشور در حال تولید است نتیجه همین مباحث اخیر تحقیق و توسعه است ولی ما به صورت جدی به این مسائل نپرداخته‌ایم2-دولتی بودن صنعت خودروسازی که ضروری است از این وضعیت خارج شویم اگرچه این به معنای عدم حمایت دولت نیست بلکه باید از سوی دولت، حمایت کماکان صورت بگیرد و تمام صنایع خودروسازی دنیا هم تحت حمایت‌های دولتی فعالیت می‌کنند چراکه کمپانی‌های بسیاری بزرگی هستند ولی این به معنای دخالت دولت در سیاست گذاری آنها نیست بلکه سیات‌های کلان غول‌های خودروسازی جهان از سوی بخش خصوصی و تحت تملک این بخش صورت می‌گیرد.متاسفانه ما در طول دهه‌های گذشته نتوانستیم تولیداتی ارائه کنیم که قیمت تمام شده و کیفیت مناسبی داشته باشند.3-نیروی مازاد شاغل در صنایع خودروسازی نیمه‌دولتی و نیمه‌خصوصی...

نظر شما