شناسهٔ خبر: 27507088 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

ستاری در آیین افتتاح اولین کارخانه نوآوری بخش خصوصی (نوآوری شریف):

با نقش آفرینی بخش خصوصی تهران به شهر نوآوری بدل می شود

صاحب‌خبر -

ستاری در آیین افتتاح اولین کارخانه نوآوری بخش خصوصی (نوآوری شریف):

با نقش آفرینی بخش خصوصی تهران به شهر نوآوری بدل می شود


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: مساعد ساختن محیط مساعد کسب و کار مهم ترین لازمه کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی است و با حمایت معاونت علمی و فناوری و نقش آفرینی بخش خصوصی،محیط شهر تهران به این کسب و کارها اختصاص می یابد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز نخست از احداث اولین کارخانه نوآوری بخش خصوصی (نوآوری شریف)،تبدیل تهران به یک شهر نوآور را از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: یکی از اولویت های اصلی معاونت علمی و فناوری در همکاری با شهرداری تهران تبدیل اماکن متروکه و بلااستفاده به کارخانه‌های نوآوری است.

هموار کردن محیط مساعد کسب و کار استارتاپی و دانش بنیان در تهران
ستاری، ایجاد محیط مساعد کسب و کار را مهم‌ترین لازمه رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: باید محیط در اختیار افرادی که در حوزه کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، قرار بگیرد تا نوآوری و دانش و تخصص‌ افراد جوان و تحصیلکرده به خلق اشتغال و ارزش افزوده منجر شود.
رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، با بیان این‌که توسعه کسب و کارهای استارتاپی  اطراف دانشگاه‌های مطرح کشور نشان‌دهنده شکل گرفتن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 450 استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است که اقدامات آن‌ها امیدوار کننده بوده و نشان می‌دهد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری از دل دانشگاه‌های کشور توسعه می‌یابد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم چنین با اشاره به ظرفیت پایتخت برای تبدیل شدن به شهر فناور و نوآور افزود: بر اساس شاخص‌های جهانی نوآوری(Gii) شهر تهران با رشد چند پله‌ای جزو ۵۰ شهر بزرگ در حوزه فناوری قرار گرفته است. ظرفیت‌های ذاتی بسیار تهران از جمله دانشگاه‌ها و جوانان خلاق و تحصیل‌کرده، می‌تواند این شهر را به بستری برای بروز نوآوری و خلاقیت بدل کند.


توسعه مراکز نوآوری با حمایت بخش خصوصی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به توسعه مراکز نوآوری با نقش‌آفرینی بخش خصوصی گفت: امسال برنامه‌های جدی برای توسعه کارخانه‌های فناوری با سرمایه گذاری در بخش خصوصی داریم و در حوزه زیرساخت‌ها در اخذ مجوز‌ها کمک خواهیم کرد تا شرکت‌های متعددی توسعه پیدا کنند و امروز شاهد دو نمونه از این مراکز هستیم.
ستاری همچنین به حمایت معاونت علمی و فناوری برای صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‎بنیان و استارتاپی اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات دانش بنیان خیلی بیشتر از محصولات سنتی است، زیرا استاندارد‌های خاصی دارند و شرکت‌ها با این استاندارد‌ها آشنا نیستند. میزان صادرات در این حوزه ۴۰۰ میلیون دلار بوده و سال آینده به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید در بیش از ۶۰ کشور در حوزه صادرات فعال هستیم.


اختصاص 40 هزار متر مربع فضای کار به استارتاپ‌ها
در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، موحدی معاون دانشگاه صنعتی شریف کرمی سرپرست حوزه ریاست و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات معاونت علمی، دهنوی از موسسین کارخانه نوآوری شریف، تعدادی از معاونین شهرداری منطقه و جمعی از فعالان کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان، نخستین فاز کارخانه نوآوری بخش خصوصی (نوآوری شریف) افتتاح شد.
بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی تمامی فازهای ایستگاه‌ نوآوری شریف،  ۴۰ هزار متر مربع فضا در نظر گرفته شده که در آینده محل استقرار استارتاپ‌هایی است که در حوزه‌های نانوفناوری، زیست فناوری، آب، انرژی و محیط زیست، خدمات شهری، حمل و نقل، سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.
شایسته یادآوری است، 30تیم در این مجموعه استقرار یافته اند و بیش‌ترین استارت آپ های ایستگاه نوآوری شریف در حوزه آب و انرژی است. اغلب فعالان این ایستگاه، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و در رده سنی 25 تا 35 سال هستند.

بازدید از نخستین شتابدهنده سلامت الکترونیک
معاون علمی و فناوری ریس‌جمهوری همچنین از «کارا» نخستین شتابدهنده نوآوری در حوزه سلامت الکترونیک (e-health) واقع در کالرخانه نوآوری آزادی بازدید کرد. در این شتابدهنده که توسط شرکت‌ دانش‌بنیان سیناژن و در کارخانه نوآوری آزادی مستقر شده است، بالغ بر 14 تیم فناور مستقر هستند که در حوزه کسب و کارهای استارتاپی سلامت الکترونیک فعالیت می‌کنند.
عبداللهی اصل سرپرست شتابدهنده کارا گفت: تیم‌های فناور مستقر در این شتابدهنده از تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های برجسته کشور هستند و زمینه برای استقرار حداقل 25 تیم و شتابدهی این تیم‌ها تا مرحله تجاری‌سازی و ورود به بازار فناوری مهیا شده است.

 

نظر شما