شناسهٔ خبر: 27504497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ورزشکاران مراقب «دی‌هیدراته» شدن بدن در بازی‌های آسیایی باشند

یک متخصص تغذیه گفت: ورزشکاران اعزامی به بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا بویژه در رشته‌های میدانی و فضای باز مراقب دی‌هیدراته شدن بدن خود باشند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد حضوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل گرم بودن آب و هوای اندونزی و رطوب بالای آنجا این احتمال وجود دارد که ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد آب بدن خود را از دست بدهند و بدن آنها دی هیدراته شود. این اتفاق بویژه در رشته های میدانی و مسابقاتی که در سالنهای باز برگزار می‌شود، احتمال وقوع آن بیشتر از سایر رشته‌هاست. بنابراین بهتر است مربیان قبل از تمرینات و بعد از مسابقات وزن بدن ورزشکاران را کنترل کنند تا مشخص شود ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل کاهش وزن آب بدن خود را از دست داده است یا خیر؟

 

وی گفت: برای ارزیابی از وضعیت آب بدن ورزشکار قبل و بعد از مسابقه باید رنگ ادرار ورزشکار چک شود. به طوری که اگر رنگ ادرار تیره شود نشان از کم‌آبی بدن ورزشکار است. در حقیقت بیش از ۲ درصد تغییر وزنی قبل و بعد از مسابقات سبب کاهش عملکرد ورزشکار و سخت شدن ریکاوری او می‌شود.

 

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در شرایط آب و هوای گرم و رطوبت بالا چون بسیاری از املاح بدن دفع می‌شود و تعادل الکترولیت‌ها بهم می‌خورد دچار گرفتنگی عضلانی می‌شوند. بسیاری از کشورها این نوع شرایط آب و هوایی را برای ورزشکاران خود طوری شبیه‌سازی می‌کنند تا ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل از دست دادن املاح بدن دچار گرفتگی عضلانی نشود. حتی براساس این نوع شرایط آب و هوایی نوشیدنی ورزشی خاص هر رشته ورزشی را طراحی می‌کنند. زیرا میزان تعریق و دفع آب و الکترولیت‌ها درهر ورزشکار متفاوت است. این مساله مهمی است که در کشور ما متاسفانه این گونه پایش‌ها صورت نمی‌گیرد و تمام ورزشکاران از یک الگوی نوشیدنی ورزشی تابعیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: قرقره کردن نوشیدنی ورزشی بویژه در مسابقات فوتبال سبب تنظیم هورمون کورتیزول و کاهش استرس و از بین رفتن عطش ورزشکار می‌شود. در نتیجه ورزشکار با دهان شویی کردن نوشیدنی ورزشی در جریان مسابقات کمتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

 

حضوری تصریح کرد: ورزشکارانی که به دلیل تعریق زیاد املاح زیادی از بدن آنها دفع می‌شود، بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که دارای منیزیم باشد. همچنین کمبود گلیکوژن موجب خستگی زودرس ورزشکار می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در محیط آب و هوایی گرم و رطوبت بالا ورزشکار از ذخایر گلیکوژنی کافی برخوردار باشد تا بر روی عملکرد او تاثیر منفی نگذارد.

 

 

نظر شما