شناسهٔ خبر: 27515488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

80 اکیپ در آذربایجان غربی بر ذبح دام در عید قربان نظارت دارد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به نظارت 80 اکیپ بر ذبح دام های قربانی در استان، گفت: 164 نفر نیرو در روز عید قربان بر ذبح بهداشتی دام های قربانی نظارت می کنند.

صاحب‌خبر -

کامیار داهیم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به انجام سنت حسنه قربانی در روز عید قربان در استان و اهمیت نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در تمامی شهرستان‌ها، تیم های فنی و بهداشتی این نهاد در حالت آماده باش هستند.
وی اضافه کرد: بیش از 164 نفر نیروی فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعی در قالب اکیپ های نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی بر این اقدام نظارت می کنند.
وی ادامه داد: 29 اکیپ ثابت و 51 اکیپ سیار در سطح استان آماده نظارت بر ذبح دام های نذری و قربانی اعم از گاو، گوسفند و بز به صورت رایگان در روز عید قربان هستند.
داهیم با اشاره به اهمیت حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تأمین بهداشت عمومی ادامه داد: در این زمینه هماهنگی های لازم با استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، امامان جمعه و جماعات جهت تشدید نظارت ها انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت ذبح بهداشتی دام و کارشکنی برخی ها در این زمینه گفت: در روز عید قربان عده ای از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به کشتار و فروش دام های مشکوک در میادین و چهار راه های بزرگ شهر تحت پوشش دام قربانی و نذری می کنند.
وی بیان کرد: توصیه می شود شهروندان دام های قربانی خود را در کشتارگاه دامی شهرستان یا در محل های تعیین شده از طرف شهرداری ها و در ضمن مشاوره با ماموران دامپزشکی ذبح کنند.
داهیم با اشاره به برخورد با خاطیان گفت: اکیپ های سیار کنترل بهداشتی شبکه های دامپزشکی با عوامل کشتار دام و عرضه و فروش گوشت در خارج از مراکز عرضه مجاز در روز عید قربان برخورد قانونی می کنند.
وی ادامه داد: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام های قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی استان در روز عید قربان آماده پاسخگویی به هم استانی هاست.
داهیم افزود: شماره تماس 32778701 و 32426848 شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه از ساعت هفت صبح الی 13 بعد از ظهر آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شهروندان است.
به گزارش ایرنا ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت عمومی سبب ایجاد آلودگی های ثانویه در گوشت استحصالی و نیز ایجاد آلودگی های زیست محیطی در معابر عمومی و انتشار بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.
کارشناسان دامپزشکی توصیه می کنند به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از دام به انسان، گوشت دام قربانی 24 ساعت و آلایش خوراکی دام (دل، جگر و قلوه) 48 ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتیگراد) نگهداری و سپس نسبت به توزیع و مصرف آن اقدام شود.
7125/3072

نظر شما