شناسهٔ خبر: 27517325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

انیمیشن ها و فیلمهای کوتاه ایرانی در جشنواره‌های جهانی

تهران - ایرنا - برپایه تازه‌ترین خبرهای از حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی چهار انیمیشن، دو فیلم کوتاه و یک مستند در فستیوال‌های بین المللی رقابت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نهمین دوره جشنواره فیلم «تصاویر وحشتناک» در شهر «سن‌دیه‌گو» آمریکا برگزار می‌شود و انیمیشن «آدم خانگی» ساخته مرضیه ابرارپایدار در این رویداد موضوعی روی پرده می‌رود.
در این جشنواره که طی روزهای 9 تا 11 شهریور ماه 97 برگزار می شود فیلم‌های سینمایی، داستانی و انیمیشن با موضوعات فانتزی و ترسناک به نمایش در می‌آیند.
انیمیشن «آدم خانگی» داستان یک مرد فروشنده حیوانات است که در مغازه‌اش به خواب رفته و خود را گرفتار در قفس حیوانات و کابوسی ترسناک می‌بیند. او در پی نجات از حیوانات می‌گریزد، ولی هربار به مانعی برخورد می‌کند.
«آدم خانگی» در جمع 10 فیلم انیمیشن برتر جشنواره محیط زیست و طبیعت «اینسبرگ» هم قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه از جشنواره جهانی فیلم محیط زیستی «کوالالامپور» مالزی شد.
این فیلم در جشنواره‌ بین‌المللی کارتون و انیمیشن سئول SICAF، جشنواره فیلم‌های بسیار کوتاه «سئول» کره‌جنوبی، جشنواره فیلم‌های فانتزی Sick Chick و آریزونا آمریکا، جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «بارسلونا» اسپانیا، جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سینماپلانت» مکزیک، جشنواره کارتون «گاندیا» اسپانیا، جشنواره «تیرانا» آلبانی، جشنواره «لنکستر» انگلیس و جشنواره «انیما موندی» سائوپائولو برزیل نیز به نمایش در آمده است.

**«بدو رستم بدو» در ایتالیا و استرالیا دیده می شود
دیگر انیمیشن سینمای ایران «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی است که برای حضور در 2 جشنواره خارجی انتخاب شد.
این انیمیشن در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه visioni corte ایتالیا از میان 1032 اثر از 55 کشور به مرحله فینال رسیده است.

این فستیوال از 15 تا 22 اکتبر 2018 همزمان با 23 تا 30 مهر ماه در Minturno ایتالیا برگزار می شود.
همچنین این انیمیشن نامزد دریافت غزال طلایی از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های پارسی زبان استرالیا که از 8 تا 18 شهریور ماه به دبیری امین پلنگی در سیدنی و ملبورن برگزار می شود، شده است.
این فیلم برداشتی طنز و کاملا آزاد از تراژدی رستم و سهراب است. «رستم پهلوان ملی ایران زمین باید به آینده سفر کند و به تهران امروز بیاید تا آنچه را که بر سر فرزندش سهراب آورده، جبران کند. در شهر تهران وی نمی داند راه قانونی را برای رسیدن به هدف مشروع خود برگزیند یا راه غیر قانونی را؟»

**سفرهای گربه سفید ایرانی به آمریکا و انگلیس
سومین اثری که از سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی رقابت خواهد کرد انیمیشن کوتاه «هیچکس» ساخته الهام طرقی است که به جشنوار ای در آمریکا و انگلیس راه پیدا کرد.
این انیمیشن در سومین دوره جشنواره شب‌های انیمیشن نیویورک حضور پیدا می کند که در تاریخ 6 و 7 اکتبر برابر با 14و 15 مهر در بروکلین نیویورک برگزار می شود.
همچنین «هیچکس» به هشتمین دوره جشنواره بین المللی «لیف آف گلوبل نت ورک» انگلیس راه پیدا کرده است.
این جشنواره از 21 تا 25 اوت برابر با 30 مرداد تا 3 شهریور در بریتانیا برگزار می شود.
داستان انیمیشن کوتاه «هیچکس» در مورد گربه‌ای سفید رنگ است که در شهری با ساکنان سیاه رنگ زندگی می‌کند. هیچ کدام از ساکنان شهر به او توجه نمی‌کنند چون متفاوت به نظر می‌رسد. حتی گربه‌های سیاه او را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند تا اینکه در اوج ناامیدی یک پرنده سفید کوچک را ملاقات می‌کند.

**«آقای گوزن» در کوزوو
دیگر انیمیشن موفق این روزهای سینمای ایران «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی محصول مشترک مرکز انیمیشن و تلویزیون حوزه هنری است.
این انیمیشن در ادامه حضورهای بین‌المللی خود این بار در نهمین دوره از جشنواره «انیبار»؛ تنها جشنواره انیمیشن کشور کوزوو نمایش داده می‌شود.
هدف این جشنواره مطرح کردن بیشتر شهرهای اصلی کوزوو نیست، بلکه قصد دارد شهرهای کوچک و دور افتاده این کشور را معرفی کند تا ساکنان آن شهرها و روستاها هم بتوانند دنیای انیمیشن را تجربه کنند.
این جشنواره از 13 تا 19 اوت برابر با 25 تا 28 مرداد در شهر پژای کوزوو در حال برگزاری است.
انیمیشن «آقای گوزن» در جشنواره «جیفونی» ایتالیا، جشنواره «زاگرب» کرواسی، جشنواره «انیماموندی» برزیل، جشنواره «انسی» فرانسه، جشنواره «انیماتریکز» فنلاند، جشنواره جهانی فیلم فجر، بازار فیلم برلین حضور داشته و لوح تقدیر بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر، جایزه ویژه جشنواره انیمیشن «زاگرب» کرواسی را دریافت کرده است.
«آقای گوزن» هم اکنون در شصت و ششمین دوره از جشنواره «ملبورن» استرالیا که از 11 تا 30 مرداد در حال برگزاری است، حضور دارد.

**«سکوت» در مرحله فینال جشنواره فیلم «مریتا»
فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی ایمان داوری نیز دیگر اثر موفق این ورزهای سینمای ایران است که به بخش فینال چهارمین جشنوارهMarietta International Film Festival در آمریکا راه پیدا کرد و ٢٥ اوت (٣ شهریور) در شهر مریتا به نمایش در می آید.
این فیلم پیش از این نیز در جشنواره های بین المللی دیگری از جمله بخش رقابتی جشنواره سوییس سال ٢٠١٧، بخش رقابتی جشنواره آفریقا سال ٢٠١٧، بخش داوری جشنواره ایتالیا سال ٢٠١٧، بخش مسابقه جشنواره دورهام آمریکا سال ٢٠١٨، بخش کتابخانه الکترونیکی سی و ششمین جشنواره ی بین المللی فجر سال ١٣٩٧ و بخش داوری جشنواره ایتالیا سال ٢٠١٨ نیز حضور داشته است.
ایمان داوری یکی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه در کشورمان است که آثار مختلفی در قالب فیلم و فیلمنامه در جشنواره های مختلف بین المللی داشته و جوایز متعددی را کسب کرده است.

**نروژی ها به «حد» جایزه دادند
اما فیلم کوتاه «حد» ساخته جواد دارایی نیز این هفته برنده جایزه بخش فیلم کوتاه سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ریف» شهر اسلو در نروژ شد.
این جشنواره با نمایش دادن 36 فیلم کوتاه و بلند از کشورهای ایران، آمریکا، برزیل، فرانسه، ایتالیا، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی، یونان، لهستان، صربستان، انگلیس، کانادا، اسلواکی، چین، اسپانیا، نروژ، هلند، تایوان و آلمان در روزهای 8 تا 12 اوت 2018 برابر با 17 تا 21 مرداد در نروژ برگزار شد.
فیلم کوتاه «حد» با موضوع مسایل و مشکلات معلولان در اسلام‌آباد کرج فیلمبرداری شده است.
«حد» به تهیه کنندگی آرزو دهکردی، فیلم کوتاه هفت دقیقه‌ای است که با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ساخته شده است و بیشتر عوامل تولید آن از کارکنان صدا و سیمای مرکز البرز هستند.

**حضور «یک کیلو بال مگس» در جشنواره صربستان
بیست و هفتمین دوره جشنواره مردم‌شناسی صربستان نیز که از 16 تا 18 شهریورماه 97 در شهر کوچفو این کشور برگزار می‌شود میزبان مستند ایرانی «یک کیلو بال مگس» به کارگردانی رضا سبحانی در بخش مسابقه است.
این فیلم خردادماه سال گذشته نیز در چهل و ششمین دوره جشنواره ملل اتریش به نمایش درآمده بود.
مستند «یک کیلو بال مگس» ضمن بررسی مهریه از منظر تاریخی و اجتماعی به چالش‌هایی که برخی خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند، می‌پردازد و نوع دیگری از مهریه‌های غیرمتعارف و دلایل و انگیزه‌های چنین خواسته‌هایی را که در میان برخی زوج‌های ایرانی طرفدار هم پیدا کرده است به تصویر می‌کشد.
پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده‌ این فیلم مستند 30 دقیقه‌ای رضا سبحانی است.
آریا آزادروش تصویربردار، عباس کریمی صدابردار، گیسو آزادروش صداگذار، آرش اسحاقی تدوینگر، حسن نوری مدیر تولید و جاوید سبحانی دستیار کارگردان و عکاس نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.

**حامد سلیمان‌زاده داور بخش بین‌الملل فستیوال دیتیاتکوی اوکراین شد
اما در کنار حضور فیلم های ایرانی در جشنوار های خارجی اینبار حامد سلیمان‌زاده کارگردان تئاتر و منتقد فیلم و سینما، به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جشنواره دیتیاتکو انتخاب شد تا بهترین فیلم بلند سینمایی را انتخاب کند.
در معرفی اعضای داوران این جشنواره، از حامد سلیمان‌زاده به عنوان رییس بخش بین‌الملل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ایران (ICFF) و دارای مدرک دکترا در مطالعات فیلم و منقد سینمایی یاد شده است.
دیگر اعضای هیات تخصصی بخش بین‌المللی این جشنواره عبارتند از زویا آلفیرووا پروفسور رشته هنر و استاد دانشکده فیلم و تلویزیون در خارکف، پیتر آن برنامه‌ریز جشنواره فیلم بین‌المللی کودکان گورو در سئول، واسیلیس سی.کارامیتسانیس رییس انجمن انیمیشن هلنی آسیفا و انیماتور بین‌المللی، آندرس کولیکوف متخصص رسانه‌های جمعی و روزنامه‌نگار، توماس کوچرا متخصص ارشد تکنولوژی سه بعدی، ناتالیا موروزووا کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس و رییس فستیوال سینما و تلویزیون کودکان «کینوزوت» و خاویر ناوارو مونترو فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده.
جشنواره بین‌المللی آثار تلویزیونی کودکان Dytiatko سال 2009 در استان خارکف تاسیس شده است تا خلاقیت کودکان و نوجوانان را از نقاط مختلف کشور و دیگر کشورهای جهان در اکراین گرد آورد.
حامد سلیمان‌زاده متولد 1366 در مشهد که دانشجوی سال آخر دکترای پژوهش هنر با گرایش مطالعات پیشرفته سینمایی و مدرس تئاتر و سینما است، بهار امسال نمایشی با عنوان «مائو بودن» را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برد. وی کارگردان نمایش‌های «عشق سرخ می‌پوشد» و «هملت و تو» نیز هست.
جشنواره «دیتیاتکو» از 5 تا 8 سپتامبر 2018 در خارکف برگزار می‌شود.
فراهنگ**9246** 1418

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما