شناسهٔ خبر: 27518982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پروژه ملی بزرگراه همت ناتمام مانده است

خواب ۲۲ ساله پروژه همت، همت مسئولان را زیر سؤال می‌برد

روزنامه جوان

پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج که از آن با عنوان پروژه همت یاد می‌شود در دولت نهم مطرح، تأیید و تصویب شد تا معضل ترافیک میان دو کلانشهر کرج و تهران که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، را حل کند....

صاحب‌خبر -
پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج که از آن با عنوان پروژه همت یاد می‌شود در دولت نهم مطرح، تأیید و تصویب شد تا معضل ترافیک میان دو کلانشهر کرج و تهران که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، را حل کند. با اینکه مسئولان ارشد کشور و وزارت راه و شهرسازی در استان البرز به کرات از این پروژه بازدید و از نیمه‌کاره ماندن آن ابراز شرمساری کردند، اما همچنان این طرح در میان شمار زیادی از وعده‌های بی‌سرانجام مانده است و بعد از گذشت ۲۲ سال معلوم نیست چه زمانی همت به کرج برسد.

قرار بود بزرگراه همت تهران به همت کرج وصل شود تا کمی از بار ترافیکی این دو شهر بکاهد. طرحی که ۲۲ سال پیش کلنگ آن بر زمین زده شد و تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. گواه آن هم گفته برخی از کارشناسان است که می‌گویند این پروژه در نیمه راه رها شده است چراکه مشکلاتی همچون عدم تملک واحد‌های مسکونی، نبود بودجه، سوءمدیریت‌های مهندسی و... همچون سدی بر سر مسیر اجرایی طرح قد علم کرده و بهانه‌ای برای اهمال‌کاری متولیان شده است.
 
پروژه‌ای که بعد از گذشت ۲۲ سال نه از کمبود بودجه و نه وجود مشکلات متعدد در مسیر اجرای آن بلکه تنها و تنها از کم‌کاری مسئولان حکایت دارد و اهتمام دولت را در این باره زیر سؤال می‌برد. علاوه بر این در میان هزینه‌های متعدد اقتصادی در جریان برنامه‌های دولت، هزینه ۱۶۰ میلیارد تومانی پروژه همت که ۱۱۰ میلیارد تومان آن مرتبط با دولت و ۵۰ میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، یک دغدغه برای دولت محسوب می‌شود و چه بسا همین دغدغه مالی یکی از موانع جدی پیشرفت این پروژه ملّی به شمار می‌آید.
 
مهدی نجفی، دومین استاندار البرز در دولت تدبیر و امید است که نسبت به ادامه پروژه همت، مسئول شناخته شد. عالی‌ترین مقام دولت در البرز که در هر پروسه زمانی ممکن، توجه مسئولان ارشد دولت را نسبت به اختصاص هزینه‌های این پروژه جلب کرده است، ولی ثمره این اهتمام همچنان با گمانه‌های برگرفته از شاید همراه است. وعده افتتاح این طرح در خرداد ۹۷ طی بازدید سیدحسن میرشفیع، معاون وزیر راه و شهرسازی در اسفند سال گذشته داده شد و امروز استاندار البرز از رشد ۸۵ درصدی کار خبر می‌دهد. از طرف دیگر بازه زمانی معینی بر رفع معارضین و آزادسازی که از طرف معاون وزیر راه و شهرسازی به مدت ۱۰ روز عنوان شده بود نیز همچون وعده افتتاح طرح، عقیم مانده است.

ضرورت تسریع روند احداث همت

در حالی طرح بزرگراه همت بنا بر اعلام مهندسان می‌تواند زمینه صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی سوخت را ایجاد کند که اعتبارات لازم بر مبنای برآورد هزینه کلی اختصاص داده نمی‌شود. در این میان، متناسب با گذشت ۲۲ سال، قیمت مصالح ساخت با رشد قابل توجهی نیز روبه‌رو شده و اهمیت سوق‌الجیشی استان البرز به عنوان محور مواصلاتی ۱۴ استان کشور در حد حرف و مصاحبه بازدید‌های مسئولان از پروژه باقی مانده است. با در نظر گرفتن این مهم که افتتاح پروژه همت برای استان قزوین نیز منافع بسیاری به همراه دارد و زمینه کاهش ترافیک تهران به قزوین را فراهم می‌کند، جای این پرسش باقی می‌ماند که چگونه پروژه‌ای با این درجه از اهمیت و لزوم همچنان در پس نبود اعتبار‌های لازم به کندی در حال حرکت است.
 
استاندار البرز در این رابطه به «جوان» گفت: «این طرح در آغاز دولت تدبیر و امید تنها ۲۹ درصد پیشرفت داشت و امروز از پیشرفت ۸۵ درصدی برخوردار است.» به گفته نجفی، قطعه نخست آزادراه تهران به شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع آزادگان و شهید همت آغاز می‌شود و به سه راهی شهرستانک در البرز می‌رسد، که با افتتاح این قطعه بخشی از مسیری که از شهرستان کرج می‌گذرد، حذف و مسیر تهران به سمت شمال حدود ۶۱ کیلومتر کوتاه می‌شود.»

بزرگراه همت، همت مسئولان را می‌طلبد

از حیث مهندسی کار این پروژه ملّی شامل چهار قطعه- بخش نخست در قالب ۳۳ کیلومتر از تهران تا شهرستانک با برآورد هزینه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، قطعه دوم از شهرستانک تا پل زنگوله با ۲۲ کیلومتر، قطعه سوم ۴۶ کیلومتر، قطعه چهارم در ۲۰ کیلومتر از مرزن‌آباد تا کمربندی چالوس که از سال ۹۴ این قطعه بهره‌برداری شده است- می‌شود.

مسئولیت این پروژه میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به نمایندگی دولت است. تردد بالغ بر ۲۹ میلیون خودرو از محور‌های مواصلاتی البرز در سال گذشته تنها در ایام نوروز، یکی از دلایل ضرورت سرعت دادن به روند پروژه همت است. در این رابطه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به «جوان» گفت: «این پروژه با عنوان شهدای استان البرز از مهمترین پروژه‌های عمرانی تلقی می‌شود.» خسرو ارتقایی افزود: «پروژه همت تا به امروز با رشد ۸۵ درصدی همراه بوده است و انتظار می‌رود با تکمیل کمربند شمالی کرج سهم شاخصی از حجم ترافیک را از مسیر شرق به غرب کاهش دهد.»
 
آزادراه سه ایران یا آزادراه تهران به شمال و یا بنا بر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز «آزادراه شهدای استان البرز» از سال ۷۵ آغاز به کار کرده که این به معنای گذشت ۲۲ سال از اجرای پروژه است. با این وصف، مدیریت شهری و بخش خصوصی سهم قابل توجهی در روند اجرای این طرح دارند که در جریان مناقصه این طرح در دوران مسئولیت شهرداری این کلانشهر در زمان علی ترکاشوند، بالغ بر ۷۰ شرکت عمرانی بزرگ کشور برای شرکت در مناقصه کمربند شمالی شهر کرج اعلام آمادگی کردند. با این حال باز هم بعد از گذشت این همه مدت نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

نظر شما