شناسهٔ خبر: 27512423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۵۰۰۰ تن "شیرخام" از ابتدای سال از استان خراسان‌شمالی صادر شد

R7719/P41362/S6,55/CT11

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: در ۴ ماه نخست ۹۷، ۵ هزار تن شیر، ۲۱۴۰ کندو زنبور عسل، ۸۶ هزار راس دام سبک، ۱۵۲۸ رای دام سنگین، ۳ هزار تن گوشت مرغ منجمد، ۱۲۰ هزار تن ماهی خوراکی تازه و ۷۶۰ هزار مرغ زنده از استان خارج شد‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد سید محمد مهدی احمدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان با اشاره به عملکرد چهار ماهه اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: 494 مورد مواد غیر بهداشتی فرآورده های خام دامی در 4 ماه ابتدایی سال 97 کشف که 56 مورد آن به مراجع قضایی ارسال شد.

وی با بیان اینکه در 4 ماهه ابتدای سال هزار تن گوشت قرمز تولید شده است افزود: در مدت مذکور هزار تن گوشت قرمز و 7 هزار تن گوشت سفید مرغی تولید و 765 مورد هم بر روی فرآورده های خام دامی آزمایش انجام شده است. همچنین در بخش سم‌پاشی دام سنگین 24 درصد، سم‌پاشی دام سبک 55 درصد و سم‌پاشی جایگاه 30 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان از نمونه برداری 155 مورد از واحد طیور در چهار ماهه نخست سال 97 خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت از 42 زیستگاه آنفولانزای فوق حاد بازدید و همچنین 915 مورد از زنبورستان‌ها و 935 مورد از آبزیان مورد نمونه‌برداری و آزمایش قرار گرفتند.

وی با بیان این مطلب که در این مدت 5 هزار تن شیر از استان صادر شده است تصریح کرد: در چهار ماه نخست 97، 5 هزار تن شیر، 2140 کندو زنبور عسل، 86 هزار راس دام سبک، 1528 رای دام سنگین، 3 هزار تن گوشت مرغ منجمد، 120 هزار تن ماهی خوراکی تازه و 760 هزار مرغ زنده از استان خارج شد‌.

احمدی با اشاره به عید سعید قربان از فعالیت 12 مرکز عرضه دام موقت در استان خبر داد و اضافه کرد: 12 مرکز عرضه دام موقت از صبح روز سه‌شنبه در استان فعال بوده و اکیپ دامپزشکی اعم از 42 اکیپ ثابت، 33 اکیپ سیار، 33 اکیپ ناظر، 70 اکیپ بازرس گوشت و 35 اکیپ دامپزشک در ایام عید قربان فعالیت دارند و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 1512 به صورت زنده و شبانه‌روزی با همکاران ما جهت مشاوره و بیان مشکلات در ارتباط باشند.

این مسئول از شهروندان خواست حتی‌الامکان قربانی خود را در کشتارگاه‌های شهرستان ذبح کنند و ادامه داد: مردم استان در راستای رعایت و بالابردن کیفیت، مسائل شرعی و بهداشتی حتی‌الامکان قربانی خود را در کشتارگاه‌های قانونی هر شهرستان ذبح کرده چراکه اطمینان‌بخشی بیشتری در کشتارگاه‌ها وجود دارد.

وی در پایان با بیان این مطلب که بیش از 60 درصد ریشه بیماری‌ها در زمینه عفونی در جمعیت انسانی بین انسان و دام مشترک است خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از وقوع احتمالی هر گونه بیماری مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گوشت استحصالی و آلایش خوراکی دام را حداقل به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای یخچال ( 4-0 درجه سانتی‌گراد) نگهداری و سپس مصرف کنند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما