شناسهٔ خبر: 27508616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«واشنگتن‌پست» از آمریکا خواست به حمایت از جنگ یمن پایان دهد

هیات تحریریه یک رسانه معتبر آمریکایی در یادداشتی پایان حمایت‌های واشنگتن از جنگ ائتلاف سعودی و اماراتی علیه یمن را خواستار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هیات تحریریه روزنامه «واشنگتن پست» در انتقاد از ادامه حمایت‌های واشنگتن از حملات عربستان سعودی و امارات متحده عربی یادداشتی منتشر کرده و در آن هشدار داده که ادامه این حمایت‌ها می‌تواند به معنای «همدستی در جنایت جنگی» باشد.

عنوان این گزارش که خطاب به دولت و کنگره آمریکا منتشر شده، این است: «به حمایت آمریکا از این جنگ ناحق و غیرقابل پیروزی پایان دهید».

ترجمه متن کامل سرمقاله روزنامه واشنگتن‌پست به این شرح است:

بنا بر گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نهم آگوست حمله هوایی ائتلاف به رهبری (عربستان) سعودی یک اتوبوس حامل بچه‌ها را در روستای «ضحیان» در شمال یمن را هدف قرار داد و حداقل ۵۱ نفر شامل ۴۰ کودک را کشت.

در حالی که سخنگوی سعودی از این جنایت وحشتناک دفاع کرد و این اتوبوس را «هدف نظامی مشروع» خواند، مقام‌های دولت [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] تحت فشار اعضای کنگره و خبرنگاران قرار گرفته‌اند تا درباره اینکه آیا آن بمب را آمریکا در اختیار ائتلاف سعودی قرار داه یا نه، صحبت کنند.

پاسخ دولت تاکنون شانه خالی کردن از دادن پاسخ بوده است. هفته قبل وقتی که خبرنگاران از یک مقام ارشد آمریکایی در این باره سوال کردند او پاسخ داد: «خوب چه تفاوتی می‌کند؟»

پاسخ واضح، یک جواب مهم و بزرگ است. اگر تاکید کند که در یک حمله هوایی منجر به مرگ غیرنظامیان شامل پسر بچه‌هایی که به گزارش «نیویورک تایمز» بین ۶ تا ۱۶ سال داشتند، دست داشته، در آن صورت آمریکا در یک جنایت جنگی، همدست است. بمباران ضحیان یک اتفاق نادر نبود. حملات هوایی قبلی مراسم‌های عرسی، تشییع جنازه و بازارهای مواد غذایی را هدف قرار داده‌اند. هزاران غیرنظامی از زمان آغاز مداخلات نظامی سعودی‌ها و متحدانشان در آوریل ۲۰۱۵ کشته شده‌اند. در نامه «تد لیو» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به وزارت دفاع آمریکا آمده که «امکان این وجود دارد که سوخت‌‌رسانی، حمایت عملیاتی و ارسال تسلیحات آمریکا واجد شرایط جنایات احتمالی جنگی باشد.»

دولت ترامپ مانند دولت [باراک] اوباما سعی کرده که فاصله خود را با کارزار حملات سعودی حفظ کند و همزمان از طریق فروش بمب، در اختیار قرار دادن اهداف برای حملات نظامی و سوخت رسانی هواپیماها در حال کمک به این ائتلاف است.

سعودی‌ها و متحدان اماراتی آنها قول داده بودند که شورشیان حوثی را به شرعت شکست خواهند داد؛ کسانی که دولت مورد پشتیبانی سعودی در یمن را از پایتخت بیرون کردند و جنگ سعودی‌ها و اماراتی‌ها علیه یمن را به باتلاق تبدل کردند. نتیجه ملموس، ده‌ها هزار کشته و آنچه که سازمان ملل آن را ناگوارترین فاجعه انسانی جهان خوانده، بوده است؛ بحرانی که در آن هشت میلیون نفر در معرض قحطی قرار گرفته و بیش از یک میلیون نفر هم به وبا مبتلا شده‌اند.

از زمانی که باید آمریکا به حمایت از این جنگ ناحق و غیرقابل پیروزی پایان می‌داد، مدت‌ها گذشته است، اما یک راه روشن برای خروج از این وضع وجود دارد: میانجیگر سازمان ملل از همه طرف‌های مختلف خواسته که اوایل ماه آینده به ژنو آمده و درباره فرایند صلح صحبت کنند. ایجاد آتش‌بس به همراه تحویل دادن کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل، جزو اولین اقدام‌ها خواهد بود؛ بندری که ۷۰ درصد از ارسال مواد غذایی و کمک‌های امدادی یمن از طریق آن صورت می‌گیرد. منابع وابسته به سازمان ملل می‌گویند که حوثی‌هایی که مورد حمایت ایران هستند، آماده حصول به این توافق‌ها هستند، اما رژیم‌های سعودی و امارات متحده عربی در حال مقاومت در برابر این توافق‌ها هستند.

متحدان آمریکا تنها در صورتی یک فرایند صلح را قبول خواهند کرد که مشخص شود که آنها برای ادامه جنگ، حمایت واشنگتن را در اختیار نخواهند داشت. جای خوشبختی است که کنگره در حال اعمال فشارهایی است، چرا که رئیس‌جمهور ترامپ بنده شاهزاده‌های سعودی است. متمم‌های افزوده شده به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ که هفته گذشته آقای ترامپ آنرا امضا کرد، از پنتاگون می‌خواهد که درباره این موضوع که آیا عملیات‌های هوایی مورد پشتیبانی آمریکا منجر به نقض حقوق بشر شده یا نه، تحقیق کند. این لایحه، حمایت‌های بیشتر نظامی را به تاییدیه وزارت خارجه درباره تلاش ائتلاف سعودی برای ممانعت از مرگ غیرنظامیان منطو و مشروط می‌کند. با بمباران ضحیان چنین تاییدی باید غیرقابل تصور شود.

انتهای پیام/ق

نظر شما