شناسهٔ خبر: 27518009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون رئیس جمهور:

30 درصد از مناصب دولت باید در اختیار بانوان قرار گیرد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: 41 درصد از کارمندان دولت بانوان هستند که از ابتدای دولت دوازدهم طی بخشنامه‌ای اعلام شد که 30 درصد از مناصب دولت براساس شایستگی باید در اختیار بانوان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، معصومه ابتکار در ششمین نشست کشوری دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور و معاونان فرهنگ عمومی که عصر امروز در هتل نماز مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اینگونه برنامه‌ها می‌تواند به توانمندی قوه قضائیه، ایفای تکالیف قانونی و همچنین کارآمدی نظام کمک کند؛ گفت: چیزی که امروز برای ما چه در قوه مجریه، چه قضائیه و چه مقننه دغدغه است، عزت و سربلندی کشور است.

وی با تأکید بر ضرورت حضور بیش از پیش زنان در قوه قضائیه آن را مؤثر دانست و گفت: 41 درصد از کارمندان دولت بانوان هستند که از ابتدای دولت دوازدهم طی بخشنامه‌ای اعلام شد که 30 درصد از مناصب دولت براساس شایستگی باید در اختیار بانوان قرار گیرد.

ابتکار با اشاره به اینکه کم‌توجهی به حقوق زنان و کودکان ممکن است مشکلات بسیاری به‌وجود آورد؛ تأکید کرد: این بسیار اهمیت دارد که ادبیات مشترکی بین قوا برای همکاری در این زمینه شکل بگیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب مهم است قوای سه‌گانه و همه کسانی که در این موضوعات به‌نوعی مسؤولیت و جایگاه دارند، حتی بخش غیردولتی و خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد که در آن نقش دارند ادبیات مشترک داشته باشند و به مفاهمه برسند.

وی با بیان اینکه در این زمینه فصل‌الخطاب ما قانون اساسی است و حرکت ما بر اساس آن قوانین است؛ اظهار کرد: اینکه در رویکردها، سیاست‌ها و نوع نگاه بتوانیم همکاری بیشتری بین دو قوه داشته باشیم بحث بسیار مهمی است.

ابتکار با اشاره به اهمیت همکاری بین قوا؛ بیان کرد: خوشحالم ستاد ملی زن و خانواده به‌عنوان یک ارگان فراقوه‌ای که مد نظر مقام معظم رهبری در حوزه زن و خانواده بوده شکل گرفته و جلسه این ستاد نیز با حضور رئیس جمهور و نمایندگان مجلس برای اولین بار در اسفند سال گذشته تشکیل شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت وجود سازوکار فراقوه‌ای به‌منظور حل و فصل رویکردها برای کارآمدی بیشتر؛ یادآور شد: یکی از مباحث مهم دیگر در این زمینه که زمینه همکاری را تقویت می‌کند قوانین یا لوایحی است که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی یا قوه قضائیه در حال نهایی شدن است.

وی تشریح کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در حال نهایی شدن است و در مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها با تقاضای اولویت از سوی دولت به‌تصویب رسیده است که لایحه جامع و خوبی است.

ابتکار ادامه داد: یکی از تکالیفی که این لایحه بر عهده قوه قضائیه می‌گذارد ایجاد دفاتر مربوط به کودکان با تکالیف مشخص است، همچنین بین همه دستگاه‌های دولتی از جمله بهزیستی و آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها تقسیم کار صورت گرفته و به‌طور دقیق به بحث جرایم می‌پردازد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توضیح داد: این لایحه که به‌زودی از سوی شورای نگهبان ابلاغ می‌شود دستورکار مشترک و خوبی در حوزه نوجوانان برای کار بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه دفاتر امور بانوان مسؤولیت بیشتری دارد و همکاری بین قوا در این زمینه هم مهم است؛ تشریح کرد: لایحه دیگری که مراحل نهایی خود را در قوه قضائیه می‌گذراند و نشست‌های تخصصی خوبی با این قوه داشتیم، لایحه تأمین امنیت زنان است که به‌طور خیلی خاص به خشونت و آسیب‌ها علیه آنان می‌پردازد.

ابتکار با بیان اینکه یکی از نکات مورد تأکید مقام معظم رهبری این است که در این زمینه‌ها نیاز به قانون داریم و قوانین بازدارنده نیست؛ گفت: نکته مورد تأکید ایشان خشونت علیه زنان بود و امیدواریم با همکاری و همفکری خوبی که وجود دارد و هدف همه که اعتلای نام جمهوری اسلامی و تحقق عدالت و شکوفایی خانواده ایرانی است که به‌طور یقین هسته اصلی و پیشرفت جامعه است، به این ملاحظات هم توجه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه امیدواریم در زندان‌ها همکاری خوبی در قالب برنامه زندان جای مادران نیست داشته باشیم؛ بیان کرد: طرح ارمغان توسط معاونت زنان و خانواده اجرا شده است اما امیدواریم طرحی را برای این موضوع که مادران در زندان نمانند، نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آسیب‌ها به‎طور مشخص ستاد ماده 80 برنامه ششم تشکیل شده؛ تشریح کرد: این ستاد برای هماهنگی فرادستگاهی در موضوع زنان سرپرست خانوار است و نقشه‌ای هم برای آن تعریف کردیم چون اعتقاد بر این است که آسیب بیشتری متوجه آنان است.

ابتکار متذکر شد: درصد زیادی از زنان نیاز به حمایت ویژه دارند که در این خصوص تقسیم کار دستگاهی انجام گرفته و و از حضور نماینده‌ای از دادگستری‌ها در آن نیز استقبال می‌کنیم تا هماهنگی فراقوه‌ای اتفاق افتد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه تأکید کرد: توان‌افزایی خانواده زندانیان و پیگیری آزادی زندانیان با همکاری تشکل‌های غیردولتی پذیرفته شده و امید است با دریافت بودجه آن، کارگروهی تشکیل و برای آن برنامه‌ریزی شود، همچنین بتوانیم حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از موضوعات ما در وزارت است زیرا این سازمان‌ها با باورهای دینی و انگیزه‌های اعتقادی فعالیت دارند؛ اظهار کرد: در این زمینه دو طرح مهم داریم که به مرحله اجرا رسیده است.

ابتکار اضافه کرد: طرح ارتقای تاب‌آوری در دوره گذشته در سطح کشور آغاز شده است و در جریان آن در 300 نقطه ارتقای تاب‌آوری فردی و اجتماعی آموزش داده شده است، هدف اولیه این طرح مناطق پرآسیب و سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه شهر بوده و هم‌اکنون نیز مرحله دوم در حال اجرا است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ارزیابی‌های ما از مرحله اول انجام طرح این است که می‌تواند به ارتقای سطح خودباوری، اعتماد به‌نفس، شناسایی و نحوه برخورد با آسیب بیفراید.

ابتکار بیان کرد: این سیاست در دولت در حال اجرا است و امروز نتایج خوبی مشاهده می‌کنیم و امید است مشابه آن در قوه قصائیه بیش از گذشته شکل گیرد زیرا نقش و حضور زنان می‌تواند به‌دلیل داشتن توانایی و مهارت‌های گفت‌وگو و حل و فصل اختلافات به حل و فصل بسیاری از مسائل کمک کند.

انتهای پیام/الف

نظر شما