شناسهٔ خبر: 27507972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۸ مرداد ماه

پاسخ لاریجانی به تذکرات نمایندگان درباره موافقت‌نامه کشورهای حاشیه خزر، اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد، اطمینان خاطر نهاوندیان در مورد کنترل نوسانات ارزی، اصلاح مواد مربوط به اعتبارنامه‌های نمایندگان در آیین‌نامه مجلس، قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان، درخواست ۲۰۶ نماینده از رئیس‌جمهور برای اجرای قانون تقسیمات کشوری و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) بیست و هشتم مرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه‌ واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و گزارش نهایی کمیسیون امنیت در مورد تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و... از جمله دستور کارهای جلسه امروز بود.

در آغاز جلسه علنی رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گفت که آمریکا امروز هم با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد، در زمینه دفاعی و هسته‌ای ما با تحریم‌های خود قصد سلطه اقتصادی دارد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به تذکرات نمایندگان در مورد اجلاس اخیر کشورهای حاشیه دریای خزر، با تاکید بر اینکه موافقت‌نامه کشورهای حاشیه خزر باید در مجلس مطرح شود و به تصویب برسد، اظهار کرد: در مورد دریای خزر غوغایی که به پا شد یک بحث است اما تا جایی که می‌دانم این موضوع مربوط به تحدید حدود نیست بلکه مربوط به شرایط نظامی و محیط زیست در دریای خزر و از این جنس است.

در همین ارتباط بهرام پارسایی گفت که سوال جمعی از نمایندگان از وزیر خارجه درباره سهم و حق ایران از رژیم حقوقی دریای خزر تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شده است.

همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد  در جلسه علنی امروز اعلام وصول طرح استیضاح کرباسیان؛ وزیر اقتصاد را قرائت کرد و گفت: کرباسیان حداکثر تا۱۰ روز دیگر باید به مجلس برود. وی با اعلام اینکه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز  با ۲۲ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد، افزود: استیضاح آقای حجتی در ۴۶ محور و با امضای ۲۲ نماینده تقدیم هیات رییسه شده و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این تقاضا و محورهای تقاضا به کمیسیون کشاورزی ارجاع خواهند شد. این کمیسیون هفت روز فرصت دارد با تشکیل جلسه با حضور وزیر مربوطه و نمایندگان متقاضی موضوع را بررسی کند.

ناطقین امروز مجلس

حسین‌زاده: سیاست جدید ارزی دولت قابل دفاع است

فلاحتی: ضربه‌های اقتصادی امروز نتیجه بی‌توجهی به راهبردهای است

نماینده مشهد: مرزهای حوزه‌های انتخابیه عادلانه نیست

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس: قبل از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر باید نظر مجلس اخذ می‌شد

نقوی‌حسینی: دولت و مجلس سوال از رئیس‌جمهور را دچار حاشیه نکنند

***

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از نشست امروز این فراکسیون با نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور خبر داد و گفت که وی در این نشست نسبت به کنترل نوسانات ارزی اطمینان خاطر داده است.

همچنین سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی به موضوع نحوه ورود فراکسیون به طرح سوال از رییس جمهور اشاره و اظهار کرد: هدف از طرح سوال از رییس جمهور ایجاد اتحاد و حل مشکلات مردم است.

نمایندگان مجلس سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند که ارزش اقتصادی خاک و هزینه‌های ناشی از آلودگی و تخریب خاک در زیست بوم (اکوسیستم) های مختلف را در حساب‌های ملی منظور نماید.

همچنین جلسه علنی امروز جهت تامین نظر شورای نگهبان، مواد مربوط به اعتبارنامه‌های نمایندگان در آیین‌نامه مجلس اصلاح شد.

اخطارها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

لاریجانی در پاسخ به حاجی: نمایندگان پیشنهادات خود را در مورد موضوعات مختلف به کمیسیون‌ها ارجاع دهند

کبیری با اشاره به بی‌احترامی به مسافران ایرانی: وزارت خارجه سفیر گرجستان را احضار کند

لاریجانی در پاسخ به لاهوتی علت واردات برنج در فصل برداشت را برخی محذورات کشور اعلام کرد

پارسایی: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در شرایط فعلی منطقی نبود

قربانی: وزیر خارجه با شفافیت تمام بحث حقوقی دریای خزر را برای افکار عمومی بیان کند

لاریجانی در پاسخ به سلیمی: وزارت اطلاعات اسامی دوتابعیتی‌ها را ارائه کرد

نماینده آبادان: چالش‌های اخیر آب نتیجه سیاست‌های غیرعلمی وزارت نیروست

بختیار: دولت لایحه نظام شفافیت را تقدیم مجلس کند

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر  به بخش خصوصی موافقت کردند.

همچنین در مجلس گزارشنهایی تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع توسط سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صحن علنی مجلس قرائت شد.

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام چند طرح و لایحه از انصراف سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس از طرح سوالش از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص عدم رعایت منافع عمومی کشور در قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران خبر داد.

۲۰۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای اجرای قانون تقسیمات کشوری را از رییس جمهور خواستار شدند.

همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس  طی بیانیه‌ای سخنان معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را محکوم کردند.

انتهای پیام

نظر شما