شناسهٔ خبر: 27519049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بشار اسد احتمالا پیروز جنگ سوریه است

یک مقام ارشد سازمان ملل با تاکید بر اینکه بشار اسد احتمالا به زودی در جنگ سوریه پیروز خواهد شد گفت: هر کسی که خواهان صلح است باید با وی مذاکره کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

کارلا دل پونته"، دادستان کل سابق دادگاه سازمان ملل متحد برای رسیدگی به جنایات جنگی و از اعضای سرشناس سابق کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره سوریه که خروج خود از این کمیسیون را به دلیل دلسردی‌ها اعلام کرده بود درباره دلیل این کار خود در مصاحبه با نشریه آلمانی "فوکوس" گفت: من نمی‌توانستم درست در این باره تحقیق کنم و عرصه سیاسی همواره در این راستا جلوی پای ما سنگ اندازی می‌کرد. اما من با این حال مدت طولانی به این فعالیت خود ادامه دادم به این امید که شورای امنیت سازمان ملل یک روزی یک دادگاه رسیدگی به جرائم در سوریه را تاسیس کند.

وی افزود: هدف ما برقراری عدالت برای قربانیان در سوریه بود که هیچ وقت اتفاق نیفتاد. ما همواره در سراسر اروپا سفر می‌کردیم و سپس به سازمان ملل در نیویورک می‌رفتیم و با سیاستمداران مسئول مذاکره می‌کردیم، اما پیشرفتی در این راستا نداشتیم.

این مقام سابق سازمان ملل در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که ما دیگر نمی‌توانیم در سوریه بین خوب و بد تفاوت قائل شویم و هیچ طرفی دیگر بی گناه نیست.

وی سیاست‌های ترامپ در سوریه را سمبولیک و بدون تاثیر ارزیابی کرده و گفت: دو بمب بیشتر در این جنگ هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند. جهان مدت هفت سال است که نظاره گر کشتار‌ها در سوریه است، اما متاسفانه سیاستمداران بزرگ آماده نیستند مسئولیت این شرایط را بر عهده بگیرند.

وی افزود: جامعه بین المللی باید یک دادگاه جنایی مستقل را راه اندازی کند که جنایات جنگی در تمام دنیا را دنبال کند.

"دل پونته" در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما شانس یک پایان سریع جنگ سوریه را می‌بینید گفت: در این شرایط بله، چرا که اسد احتمالا با کمک روسیه در این جنگ پیروز خواهد شد. وقتی تمام مخالفانش شکست بخورند همچنین درگیری‌ها خاتمه می‌یابد و شانس دستیابی به توافق صلح افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با تاکید بر این مسئله که جامعه جهانی در این شرایط باید با اسد مذاکره کند گفت: کسی که خواهان صلح است باید با رئیس جمهور سوریه مذاکره کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه همچنین گفت که باور من این است که پناهندگان هم به سوریه باز می‌گردند. من با خیلی از آن‌ها صحبت کرده ام و تقریبا همه خواهان بازگشت هستند و سوریه یک کشور زیبا است.

این مقام سابق سازمان ملل در بخش دیگری از این مصاحبه بزرگترین آرزوی خود را ابتدا صلح و سپس مجازات جنایاتکاران جنگی عنوان کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما