شناسهٔ خبر: 27504418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

هند نمی‌تواند اهمیت ژئوپلتیک ایران را با کشور دیگری جایگزین کند

اگر هند روابطش را با ایران به حداقل برساند، ایران پیشنهاد ادامه کار را به چین خواهد داد و این کار آثار منفی بسیاری برای هند به دنبال خواهد داشت. کمپانی‌های هندی تحت فشار بین بازار ایران در برابر بازار عظیم آمریکا هستند. با این حال هند نباید از منافع ملی و استقلال سیاست خارجی خود کوتاه بیاید.

صاحب‌خبر -

«مانی کنترل»، با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند به تکاپو افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این رسانه در یادداشتی به قلم «آبیشک بانسال»، موسس و رییس هیات مدیره هلدینگ «ای بنز گروپ» که یک هلدینگ متشکل از چندین کمپانی لوازم خانگی و خدماتی در سریلانکاست، نوشت: ایران و هند سابقه طولانی در روابط تجاری دارند. هند سرمایه‌گذاری استراتژیکی را در ایران آغاز کرده و با دور زدن پاکستان، دسترسی و جای پای خود را در افغانستان محکم کرده است. ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت به هندوستان بعد از عراق است.

بر اساس این گزارش، آمریکا به دنبال کاهش سطح روابط ایران و هند است و حاضر به اعطای هیچ معافیتی نیست. هند بهبود روابط تجاری‌اش را با ایران در سال ۲۰۱۶ و بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران از سر گرفت. با این حال با ورود ترامپ به کاخ سفید، سیاست‌های واشنگتن تغییر کرده و آمریکا درصدد منزوی کردن ایران از نقشه تجارت جهانی است.

این رسانه در ادامه به چشم اندازهای استراتژیک هند در خصوص تقویت روابط با ایران برای مقابله با رشد نفوذ چین در آسیا اشاره کرده و نوشت: بندر چابهار نقش مهمی در این رابطه دارد. اگر هند روابطش را با ایران به حداقل برساند، ایران پیشنهاد ادامه کار را به چین خواهد داد و این کار آثار منفی بسیاری برای هند به دنبال خواهد داشت. هند می‌تواند دیگر کشورهای صادرکننده نفت را جایگزین ایران کند اما به طور قطع نمی‌تواند اهمیت استراتژیک و ژئوپلتیک ایران را با کسی جایگزین کند.

روابط اقتصادی ایران و هند بسیار قابل توجه است. هند ۸۱ میلیون بشکه نفت خام در روز وارد می‌کند که ۱۵ درصد آن از ایران است. هند نزدیک به ۸۵ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده و برنامه دارد ۵۰۰ میلیون دلار در این بندر برای ساخت راه‌آهن تا افغانستان سرمایه‌گذاری کند. این هزینه‌ها می‌تواند تا ۱۶۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

با توجه به اینکه چین هم اکنون هم به درخواست آمریکا برای توقف تجارت با ایران بی‌توجهی کرده، باید انتظار داشته باشیم که دسترسی هند به ایران در برابر چین در صورتی که از تحریم‌های امریکا تبعیت کنند، بسیار ضعیف‌تر شود.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت دولتی چین از خروج شرکت توتال از ایران منفعت بسیاری برده و جایگزین توافق ۵۰۰۰ میلیون دلاری توسعه میادین گازی ایران با شرکت فرانسوی توتال شده است.

بی شک با جایگزینی کشورهای دیگر به جای ایران در واردات نفت، پالایشگاه‌های هندی می‌توانند از نفت خام سوییت آمریکا به جای نفت ایران استفاده کنند اما شرکت‌هایی نظیر اسار اویل که ۴۰ درصد نفت مورد نیازشان را از ایران خریداری می‌کردند با تردیدهایی مواجه خواهند بود. آنها نمی‌دانند آیا آمریکا حاضر است انگیزه‌هایی که ایران به آنها می‌داد نظیر انتقال و بیمه مجانی یا بسط دوره اعتباری را به آنها عرضه کند یا خیر.

بر اساس گزارش کنترل، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در ماه جولای دیداری با نارندرا مودی داشت و در آن زمان فرصت‌های قطع روابط تجاری و واردات از ایران را بررسی کردند؛ اما هیلی به طور مودبانه به هندی‌ها گفته بود که دادن انگیزه‌های مشابه کار سختی خواهد بود.

شاید هند وارداتش را از ایران تا ۵۰ درصد کاهش دهد تا بتواند برای دریافت معافیت با آمریکا مذاکره کند. دیگر کشورها از جمله ترکیه و چین و اتحادیه اروپا هم به دنبال دریافت معافیت یا پیدا کردن راهی برای دور زدن تحریم‌های حوزه انژری هستند. این راه‌ها می‌تواند ایجاد مکانیزم‌های پرداخت با ارزهای دیگر باشد. چین و ترکیه به وضوح اعلام کرده‌اند که از تحریم‌های انرژی آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کنند.

هند باید حفظ روابط تجاری خود را با آمریکا و ایران همزمان در نظر داشته باشد. آمریکا متحدانش را تهدید به جریمه کرده است. کمپانی‌های هندی تحت فشار بین بازار ایران در برابر بازار عظیم آمریکا هستند. با این حال هند نباید از منافع ملی و استقلال سیاست خارجی خود کوتاه بیاید.

 

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

نظر شما