شناسهٔ خبر: 27512918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

صد نفر از مدیران دو تابعیتی کشور شناسایی شدند

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی گفت: تاکنون توانسته ایم یکصد نفر از این مدیران را که از سطوح بالا تا سطح استاندار هستند شناسایی و کشورهای متبوع آنها را مشخص کنیم.

صاحب‌خبر -
صراط:
محمدجواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود : این کار در یک سال گذشته که تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی کشور از سوی مجلس آغاز شد، انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: اسامی این افراد در کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شده است و ما این اسامی را به قوه قضائیه ارسال کرده ایم.
کریمی قدوسی با اشاره به وجود برخی خلاءهای قانونی درخصوص دوتابعیتی ها گفت: در قوانین ما برخی موانع و رخنه هایی وجود دارد که به راحتی مدیری در جایگاه مسئولیت خود چند سال است که گذرنامه امریکایی یا انگلیسی و یا کشور دیگری را داشته و در عین حال سمت مدیریتی در کشور نیز دارد.
وی با بیان اینکه ما این خلأها را پیدا و منطبق با آنها طرحی را تهیه کردیم افزود: ​مراحل کارشناسی این طرح طی شده و در دستور کار رسیدگی در صحن علنی قرار دارد و در صورت تصویب درباره مقامات و مسئولان کشور که دوتابعیتی هستند جرم انگاری خواهد شد.
کریمی قدوسی گفت:​ در این طرح اشاره شده که برای گرفتن مسئولیت دولتی در کشور باید افراد و خانواده هایشان درخصوص دوتابعیتی بودن خوداظهاری کنند و در صورت خلاف بودن اظهارات آنها علاوه بر خلع مدیریت، مجازات هایی نیز برای این افراد درنظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: به نظر من بیش از 10 برابر عددی که ما در کمیسیون امنیت ملی اسامی آنها را بعنوان دوتابعیتی قرائت کردیم در کشور مدیر دوتابعیتی وجود دارد.
کریمی قدوسی افزود:​ وزارت اطلاعات نیز اعلام کرده که 210 نفر دیگر از مدیران که برای آنها استعلام انتصاب شده بود دارای تابعیت مضاعف بودند که ما آنها را رد کردیم.
وی ادامه داد: در عین حال ما از وزارتخانه ها و دستگاه های زیادی درباره مدیران دوتابعیتی استعلام کردیم که برخی از آنها به ما پاسخی ندادند.
رئیس کمیته تحقیق و و تفحص از مدیران دوتابعیتی همچنین گفت:​ تحقیق و تفحص فقط مربوط به مدیرانی است که منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری دارای سمت هستند و مربوط به ایرانیان خارج از کشور که دارای تخصص اند یا تجارت می کنند و یا درحال رفت و آمد به ایران هستند نمی شود.
وی یادآور شد:​ در کمیسیون امنیت ملی حتی به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکلات ایرانیان خارج از کشور که در کشورهای دیگر زندگی می کنند هستیم تا بتوانیم علاوه بر رفع این مشکلات از توانمندی آنها در حوزه های مختلف تولیدی و علمی استفاده کنیم.
 

نظر شما