شناسهٔ خبر: 27515005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ابتکار: ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید کار ناخالص ملی کار زنان خانه‌دار است

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده گفت:‌ارزش کار خانگی زنان در ایران روبه افزایش بوده است و ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید کار ناخالص ملی کار زنان خانه‌دار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار صبح امروز در نشست تخصصی "امکان‌سنجی برابری دیه زن و مرد" که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز کشور ما بیش از هر زمانی در معرض تهدیدات و آسیب‌هاست. از جمله در حوزه‌هایی چون عدالت در معرض اتهام هستیم، بنای این کار می‌تواند به کارآمدی و استحکام نظام جمهوری‌اسلامی کمک می‌کند.

 

وی افزود: مقابله با فساد، نابرابری‌ها و... بایستی در سه قوه صورت گیرد در این زمینه کم‌کاری‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد. بحث عدالت، ریشه در مباحث فقهی و حقوقی دارد که نمود ظاهری این احکام و قوانین بایستی حس عدالت را در جامعه گسترش دهد. باید توجه داشت که حس عدالت ریشه گرفته از نگاه توحیدی و قرآنی است. 

 

ابتکار ادامه داد: آرمان‌های عدالت‌خواهی جزو مسائلی بود که در ذهن مردم از همان ابتدای انقلاب شکل گرفته بود و همین آرمان‌های مردمی موجب ریشه گرفتن انقلاب اسلامی شد. 

 

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان، گام‌های بسیار مهمی برداشته است" تشریح کرد: پیشرفت‌های گوناگونی در حوزه زنان پس از انقلاب چون بهبود کیفیت زندگی زنان، افزایش امید به زندگی زنان نسبت به ابتدای انقلاب، خدمات گسترده بهداشتی و درمان، افزایش قد ایرانیان در این چهل سال در مقایسه با دیگر کشورها همگی نشانگر سرمایه‌گذاری کشور در این موارد است. 

 

وی با اشاره به فعالیت زنان در جامعه امروز ایران توضیح داد: حدود ۲۷ درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند که در زمان پیش از انقلاب این میزان از تحصیلات بسیار بسیار کم بوده است. این‌ها همگی دست‌آوردهای جمهوری اسلامی است.

 

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از محورهای جدی امام (ره) مباحث حوزه زنان بود. ایشان نگاهی پیشرو و شجاعانه در حوزه زنان داشتند. بنابراین بایستی به عقاید ایشان در حوزه زنان توجه داشت.

 

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت زنان و خانواده در رابطه با احقاق حقوق زنان انجام شده افزود: یکی از اقدامات مناسبی با پیگیری‌های خانم مولاوردی در معاونت زنان و خانواده شکل گرفته بررسی دو دوره ارزش کار خانگی زنان براساس یکسری محاسبات اقتصادی و چارچوب بین‌المللی بوده است. برای نمونه ارزش کار یک زن در تولید غذا در خانه چقدر است؟ بررسی این مسائل از لحاظ نگاه اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

 

ابتکار اظهار کرد: یک بار این اطلاعات در سال ۱۳۸۵ و بار دیگر در سال ۱۳۹۵ بررسی شده که برای دست‌یافتن به این موضوع که ارزش کار خانگی زنان در این دهه چه میزان بوده است. بایستی توجه داشت که ارزش کار خانگی زنان در ایران روبه افزایش بوده است و ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید کار ناخالص ملی کار زنان خانه‌دار است. 

 

معاون رئیس‌جمهور توضیح داد: زنان امروز ایران دارای جایگاه اجتماعی مطلوبی هستند، نزدیک ۴۱ درصد کارمندان دولت خانم‌ها هستند، ۳۰ درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها خانم‌ هستند. ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی به‌وسیله زنان روستایی تولید می‌شود همین زنانی که دیه آن‌ها نصف آقایان است‌.

 

وی با بیان اینکه "امروز نگاه به زنان از لحاظ اقتصادی بسیار تغییر کرده و زنان از لحاظ اعتبار اجتماعی و اقتصادی تاثیر زیادی بر جامعه دارند" توضیح داد: نقش‌های اقتصادی زنان به دلیل اقتضائات جامعه روبه افزایش است. زمانی که ما به نگاه قرآنی بازگردیم متوجه می‌شویم که خداوند درباره خلق انسان در قرآن، از نفس واحد سخن گفته و به بحث جنس اشاره‌ای نکرده است. درواقع روح و کرامت انسانی زن و مرد از دیدگاه قرآن با هم تفاوتی ندارد.

 

ابتکار بیان کرد: نگاه قرآن کاملا عادلانه و به دور از تبعیض است. حتی در عالم جنینی دیه دختر و پسر تفاوتی ندارد. در این راستا امروز بایستی برای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران بحث عدالت را به مفهوم واقعی و با توجه به تحولاتی که در دنیا انجام شده درنظر گرفت.

 

وی با اشاره به خواسته نسل جوان ایران برای تحقق عدالت ادامه داد: نسل جوان کاملا در مواجهه این اتفاقات و تحولات در دنیا قرار دارد، بنابراین چنین شرایطی ما و جمهوری اسلامی را موظف می‌کند که در زمینه اشاعه عدالت تلاش کنیم. 

 

وی توضیح داد: سلسله مباحث حقوقی در حوزه زنان ادامه خواهد داشت. درواقع می‌خواهیم این مباحث حقوقی در  حوزه علمیه و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تلاش داریم که در چارچوب شرع مقدس باشد و از سویی دیگر پاسخگوی نسل جوان و مردم کشور باشیم در همه زمینه‌ها باشیم.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما