شناسهٔ خبر: 27509721 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

مرکز غربالگری سرطان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت شهر سالم: به‌زودی یک‌مرکز پیشگیری، تشخیص و پیگیری سرطان در بلوار کشاورز تهران ایجاد می‌شود

صاحب‌خبر -

حامد فوقانی | خبر‌نگار:

«رایزنی‌ها با وزارت بهداشت برای ایجاد مراکز جدید درمانی شهرداری تهران آغاز شده و بر این اساس قرار است 5مرکز جدید در 5پهنه شرقی، جنوب‌شرقی، جنوب، جنوب‌غربی و غرب پایتخت ایجاد شود. این موضوع البته بستگی به همکاری شهرداری‌های مناطق برای در اختیار قرار دادن زمین‌های مورد نیاز و ارائه مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت دارد.» این خبری بود که روز گذشته مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران، در نشست خبری خود به خبرنگار همشهری اعلام کرد. حمید چوبینه همچنین گفت که به‌زودی یک‌مرکز جامع تشخیص و پیگیری سرطان برای استفاده شهروندان تهرانی در بلوار کشاورز ایجاد می‌شود.

نشست خبری مدیرعامل شهرسالم پیش از ظهر دیروز در مجتمع درمانگاهی منطقه 6برگزار شد. چوبینه در این برنامه ضمن پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه، چند خبر هم داشت. به‌طور نمونه او گفت: «در آ‌ینده نزدیک به جای اینکه بازنشستگان شهرداری به مراکز درمانی بروند، پزشکان ما به منزل آنها رفته و به وضعیت درمانی آنها رسیدگی می‌کنند و این کار به‌زودی توسط معاونت درمان عملیاتی خواهد شد.» او در رابطه با پیوست‌های HSE (سلامتی، ایمنی و محیط‌زیست) که برای بسیاری از پروژه‌های شهری چندان جدی گرفته نمی‌شوند، نیز اظهار کرد: «مشغول تدوین سامانه‌ای هستیم که پیمانکاران و افراد صاحب صلاحیت به‌ویژه در حوزه HSE بتوانند خود را به این سامانه معرفی کنند تا ابتدا پایش اولیه برای این پیمانکاران انجام و در ادامه نیز به‌صورت مستمر پایش‌ها روی این پیمانکاران شهرداری تهران عملیاتی شود.»

فرسودگی 40درصد مراکز

مدیرعامل شرکت شهرسالم به فرسودگی برخی مراکز درمانی شهرداری هم اشاره کرد. چوبینه با بیان اینکه برخی مجموعه‌های فعلی در دوره مدیریت شهری گذشته تغییر کاربری داده و تبدیل به درمانگاه شده‌اند، افزود: «به هرترتیب نمی‌توان استفاده از این مراکز را نادیده گرفت ولی واقعیت آن است که حدود 40درصد از ساختمان‌های مراکز درمانی شهرداری قدیمی و فرسوده به‌حساب می‌آیند. برخی ساختمان‌های ما متعلق به 20سال قبل هستند و بعضا کاربری آنها برای ارائه خدمات درمانی نبوده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که درمانگاه‌هایی که استانداردهای درمانی لازم را ندارند برای بیماران بد حال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما اگر در مناطق مساعدتی از سوی شهرداران انجام شود با تأمین مکان مناسب قطعا در جهت ساخت درمانگاه‌ها با استانداردهای لازم اقدام خواهیم کرد.»

 او در ادامه با بیان اینکه به‌منظورتکریم و ایجاد شناسنامه الکترونیک پرسنل مشغول گفت‌وگو با شرکت‌هایی هستیم تا بتوانیم تهیه شناسنامه الکترونیک درمان را برای پرسنل خودمان به سرانجام برسانیم، گفت: «قصد داریم پکیجی داشته باشیم که ما به سراغ همکاران‌مان که بعضا سن بالایی دارند و بازنشسته هستند برویم و سیستم ارجاع به پزشک متخصص را از منازل آنها داشته باشیم که امیدواریم این موضوع در فرصت زمانی کوتاهی محقق شود.»

مدیرعامل شهرسالم موضوعات دیگری را نیز مطرح کرد که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید:

735کودک کار در اماکن تحت اختیار شهرداری که به نوعی سرپرستی این کودکان را بر عهده دارد با کمک خیرین پایش سلامت به‌صورت رایگان برای آنها انجام می‌شود و باید به کمک دستگاه‌های ذیربط دغدغه پایش سلامت کودکان کار رفع شود.

امسال به پرسنل شهرداری که به زائرین خدمات می‌دهند، خدمات درمانی ارائه می‌شود.

نظر شما