شناسهٔ خبر: 27508686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بی‌توجهی مسئولین از شکنجه‌های اسارت دردآورتر است

منبع: ایسنا

استقامت مردم در هشت سال دفاع مقدس، صدامی را که خیال مصاحبه در تهران طی یک هفته در سر می‌پروراند، مجبور کرد در نهایت با اظهار جمله‌ "و لقد تحققت کل ما ارتموه" به شکست خود اعتراف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، استقامت مردم در هشت سال دفاع مقدس، صدامی را که خیال مصاحبه در تهران طی یک هفته در سر می‌پروراند، مجبور کرد در نهایت با اظهار جمله‌ "و لقد تحققت کل ما ارتموه" به شکست خود و تحقق کلیه‌ خواسته‌های جمهوری اسلامی اعتراف کند.

26مرداد ماه سال 69، اولین گروه اسرا به میهن اسلامی بازگشتند، در این روز ایران اسلامی میزبان کسانی بود که از هر قشر و مقام و منصبی در دفاع از ناموس و خاک این کشور، در جبهه های حق علیه باطل حاضر شده بودند.

ما به همین مناسبت میزبان حضور سه تن از آزادگان شهر مقدس قم بودیم و در برابر اساتیدی که بخشی از بهترین دوران زندگی‌شان را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند، مشق آزادگی کرد.

علی علیدوست رزمنده‌ای که با شروع جنگ تحمیلی به منطقه جنگی قصرشیرین اعزام شد و تنها سه روز پس از شروع جنگ به اسارت دشمن در آمد؛ گویی درآن زمان هرکس با هر سن و در هر منصب و مقامی، رسالتی جز دفاع از حق و آرمان‌های انقلاب اسلامی نداشت حتی طلبه‌ای که نخستین سال‌های طلبگی خود را سپری می‌کرد، دفاع از دین را بر تحصیل درس دین ترجیح داد و عازم مناطق جنگی شد.

روحیه‌ ناامیدی در جامعه یک آفت بزرگ است

این آزاده، القای روحیه‌ ناامیدی به جامعه را آفتی می‌داند که باید از آن جلوگیری شود و به اعتقاد او برخی امروزه با نمایش چهره‌ای یاس آلود از وضعیت کنونی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های کشور را نادیده گرفته و تنها از مشکلات سخن می‌گویند؛ چه بسا مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف در جامعه وجود دارد اما هرگز نباید سیاه نمایی شود.

علیدوست نمونه بارز تاثیر روحیه‌ ایثارگری جوانان دفاع مقدس را حضور جوانان در دفاع از حرم حضرت زینب(س) بیان کرد و گفت: افرادی همچون شهید محسن حججی نشان دادند که اگر در زمان کنونی، نیاز به حضور در جبهه و جهاد در راه اسلام باشد، جوان امروز با تمام قدرت و توان خود وارد عرصه می‌شوند که این مطلب نشان دهنده  دست‌یابی کشور به اهداف انقلاب اسلامی است. تنها، نگرانی از وجود مشکلات در جامعه، مسئله‌ای را حل نمی‌کند بلکه در این راستا باید کار فرهنگی انجام شود، همانطور که آزادگان انقلاب اسلامی در تمام طول مدت اسارت خود، با همه‌ محدودیت‌ها در اردوگاه‌ها به کار فرهنگی مشغول بودند و این رسالت اکنون بر عهده‌ی تمامی اقشار جامعه است.

نقش مهم مسئولین در اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی، با رفع مشکلات اقتصادی

اکبر ریحانی آزاده‌ای که پنج سال از دوران نوجوانی خود را در اسارت رژیم بعث گذرانده است، نقش مسئولین را در فرهنگ‌سازی بیش از همه‌ اقشار جامعه می‌داند؛ چرا که معتقد است نقش مسئولین کشور در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه از دیگر افراد مهمتر و موثرتر است و درصورت تدبیر مسئولان و دست‌اندرکاران، جامعه به اهداف انقلاب اسلامی قرابت بیشتری پیدا می‌کند.

علیدوست با تاکید براینکه ملت ایران، ملت غیوری است که در تمام عرصه‌ها به یاری انقلاب می‌شتابد گفت: نقش مسئولین جهت رفع مشکلات و معضلات جامعه را نباید انکار کرد و وظیفه آنان خدمت به این ملتی است که جوانان خود را فدای انقلاب اسلامی کردند اما همه‌ اقشار باید به کمک مسئولان در راه حل مشکلات قدم بردارند که در این زمینه بهترین اقدام، اقدام فرهنگی است.

فرهنگ‌سازی را از دوران اسارت آزادگان بیاموزید

ریحانی تاکید کرد: تمامی آزادگان در دوران اسارت خود در فرهنگ‌سازی و اشاعه‌ روحیه‌ امید به اُسرا می کوشیدند و با تمام محدودیت‌هایی که رژیم بعثی عراق ایجاد می‌کرد و درصدد تضعیف روحیه‌ جوانان می‌کوشید، لحظه‌ای از پا ننشستند، بنابراین اکنون این حرکت‌های انقلابی و فرهنگی باید سرمشق جوانان امروز قرار گیرد.

علیدوست با اشاره به تحکم اعتقاد جوانان آزاده گفت: مسئله‌ای چون حجاب که امروزه از سوی برخی ناآگاهانه و یا آگاهانه مورد غفلت قرار می‌گیرد از واجبات مهمی است که حتی در دوران اسارت دغدغه‌ جوانان بود به طوری که جوانان و نوجوانان درآن زمان حاضر به مصاحبه با یک خبرنگار زت نشدند چرا که اعتقاد داشتند گفت‌وگو با یک  بی‌حجاب، پایمال کردن خون پاک بانوان شهیدی است که در دفاع از اسلام و حجاب به مقام شهادت نائل شدند.

حجت‌الاسلام مولایی‌راد نیز که حدود 10 سال، سخت‌ترین شکنجه‌های دشمن بعثی را تحمل کرده است معتقد است،حجاب سلب آزادی از بانوان نیست در حالی که این امریک تکلیف الهی و شرعی است که خون های بسیاری در این راه بر زمین ریخته شده و شهدای بسیاری فدای آن شده‌اند.

عملکرد نادرست برخی مسئولان موجب بی‌اعتقادی مردم شده است

وی با تاکید بر اینکه عملکرد نادرست و ناعادلانه برخی مسئولان سبب سست شدن اعتقادات مردم شده است، گفت: متاسفانه ریشه‌ برخی از بی‌اعتقادی‌ها نسبت به قوانین اسلام، نتیجه‌ عملکرد نادرست مسئولین است که درپی آن مسائلی چون بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه گسترش پیدا می کند.مسئله‌ معیشت مردم از جمله مسائلی است که باید در راس توجه مسئولین قرار گیرد؛ چرا که طبق روایات، فقرسبب سست شدن ایمان انسان شده و باعث می‌شود افراد به خاطر رفع فقر، دست به هرکاری بزنند.

مولایی‌راد نیز تاکید کرد: تنها یک آزاده می داند که دوران اسارت در استخبارات چگونه سپری می‌شد، سلول‌ها و اتاق‌های کوچکی که بیش از 40 نفر را در آن محبوس می‌کردند و گاهی تا سه روز از غذا خبری نبود.

وی ادامه داد: پسرک 10 ساله‌ای همراه پدرش برای پشتیبانی از رزمندگان به جبهه اعزام شده و همراه دیگران اسیر دشمن بعثی شده بود اما همچون پدر و دیگران در برابر شکنجه‌ها مثل کوه مقاومت می کرد که این امر، اعجاب دشمن را برانگیخته بود.

دردآورتر از شکنجه‌های دوران اسارت، بی‌توجهی مسئولین است

وی تاکید کرد: امروزه آنچه که بیشتر از شکنجه‌های دوران اسارت، رنج‌آور است کم‌توجهی برخی مسئولینی است که اقدامی جهت رفع مشکلات مردم نمی‌کنند و همین مسئله، خود القا کننده روحیه‌ ناامیدی به جامعه است.

مولایی‌راد تحمل همه‌ شکنجه‌ها و رنج‌های دوران اسارت را نیرویی الهی می داند که خداوند به رزمندگان و اسرا هدیه داده بود، چرا که تحمل ضربات کابل‌ها، القای روحیه‌ ناامیدی به اسرا، تنها با نیروی استقامتی که خداوند به بندگان عطا می کند ممکن بود. استقامت اسرا و ایثارگری جوانان و نوجوانان در هشت سال دفاع مقدس، صدامی را که خیال مصاحبه در تهران را در سر می‌پروراند مجبور با اظهار جمله‌" و لقد تحققت کل ما اردتموه" به تحقق کلیه‌ خواسته‌های جمهوری اسلامی اذعان کند. 

کسانی چون حجت‌الاسلام ابوترابی برکت انقلاب بودند

وی با اشاره به استقامت و روحیه‌ عطوفت اشخاصی چون حجت‌الاسلام ابوترابی اظهار کرد: با وجود اینکه همه‌ رزمندگان و اسرا اعتقادات محکمی داشتند وهیچ کدام از دسیسه‌ها و اقدامات دشمن روحیه‌ی یاس و ناامیدی را به آنان القا نمی‌کرد اما وجود اشخاص محکم و پرصلابتی چون حجت‌الاسلام ابوترابی برافزایش روحیه‌ اسرا بسیار تاثیرگذار بود.

ریحانی با اشاره به خاطراتی از دوران اسارت در استخبارات عراق گفت: با گذشت چند دهه از دوران اسارت گاهی هنوز جای سیلی و ضربات کابل دشمن بعثی را بر روی بدنم احساس می‌کنم، اما آنچه که درد آورتر از این شکنجه‌هاست کم توجهی برخی مسئولین و اختلاس‌هایی است که اکنون در جامعه دیده می‌شود چه بسا جای این ضربات درد آور، امروز بیش از گذشته بر جسم و روح یک آزاده تاثیر گذار باشد.

رزمندگان و اسرا حاضر به کوچکترین توهین به رهبر خود نبودند

ریحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از شکنجه‌ها و ضربات کابلی که از سوی دشمن متوجه اسرا می‌شد تنها به خاطر حمایت از بنیان گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) بود، چه بسیار مواردی که فقط توهین به امام(ره) اسرا را از شکنجه نجات می‌داد اما هیچ کدام از آنها حاضر به چنین کاری نمی‌شدند اما متاسفانه، امروز نه تنها برخی به انقلاب و رهبری توهین می‌کنند بلکه همه‌ آرمان‌های انقلاب را زیر سوال می برند.

تاسی از سیره ائمه(ع) راز استقامت جوانان بود

علیدوست با اشاره به رفتار زننده مردم بغداد درآن زمان گفت: نه تنها رژیم بعثی عراق بلکه برخی مردم آن کشور نیز با بدرفتاری موجب رنج اسرای ایرانی می‌شدند؛ چرا که هنگامی که رژیم بعثی اسرای ایرانی را در بین شهر می‌چرخاند، مردم شهر با هلهله و شادی، اسرا را تمسخر می‌کردند؛ البته از آنجا که اعتقاد اسرا ریشه در سیره‌ی ائمه معصومین داشت با تمسک به خاندان سیدالشهدا همه‌ی این رنج‌ها قابل تحمل بود. همین صبر و استقامت بالای اسرای ایرانی بود که موجب شد، فردی از نیروی دشمن اظهار کند ای کاش افراد نیروی ما نیز همچون رزمندگان و اسرای ایرانی این گونه محکم و مقاوم بودند؛ که این مسئله فقط و فقط ریشه در اعتقادات دینی این افراد داشت.

ریحانی اظهار کرد:علاوه بر اعتقادات دینی محکمی که در بین رزمندگان نوجوان و جوان ایرانی موج می‌زد، آگاهی تاریخی، تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و عشق به رهبری امام امت نیز در استقاومت و تحمل رنج اسارت تاثیرگذار بود و همه‌ این مسائل در کنارهم موجب شد تا چنین سربلندی از آن کشور شود.

نظر شما