شناسهٔ خبر: 27520225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات را تأیید کرد

دادگاه فدرال عراق به عنوان دادگاه قانون اساسی این کشور، نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد و به نقل از خبرگزاری فارس: «ایاس الساموک» سخنگوی دادگاه فدرال (دادگاه قانون اساسی) عراق امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای از تأیید نهایی انتخابات پارلمانی خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، در بیانیه دادگاه فدرال آمده است که تمامی اعضا به اتفاق آرا رأی به تأیید نهایی نتایج انتخابات دادند.

به گفته دادگاه فدرال عراق، جلسه دادگاه صبح امروز (یکشنبه) با حضور تمامی اعضاء برگزار شد و اعضاء به دقت اسامی اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات و اعتراضات وارده را بررسی کردند و این جلسه تا بعد از ظهر به طول انجامیده است.

کمیساریای عالی انتخابات در ۱۶ آگوست گذشته از ارسال نتایج نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی عراق (پس از سقوط صدام) به دادگاه فدرال خبر داد تا پس از تأیید این دادگاه، نتایج نهایی و قطعی شود.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث، ۲۲ اردیبهشت ماه در سراسر عراق برگزار شد و طبق نتیجه‌ای که حدود یک هفته بعد اعلام شد، ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی صدر) و الفتح (به رهبری هادی العامری) و النصر (به رهبری حیدر العبادی) و دولة القانون (به رهبری نوری المالکی) بیشترین آراء را به دست آوردند.

با این وجود، پارلمان عراق در تاریخ شانزدهم خرداد، در جلسه فوق‌العاده ضمن متوقف کردن کار کمیساریای انتخابات، تصویب کرد که کل آراء انتخابات پارلمانی عراق به صورت دستی بازشماری شود، اما نتایج بازشماری دستی آرای تمامی استان‌ها که در تاریخ نوزدهم مرداد از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام شد، نشان داد که هیچ تغییری در آراء صورت نگرفته است؛ بنابراین نتایج چهارمین انتخابات پارلمانی عراق (پس از سقوط صدام) که با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بود از سوی دادگاه فدرال (دادگاه قانون اساسی) تأیید شده است. نتایجی که از این قرار است: ائتلاف «سائرون» (مقتدی صدر) با ۵۴ کرسی در صدر و ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) ۴۷ کرسی، «النصر» (حیدر العبادی) ۴۲ کرسی، «دولة القانون» (نوری المالکی) ۲۶ کرسی، «دموکرات کردستان» (مسعود بارزانی) ۲۵ کرسی و «الحکمة» (عمار الحکیم) ۲۰ کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، پس از اعلام تأیید نهایی نتایج انتخابات، پارلمان جدید باید در اولین فرصت، تشکیل جلسه دهد، جلسه‌ای که ریاست آن را مسن‌ترین فرد در میان نمایندگان بر عهده خواهد داشت. در این جلسه رئیس پارلمان و هیأت رئیسه انتخابات خواهد شد و همچنین پس از انتخاب رئیس‌جمهور از سوی پارلمان، وی نامزد معرفی شده از سوی فراکسیون اکثریت را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که لازمه تشکیل فراکسیون اکثریت، ائتلاف و توافق احزاب و گروه‌های سیاسی است تا به حد نصاب ۱۶۵ نماینده (نصف + ۱) برسد. گفتگو‌ها و رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت از ماه‌ها پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

در آخر باید گفت، تنها گروه‌ها و احزاب سیاسی نیستند که در تکاپو برای تشکیل فراکسیون اکثریت که از دل آن قرار است نخست‌وزیر انتخاب شود، باشند؛ تلاش‌ها و مداخلات خارجی فعالی نیز در این راستا در جریان است. به طوریکه آمریکا به جد در حال تلاش برای نخست‌وزیر گزینه مورد نظر خود است. در این راستا، «حاکم الزاملی» از رهبران جریان «صدر» گفته است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند رد انگشتان‌شان را در تشکیل دولت بعدی عراق بگذارند.

نظر شما