شناسهٔ خبر: 27506002 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

داستان یک صورت

پیوند صورت به عنوان یک جراحی پیچیده توانسته است زندگی جدیدی به انسان‌های آسیب دیده ببخشد

صاحب‌خبر -


چقدر صورت یک فرد در زندگی‌اش تأثیر دارد؟ مجله نشنال جئوگرافی جلد شماره سپتامبر خود را به یک پرونده مهم درباره پیوند صورت اختصاص داده است. پیوند صورت در سال‌های اخیر یکی از عمل‌های پزشکی جنجالی در جهان بوده اما این، داستان جوان‌ترین فردی است که تحت این جراحی سنگین قرار گرفته است. گزارش‌های زیادی درباره پیوند صورت منتشر شده اما آنچه پرونده این مجله را خاص کرده نگاه از نزدیک به روند این جراحی و تلاش پزشکان برای بازگشت بیمار به زندگی بوده است.

                      
     


   گام مهم علم

 پیوند صورت به‌معنای انتقال کامل پیوند یک فرد اهدا‌کننده که معمولا در مرگ مغزی جان خود را از دست داده به یک فرد است که نیاز به درمان دارد. این پیوند معمولا برای افرادی که در اثر سانحه بخش عمده‌ای از صورت خود را از دست داده‌اند صورت می‌گیرد و یکی از عمل‌های بسیار دشوار در جهان به‌حساب می‌آید. علاوه بر گروه خونی، پارامترهای مختلفی برای امکان پیوند و رد نکردن این عضو جدید از سوی بیمار وجود دارد. نخستین پیوند نسبی صورت جهان در سال۲۰۰۵ روی یک زن فرانسوی به نام ایزابل دینوار انجام شد. او صورتش را در حمله سگ از دست داده بود. تخمین زده می‌شود در کل جهان از آن زمان ۴۰ پیوند کامل و نسبی، صورت گرفته باشد. در سال۲۰۱۰ یک مزرعه‌دار اسپانیایی نخستین کسی بود که پیوند کامل صورت را دریافت کرد. درباره این پیوند مسائل اخلاقی بسیاری مطرح بوده است؛ چون فرد دریافت‌کننده پیوند باید تمام عمر را با صورت فرد دیگری پشت‌سر بگذارد.


مکث

بستن فیلترشکن جرم است، ‌نه استفاده از آن

محمدجعفر نعناکار، حقوقدان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با همشهری معتقد است که استفاده از شبکه‌های مجازی جرم نیست، بلکه او بستن فیلترشکن‌ها را جرم می‌داند. نعناکار می‌گوید: «با عنایت به اینکه VPNها یکی از ابزار‌های تجارت الکترونیکی در تمام دنیا مخصوصا در حوزه‌های فناوری مالی، ثبت و سلامت محسوب می‌شوند، مسدود‌سازی‌ این ابزارها بستر قانونی نداشته و اقدامی غیرقانونی است. او با تأکید بر اینکه تدبیر دولت و وزارت فاوا در راستای محدودسازی اینترنت، ‌با اصول قانون اساسی، قوانین موضوعه و اصول کلی حقوق بشر و حقوق شهروندی در تضاد و تناقض است، تأکید می‌کند: «جرم‌انگاری هر عملی باید با دلایل متقن و با سپری کردن تشریفات خاص حقوقی صورت گیرد. مطابق نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه استفاده ازVPN ها با استناد به اصل 36قانون اساسی جرم تلقی نشده است.»



 

نظر شما