شناسهٔ خبر: 27511978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران: تهران آماده تحکیم روابط با پاکستان است

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در آستانه تشکیل دولت جدید این کشور گفت که تهران آماده است تا همکاری های خود با اسلام آباد را در تمامی زمینه ها گسترش دهد.

صاحب‌خبر -

«مهدی هنردوست» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سطح بالای دوستی و ارتباط دیرینه ایران و پاکستان، افزود: امیدواریم این روابط و همکاری ها بیش از پیش گسترش یابد.
وی با اشاره نگاه مثبت مردم ایران به پیشرفت های پاکستان، از انتخابات اخیر در این کشور به عنوان گام موثر در تحقق مردم سالاری و تحقق اهداف دموکراتیک یاد کرد.
هنردوست گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با ارتقاء و تقویت روابط، با دولت جدید پاکستان همکاری کند و گسترش این روابط در تمامی زمینه ها را با کشور همسایه خود خواستار است.
وی ادامه داد: معتقدم که ایران و پاکستان در عرصه کنونی، ظرفیت های فراوانی برای همکاری در زمینه های منطقه ای و بین المللی دارند و به دلیل اینکه منافع مشترک دو کشور، فراوان است، باید روابط خود را مستحکم تر کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران، آینده روابط دو کشور را بسیار روشن خواند و گفت: دولت های دو کشور می توانند با گسترش همکاری ها، در حل معضلات منطقه ای گام موثر بردارند.
هنردوست از سفر اخیر سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان به عنوان فصل جدید همکاری های دو کشور به ویژه در بخش دفاعی یاد کرد و افزود: این سفر و دیدارهای انجام شده بیانگر آن است که تهران و اسلام آباد برای گسترش همکاری ها عزم جدی دارند.

*** گسترش همکاری های دو کشور در زمینه تجارت و اقتصاد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به افزایش میزان تجارت ایران و پاکستان طی سال های گذشته، افزود: این میزان تجارت دوجانبه از 500 میلیون دلار طی سه سال گذشته به 1.3 میلیارد دلار افزایش یافته است و همچنان، ظرفیت گسترش تجارت دوجانبه وجود دارد.
سفیر ایران در پاکستان تصریح کرد: این میزان افزایش تجارت دوجانبه برغم همه محدودیت ها نظیر نبود کانال ارتباطی بانکی بین دو کشور محقق شده است که بسیار امیدوارکننده است.
وی بر لزوم همکاری بخش تجارت و اقتصاد دو کشور برای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری سطح تجارت دو جانبه تاکید کرد.
*** خط لوله گاز ایران پاکستان؛ فرصت توسعه روابط اقتصادی
هنردوست همچنین از اقتصاد ایران و پاکستان به عنوان مکمل یکدیگر یاد کرد و افزود: پاکستان با مشکلات کمبود انرژی مواجه است، در حالی که ایران می تواند این نیاز را برای دولت پاکستان تامین کند و اسلام آباد نیز از این طریق بتواند بر مشکلات خود در زمینه انرژی فائق شود.
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران می تواند به پاکستان برای بهبود وضعیت اقتصادی خود کمک کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به (آی - پی) به عنوان فرصتی برای گسترش همکاری های دوجانبه یاد کرد و افزود: اجرای این پروژه، می تواند شرایط اقتصادی این کشور را به سرعت بهبود بخشد.
هنردوست تصریح کرد: خط لوله گاز ایران به پاکستان (IP) می تواند به پاکستان کمک کند تا بر نیازهای انرژی خود غلبه کند و با وجود سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری ایران در این پروژه، این طرح اقتصادی تاکنون اجرایی و بهره برداری نشده است.'
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در دولت جدید پاکستان، تکمیل شود.

*** تروریسم و افراط گرایی؛ درد مشترک دو ملت
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با تشریح نگرانی های مشترک دو کشور، از تروریسم و ​​افراط گرایی به عنوان درد مشترک دولت و ملت دو کشور یاد کرد و افزود: برخی مواقع، تروریست ها در مرز پاکستان و ایران فعالیت تروریستی انجام می دهند که این موضوعات موجب نارضایتی و نگرانی مشترک تهران و اسلام آباد شده است.
هنردوست همچنین از قاچاق موادمخدر به عنوان دیگر تهدیدات برای امنیت دو کشور یاد کرد و گفت: تهران و اسلام آباد باید با گسترش همکاری ها در ریشه کنی این بلا اقدام کنند.
وی ادامه داد: پس از حمله ایالات متحده به افغانستان، قاچاقچیان مواد مخدر، فعال تر شده اند و به عنوان تهدیدی علیه جوانان ایران و پاکستان به شمار می روند.
سفیر ایران در پاکستان گفت: دو کشور باید برای حفظ جوانان، همکاری خود را در مبارزه با تهدیدات مواد مخدر گسترش دهند.
وی تصریح کرد: ایران و پاکستان مکانیسم مشخص و موثری در مدیریت مرزی دارند و همکاری گسترده آنان، به گسترش صلح و تحقق امنیت در مرزهای مشترک کمک می کند.
به گزارش ایرنا عمران احمد خان نیازی رهبر حزب پیروز انتخابات پاکستان (تحریک انصاف) شنبه 27 امرداد به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان، در حضور «ممنون حسین» رییس جمهوری این کشور، ناصر الملک نخست وزیر دولت انتقالی و جمع از مقامات و شخصیت های سیاسی و نظامی این کشور سوگند خدمت یاد کرد.
وی روز جمعه 26 امرداد جاری از سوی نمایندگان مجلس ملی این کشور به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان از زمان استقلال تاکنون انتخاب شد.
حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات 25 ژوئیه - سوم مردادماه جاری - با کسب 115 کرسی از مجموع 270 کرسی به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.
حجت الاسلام 'حسن روحانی' رییس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه 27 امرداد، با تبریک انتخاب عمران احمد خان نیازی به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان، تاکید کرد: ایران مانند همیشه آمادگی خود را برای گسترش مناسبات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی پاکستان اعلام می کند.
«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی نیز 25 امرداد، در گفت وگوی تلفنی با «اسد قیصر» همتای پاکستانی خود، انتخاب وی را به عنوان رئیس جدید مجلس ملی جمهوری اسلامی پاکستان تبریک گفت.
به گزارش ایرنا داده های آماری نشان می دهد که میزان صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان طی سه ماه نخست سال 97، در مقایسه یا مدت مشابه سال قبل آن، 61 درصد افزایش یافته است.
ارزش کالای صادراتی جمهوری اسلامی ایران طی سه ماه نخست سال جاری، 282 میلیون دلار بوده و وزن این میزان کالا با افزایش 30 درصدی در سال جاری، به 656 هزار تن رسیده است.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال 97، کالای صادر شده به پاکستان در مقایسه با مجموع صادرات ایران طی سه ماه نخست سال جاری، ارزش 2.4 درصدی داشته است.
بر اساس آخرین آمارها، طی سه ماه نخست سال جاری در مجموع، حدود 80 هزار و 500 تن کالا از جمهوری اسلامی ایران به ارزش 83 میلیون و 250 دلار از بنادر مختلف کشور به پاکستان وارد شده است.
آساق**6125**1663**

نظر شما