شناسهٔ خبر: 27512870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرناپلاس از نحوه مواجهه مسئولان با یک کمپین شفاف‌سازی گزارش می‌دهد

فرزندت کجاست، صداقت مهم‌تر از شفافیت

تهران- ایرناپلاس- هرچند پاسخ مسئولان به پویش مردمی «فرزندت کجاست» نکته امیدوارکننده‌ای در راستای شفافیت بود، اما پاسخ‌ها فضا را به سمتی برد که گویا صداقت مهم‌تر از شفافیت است.

صاحب‌خبر -

فرزندت کجاست؟ سؤالی است که یک هفته‌ای است فضای مجازی را به لرزه درآورده، اما اینکه تا کجا به شفافیت کمک کرده و موفق بوده، در هاله‌ای از ابهام است.

**دعای وکیلی برای دروغ‌گویان رسانه‌ای
محمدعلی وکیلی، نماینده تهران، از چهره‌های لیست امید و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از سیاستمداران جنجالی این چالش بود. وی در توییترش نوشته بود «دارای سه فرزند هستم. هادی؛ فوق‌لیسانس، هفت سال است کارمند یک شرکت است مهدی؛ فوق‌لیسانس (همان‌که به دروغ مدیرعامل معرفی می‌شود) بدون اشتغال در جای دولتی، سردبیر روزنامه ابتکار و راضیه؛ لیسانس و بیکار.»
وکیلی در حالی برای «ناشران دروغ» طلب مغفرت می‌کند که پیش‌تر در گفت‌وگو با روزنامه شرق که 30 مرداد 96 منتشر شده بود، اعلام کرده بود: مهدی فرزند دومش، دانشجوی دکتری علوم سیاسی است.
البته این پایان ماجرا نبود. راضیه وکیلی که پیش‌تر به‌عنوان خبرنگار روزنامه پدرش، سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران را دریافت کرده بود، در این توییت «بیکار» معرفی شده است. هرچند وکیلی در توییتی عنوان کرد فرزندش به دلیل ازدواج، روزنامه‌نگاری را رها کرده است، اما این سخن نیز اعتراض روزنامه‌نگارانی را که با این مجموعه همکاری داشتند، برانگیخت. چرا که معتقدند تاکنون مطلبی از وی در این رسانه منتشر نشده است.

** سرمایه پسر چوپان قاضی‌پور چقدر است؟
نادر قاضی‌پور، نماینده اصولگرای ارومیه از دیگر نمایندگانی بود که با حضورش در این چالش جنجال آفرید. وی در این پویش تأکید می‌کند دو فرزند دخترش فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و خانه‌دارند، از دو فرزند پسرش یکی دانشجوی علوم پزشکی و کارمند بیمارستان ارومیه است و دیگری که فارغ‌التحصیل دامپزشکی است به «چوپانی» اشتغال دارد.
این در حالی است که قاضی‌پور خردادماه سال جاری در مصاحبه‌ای با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اعلام کرده بود برای «حمایت از کالای ایرانی» و پیرو توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری برای فرزندش، یک «دامداری» تأسیس کرده است. البته محمدصادق قاضی‌پور نیز قبل از اینکه این کمپین در توییتر داغ شود، در صفحه اینستاگرامش تصویری به همراه دام‌هایش منتشر کرده بود. هرچند پدر این ادعاها را رد کرد و مدعی شد دامداری متعلق به فرزند او نیست. حالا پسرش نیز در پخش زنده اینستاگرام ویدیویی از چرای گوسفندانش منتشر و تأکید کرده از هیچ رانتی استفاده نکرده و چوپانی را عار نمی‌داند. حالا باید پرسید که فرزند چوپان قاضی‌پور، سرمایه خرید دام‌ها را از کجا آورده است؟

قیمت هر رأس گاو حداقل 7 میلیون تومان، هر رأس گوساله، حداقل سه میلیون تومان و هر رأس گوسفند، حدوداً یک میلیون و 500هزار تومان است. به این ترتیب، اگر در یک دامداری 20رأس گاو و 50 رأس گوسفند وجود داشته باشد، قیمت آن‌ها به ترتیب حدود 140 و 75 میلیون تومان است. بنابراین، به شکل تقریبی او حدود 215 میلیون تومان سرمایه دارد. البته این فارغ از هزینه‌های نگهداری و تأسیسات دامداری است که به نظر می‌رسد در یک شهر کوچک، سرمایه قابل‌توجهی برای یک جوان باشد.

** زنان تحصیل‌کرده، اما خانه‌دار
از دیگر دردسرهای این چالش، ماجرای بیکاری و عدم‌ اشتغال فرزندان دختر مسئولان است. از 33 مسئولی که به هر نحوی در این پویش شرکت کرده‌اند، به‌جز موارد انگشت‌شمار که مدعی شده‌اند فرزندان دختر یا همسر پسرانشان کار پاره‌وقت و عمدتاً تدریس می‌کنند، باقی «خانه‌دار» هستند. این در حالی است که عمده این زنان در دانشگاه‌های دولتی و برتر کشور تحصیل‌کرده‌اند؛ هرچند این رویه آن قدر مرسوم است که ممکن است به چشم نیاید.
** سکوت درباره دختران خانواده
اما ماجرای دختران مسئولان به این ختم نشد. روز گذشته محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد از مجموع هفت فرزندش، تنها درباره پسرانش شفاف‌سازی کرد؛ اقدامی که اعتراض بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت و همه از این گفتند که آیا قانون‌گذاران ما حتی زنان خانواده خود را به رسمیت نمی‌شناسند؟

**وابستگان سببی کجا هستند؟
از موارد دیگری که عمده مسئولان درباره آن شفاف‌سازی چندانی نکردند، موضوع وابستگان سببی است. به‌جز محمدعلی افشانی، شهردار تهران، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، باقی درباره دامادها و عروس‌هایشان سکوت کرده‌اند. برای مثال، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش تأکید کرده دخترش خانه‌دار و پسرش محصل است و درباره دامادش سکوت کرده است. حال آن که مرتضی دزفولی، داماد بطحایی به‌عنوان دستیار ویژه وی در وزارتخانه آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

** سکوت زنان سیاستمدار
از دیگر سؤالاتی که از دل این چالش بیرون آمده، این است که « فرزندانی که به امور پژوهشی یا غیردولتی مشغول هستند با کدام شرکت‌ها یا نهادها همکاری می‌کنند؟» و آخرین پرسش شاید این باشد که از مجموعه زنان فعال در سمت‌های مختلف، چرا تنها شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری درباره فرزندان خود شفاف‌سازی کرده است؟

**فرزندان مقابل پدران
البته حواشی مربوط به فرزندان مسئولان نظام به اینجا خلاصه نمی‌شود. ماجرای فرزندانی که طی سال‌های اخیر به سبب توسعه فضای مجازی زندگی متفاوت خود با عموم مردم را به نمایش گذاشته‌اند و با اعتراض عمومی مواجه شده‌اند، کم نبوده است.
جشن تولد نوه امام جمعه یکی از شهرها، لباس‌های برند و سفرهای مکرر عروس و پسر یکی از سفرا، لباس‌های مارک‌دار پسر یک عضو خبرگان، پوشش متفاوت و گران‌قیمت یکی از خانواده‌های مطرح و تأکید فرزند یکی از مسئولان بر برتری خود، همگی از مواردی است که آه مردم را برانگیخت که چرا فرزندان به ارزش‌های انقلابی که پدرانشان بنیان گذاشته‌اند، پشت کرده‌اند.

گزارش از شیما شعاعی
**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

نظر شما