شناسهٔ خبر: 27514501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

برگزاری جلسه پرونده توقیف دو میلیارد دلار ایران توسط آمریکا

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه جلسه پرونده توقیف دو میلیارد دلار ایران توسط آمریکا در دیوان لاهه یک ماه بعد برگزار می‌شود، گفت: در صورتی که دیوان به نفع ایران حکم دهد، هیچ کشوری نمی‌تواند اموال ما را توقیف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، لعیا جنیدی  در توضیح شکایت ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، گفت: با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیحاتی پیرامون شکایت ایران از آمریکا در دیوان لاهه داده شد تا آنها در جریان روند بررسی پرونده و سرانجام صدور حکم قرار گیرند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: ایران در دیوان لاهه دو شکایت را دنبال می‌کند؛ نخست پرونده ای در رابطه با توقیف 2 میلیارد دلار ایران و پرونده‌های دیگری که در دادگاه‌های آمریکا علیه دولت ایران و به نفع کسانی که مدعی قربانی اعمال تروریستی هستند و پرونده‌ای که آمریکایی‌ها مواردی را با ادعاهای اشتباه به دولت ایران منتسب کردند، وجود دارد.

وی افزود: بر اساس عهدنامه 1334 ایران و ایالات متحده آمریکا، دولت ایران مصونیت قضایی دارد و از سوی دیگر ورود به این موضوعات در صلاحیت دادگاه‌های آمریکا نیست لذا آمریکا اقدامی خلاف اصول بین‌الملل مرتکب شده است؛ در واقع آنها نمی‌توانند به تغییرات بعدی خود در قوانین داخلیشان استناد کنند.

جنیدی یادآور شد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند به قوانین داخلی خود استناد کنند، در حقیقت آنها بر اساس حقوق بین‌الملل عرفی و حقوق بین الملل معاهده مذکور در چارچوب این عهدنامه مواردی را پذیرفتند و نمی‌توانند چنین رفتار کنند.

جلسه پرونده توقیف دو میلیارد دلار ایران توسط آمریکا در دیوان لاهه یک ماه بعد برگزار می‌شود

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه جلسه رسیدگی به پرونده دو میلیارد دلار در دیوان لاهه یک ماه بعد برگزار می‌شود، گفت: رسیدگی به این پرونده همانند سایر پرونده‌های حقوقی و قضایی زمان بر است.

وی در توضیح اجرای این احکام در کشورهای ثالث ( به غیر از ایران و آمریکا)، گفت: در صورتی که دیوان حکمی را با احراز صلاحیت و پذیرش موانعی به نفع ایران صادر کند، حداقل همه کشورهای دیگر جز ایالات متحده بدان پایبند خواهند بود و از این رو اموال و وجوه ما در بانک‌های کشور ثالث به این بهانه مورد توقیف قرار نمی‌گیرد.

ایران هیچ وقت قوانین مشابه آمریکا را در داخل تصویب نمی‌کند

جنیدی در ادامه در توضیح آخرین وضعیت مذاکرات ایران با 4+1، گفت: در این مذاکرات تصمیم جمعی همه اعضای برجام این است که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند باشد اما ما که در تمام این مدت به برجام پایبند بودیم، هیچ وقت قوانین مشابه آمریکا را در داخل تصویب نخواهیم کرد زیرا توافق هسته‌ای ما در شورای امنیت هم تصویب شده بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین نشستی برای بررسی ابعاد بسته اروپایی‌ها و مباحث مالی برگزار خواهد شد، هم‌اکنون هم اروپایی‌ها در خصوص جزئیات بسته راهکار ارائه می‌دهند تا مورد قبول ایران قرار گیرد.

نظر شما