شناسهٔ خبر: 27513671 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

افزایش مهاجرت پزشکان/حقوق برخی پزشکان کمتراز کارگران

برخی از پزشکان از جمله پزشکان عمومی حقوق آنها از کارگران معمولی پایین تر بوده و این در حالی است که بار زیادی از بخش درمانی را انجام می‌دهند ووضعیت زندگی آنها چندان مناسب نیست

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه میزان مهاجرت پزشکان در ماه‌های اخیر به ویژه در میان پزشکان عمومی افزایش یافته است، گفت: باید توجه کنیم که اگر شرایط شغلی مناسب نباشد، این سرمایه ها را از دست می‌دهیم.

به گزارش شفا آنلاین: علیرضا سلیمی در نشست خبری سازمان نظام پزشکی با اشاره به نزدیک شدن به روز پزشک، اظهار داشت:‌برخی از پزشکان از جمله پزشکان عمومی < General practitioners>حقوق آنها از کارگران معمولی پایین تر بوده و این در حالی است که بار زیادی از بخش درمانی را انجام می‌دهند ووضعیت زندگی آنها چندان مناسب نیست. 

وی ضمن تبریک روز پزشک به پزشکانی که بی‌منت در دوران جنگ تحمیلی فعالیت کردند، اسیر، جانباز و آزاده شدند، گفت: بسیاری از همکاران ما در جاده‌ها به دلیل درنظر گرفتن تسهیلات برای رفت و آمد در مناطق محروم دچار حوادث رانندگی می‌شوند، یا برخی از همکارانمان به دلیل ضرب و شتم خانواده‌های بیماران، آسیب می‌بینند و ما این روز را به همه این پزشکان تبریک می‌گوییم. 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه همکاران ما در بخش خصوصی علی‌رغم افزایش ۶۰ درصدی تورم و مخارج تنها با ۱۰ درصد افزایش درآمد هنوز به فعالیت خود ادامه داده و درها را برای ارائه خدمات به مردم باز نگه داشته‌اند، گفت: در ارتباط با دستگاه‌ها کارتخوان، این مسئله جایگاه خیلی بالایی ندارد و باید اولویت‌ها را در کشور درنظر گیریم. اینکه گفته می‌شود عدم استفاده از کارتخوان برای فرار مالیاتی است درست نیست، چرا که کارتخوان نقشی در عدد مالیات ندارد.

سلیمی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند مشکلات خود را از طریق نامه و یا تماس با سازمان نظام پزشکی با ما مطرح کنند گفت:‌اختلاف بین رشته‌ها، کاهش اعتماد مردم را به همراه داشته و به ویژه در شرایط کنونی سبب بروز آسیب می‌شود. در ارتباط با دستگاه های کارتخوان ما تاکنون طرح‌های تشویقی از طرف بانک‌ها نداشته ایم و یا اینکه درصد تشویقی برای تسهیلات ارائه شده در مطب‌ها درنظر گرفته شود، همچون جوایز خوش‌حسابی مالیاتی که در شهرداری پیش‌بینی شده است. 

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به مردم در همه شاخه ها با ارزش است، گفت: در ارتباط با مصرف دارو باید راهنماهای بالینی را درنظر گرفت و وحدت رویه در این زمینه داشته باشیم و در مسیر علمی و درست داروها استفاده شود، همچنین نقش مشورتی انجمن‌ها درنظر گرفته شوند. 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: ضرب‌آهنگ مشکلات جامعه سریع بوده و نه تنها ما و سایر نهادها را نیز گاهی درگیری می‌کند. اخبار دارو و پزشکی که منتشر می‌شود بعضا سوءبرداشت‌هایی را به همراه دارد، در حالی که همکاران ما علی‌رغم فشار و مشکلات دردها را بروز نداده‌اندو این مسئله در پاسخ به دولت آقای روحانی است که سلامت را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند. 

سلیمی در مورد آمار مهاجرت پزشکان در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: این آمار میزان آن بیشتر از گذشته بوده و به ویژه در میان پزشکان عمومی مطرح است. 

باید توجه کنیم که اگر شرایط شغلی مناسب نباشد، این سرمایه‌ها را از دست می‌دهیم، البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و برخی از کشورها که گواهی از سازمان نظام‌پزشکی درخواست می‌کنند، پزشکان به ما برای این امر مراجعه کرده و ما قضیه را پیگیری نمی‌کنیم که آیا این پزشک قطعا مهاجرت کرده و یا اکنون برگشته است، لذا آمار دقیقی وجود ندارد. فارس

نظر شما