شناسهٔ خبر: 27519123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

کودتای 28 مرداد مانع حرکت دموکراسی مردم ایران شد

گروه اجتماعی- حساس خواه، نهضت ملی را نقطه عطفی در تاریخ ایران دانست که اهمیت آن مانند نهضت مشروطه است و گفت: کودتای 28 مرداد مانع حرکت دموکراسی و عدالت خواهی مردم ایران شد.

صاحب‌خبر -

کودتای 28 مرداد مانع حرکت دموکراسی مردم ایران شد

به گزارش ایکنا از گیلان، ژاله حساس خواه، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان امروز، 28 مرداد در نشست علمی «واکاوی ابعاد کودتای 28 مرداد سال 1332» که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک موسسه علمی، آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی است که در دو زمینه اسناد و کتابخانه فعالیت می کند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان از سال 91، افزود: هدف غایی ما در سازمان استان فعالیت در زمینه اطلاع رسانی است لذا در قالب برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها و محافل علمی و فرهنگی اطلاعات لازم در زمینه های هویتی به مردم گیلان به ویژه فرهنگیان و فرهیختگان داده می شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان تصریح کرد: در این راستا 21 همایش و نمایشگاه های متعددی از جمله اسناد بلدیه، اسناد استاندارد، اسناد پژوهشی در گیلان، اسناد نمایشگاه کتاب گیلان، اسناد امیرکبیر، شهرداری رشت، عکس های انقلاب اسلامی، اسناد آموزش در دانشگاه گیلان، گیلان در قاب اسناد، اسناد عدلیه و اعلانات و اسناد مشروطه در قاب گیلان را برگزار کردیم.

این مسئول فرهنگی، نهضت ملی را نقطه عطفی در تاریخ ایران دانست که اهمیت آن مانند نهضت مشروطه است و گفت: کودتای 28 مرداد مانع حرکت دموکراسی و عدالت خواهی مردم ایران شد لذا نیازمند واکاوی علمی دولت ملی مصدق و حواشی کودتای 28 مرداد هستیم.

عباس نعیمی جورشری، جامعه شناس و پژوهشگر تاریخ معاصر نیز در ادامه، با اشاره به چرایی شکل گیری کودتای 28 مرداد، اظهار کرد: تیپولوژی فشار علیه دولت مصدق به دو دسته داخلی و بین المللی تقسیم می شود.

وی مجلس، دربار، تبلیغات رسانه ای و توطئه و قتل را از جمله عوامل داخلی و تهدیدات نظامی، تحریم اقتصادی، فشارهای حقوقی، تبلیغات رسانه ای و تقویت مالی انگلوفیل های ایرانی را از جمله عوامل بین المللی شکست نهضت ملی دانست و اضافه کرد: مخالفان مصدق می خواستند پیش از حرکت خشن و غیر قانونی که در قالب کودتا خودش را نشان داد، دولت را فشل و ناتوان کنند تا مصدق استعفا دهد، اما اقدامات آنان منجر به سقوط دولت نشد و لذا به سرکوب روی آوردند.

پژوهشگر تاریخ معاصر، پیشنهاد جکسون، پیشنهاد استوکس، پیشنهاد بانک جهانی و پیشنهادهای اول و دوم انگلیس و آمریکا را از جمله پنج طرح پیشنهادی بین المللی به دولت مصدق دانست و گفت: این پیشنهادها به نتیجه نرسید، زیرا اساسا اصل ملی شدن صنعت نفت را قبول نداشتند.

انتهای پیام

نظر شما