شناسهٔ خبر: 27512359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منتقد زوایای جدیدی را در منظر خواننده کتاب باز می کند

ایلام - ایرنا - مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: نقد کتاب در زمینه های مختلف همواره نقاد را درجاتی بالاتر از کتاب و محتوای آن قرار می دهد و باعث می شود خواننده با زوایای جدیدی از مطالب ارائه شده آشنا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سودابه امینی روز یکشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب فصل آهو و کبوتر در ایلام اظهار داشت: نقد کتاب عاملی موثر و محرکی قوی برای مخاطب است تا محتوای کتاب را حتی اگر از نویسنده ای توانا باشد، چشم بسته قبول نکند و موجب نگاه موشکافانه خواننده نسب به محتوای کتاب می شود.
وی افزود: هدف اصلی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان کشور از برگزاری برنامه دوپنجره که در آن اعضای نوجوان کانون اقدام به مطالعه و سپس نقد کتاب می کنند، این است که بچه ها به راحتی و بدون تفکر مغلوب و مجذوب کتاب نشوند.
امینی توضیح داد: بچه ها باید بعد از مطالعه جامع و دقیق کتاب به محتوا و اهداف نهان و آشکار کتاب پی برده و آنرا تا حد درک و فهم خود از کتاب موشکافی و نقد کنند.
نویسنده کتاب شعر فصل آهو و کبوتر تاکید کرد: نگارش و تالیف کتاب برای قشر کودک و نوجوان از حساسیت های زیادی برخوردار است چرا که نویسنده باید به وضوح با دغدغه و نیازهای دنیای کودکی و نوجوانی به ویژه در نسل کنونی آشنایی و اشراف داشته باشد.
وی گفت: نویسنده ای که برای گروه سنی کودک و نوجوان قلم می زند می بایست درکی درست و روشن از سلایق و خواسته های بچه ها داشته باشد و خود را یک کودک یا نوجوان متصور کرده تا بتواند با این گروه سنی ارتباطی ملموس برقرار کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام هم در این نشست اظهار داشت: برنامه فرهنگی ادبی دو پنجره با نگاهی نو به مساله نقادی و انتقاد کردن می پردازد چرا که در این برنامه جامعه هدف را قشر خاص کودک و نوجوان تشکیل داده اند.
حبیب الله بخشوده افزود: هنر نقد کردن در واقع یک کار علمی و جامع دانشگاهی است و امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا رشته ای مستقل با محوریت انتقاد از کتب راه اندازی شده و تدریس می شود.
وی گفت: انتقاد کردن از کتب باعث رشد و تقویت بینه علمی و بینش مخاطبان و افزایش جسارت و اعتماد به نفس آنها می شود که باید این موضوع انتقاد جدی تر گرفته شده و به تاسی از دانشگاه های معتبر دنیا در کشور ما هم رشته ای مختص به نقد ادبی کتب ایجاد شود.
بخشوده در مورد برنامه دوپنجره نیز گفت: این برنامه که ذهن بچه های عضو کانون را به چالش نقد و بررسی کتب مختلف می کشاند راهی برای تربیت نسلی منتقد و ریزبین و کنجکاو است که در آینده و بزرگسالی از مسائل ساده عبور نکنند.
وی به مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور پیشنهاد داد: ماحصل و نتیجه برنامه فرهنگی ادبی دوپنجره در کل استان ها را جمع آوری و در قالب ملی تدوین کنند تا مراکز استان ها ضمن استفاده از تجارب یکدیگر از خروجی های آن نیز آگاه باشند.
سلسله برنامه های فرهنگی ادبی دو پنجره به نقد و بررسی کتاب ادیبان و نویسندگان ملی توسط اعضای کودک و نوجوان با حضور خود نویسنده برگزار می شود و استان ایلام امروز نهمین روز از این برنامه ها در استان ایلام و با حضور شاعر کودک و نوجوان سودابه امینی برگزار شد.
7172/6119

نظر شما