شناسهٔ خبر: 27503958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

مرغ در قفس سودجویان/ مسئولان: با متخلفان برخورد می شود

کرمان – در حالی قیمت هر کیلو مرغ در کرمان به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده که مسئولان می گویند توزیع کنندگان این کالا را سه هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب می فروشند و با متخلفان برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: استان کرمان جزو قطب های تولید مرغ در کشور محسوب نمی شود و هر سال در فصلهای مختلف بخشی از نیاز خود را از استانهای دیگر تامین می کند اما میزان تولید مرغ در استان برای تعادل قیمت این کالا در کرمان نقشی حیاتی دارد.

عملا باید برای ایجاد تعادل قیمت در استان بخش قابل توجهی از نیاز استان توسط مرغداری ها بومی تامین شود و بخش باقی مانده نیز از استان های دیگر به خصوص استان های هم جوار وارد شود. اما طی روزهای اخیر شاهد صادرات مرغ تولیدی در استان کرمان به استان های دیگر بوده ایم به همین دلیل هم قیمت مرغ در استان کرمان به یکباره افزایش یافته است. البته در گذشته نیز در زمان افزایش قیمت مرغ در استان های دیگر این رفتار بارها روی داده است.

با افزایش قیمت مرغ در بازارهای مصرف شهرهای بزرگ برخی از تولید کنندگان کرمانی نیز اقدام به انتقال محصول خود به این استان ها دیگر کرده اند

در سال جاری نیز با افزایش قیمت مرغ در بازارهای مصرف شهرهای بزرگ، برخی از تولید کنندگان کرمانی نیز اقدام به انتقال محصول خود به این استان ها کرده اند و حالا شاهد نوسانات بی منطق قیمتی در استان کرمان هستیم. بطوریکه قیمت این کالا به قیمت بی سابقه ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم رسیده است.

سرپرست استانداری خواستار پیگیری فوری شد

این وضعیت حتی مورد نقد سرپرست استانداری کرمان نیز قرار گرفته است و خواستار رسیدگی فوری مسئولان ذی ربط و حل مشکل کنونی افزایش قیمت مرغ در استان شده است.

محمود وفایی شب گذشته در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: نظارت و کنترل قیمت ها و جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان مهمترین کاری است که باید در دستگاههای مختلف مدنظر باشد و همه مسئولان در این زمینه باید پای کار باشند.

قیمت هر کیلو مرغ باید ۸۵۰۰ تومان باشد

وی افزود: دستگاه های متولی نیز باید برای تامین نیاز بازار و کنترل نوسانات قیمتی برنامه ریزی لازم را داشته باشند و نیاز استان در خصوص تامین گوشت مرغ به خوبی تامین شود.

سرپرست استانداری کرمان با بیان اینکه قیمت کنونی مرغ در کرمان قابل قبول نیست گفت: قیمتی که مرغ در کرمان باید عرضه شود هشت هزار و ۵۰۰ تومان است که در این زمینه در جلسه ستاد تنظیم بازار کرمان به دستگاه های مربوط تذکر داده شده است.

وفایی اضافه کرد: با توجه به نیازی که کرمان به مرغ تولیدی در استان دارد باید از خروج مرغ از استان جلوگیری شود و نیازهای مردم نیز تامین شود.

افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در کرمان موجب شده است مردم از مسئولان بخواهند در عمل وارد میدان شوند و با مشکلات موجود در این زمینه برخورد قاطع کنند

سرپرست استانداری کرمان بیان کرد: قیمت مرغ باید دقیقا مطابق با مصوبات دستگاه های متولی باشد و در این راستا با هر گونه تخلف برخورد جدی می شود.

وی همچنین از توزیع گوشت مرغ منجمد برای تنظیم بازار خبر داد و بیان کرد: بررسی دقیق مسائل اقتصادی و تامین کالاهای اساسی از مهمترین اهداف دولت است.

با این وجود افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در کرمان موجب شده است مردم از مسئولان بخواهند در عمل وارد میدان شوند و با مشکلات موجود در این زمینه برخورد قاطع کنند.

در حال حاضر میزان تولید مرغ در استان کرمان مطابق برنامه ریزی دولت سیر صعودی را در سه سال اخیر طی کرده است و در حالی سالانه حدود ۴۵ هزار و ۱۰۰ تن مرغ در استان کرمان تولید می شود که گفته می شود این استان امکان تولید سالانه ۶۵ هزار تن مرغ گرم را دارد اما در حال حاضر نیز حدود ۳ درصد از تولید مرغ کشور در استان کرمان تامین می شود.

با افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل نزدیک شدن به عید قربان، حالا مردم به عنوان کالای جانشین برای تامین پروتئین به گوشت سفید روی آورده اند و به صورت معمول نیز سرانه مصرف مرغ در استان کرمان ۲۲ کیلو گرم می باشد.

یکی از مغازه داران کرمانی در گفتگو با مهر اظهار داشت: مرغ با این قیمت به دست اصناف می رسد و ما با اضافه کردن نرخ مصوب مرغ را به مردم تحویل می دهیم، با افزایش قیمت مرغ مردم هم برای خرید این کالا کمتر مراجعه می کنند و به همین دلیل تعداد کمتری مرغ را برای تحویل به مردم خریداری می کنیم. در حقیقت این افزایش قیمت در بخش توزیع روی نداده بلکه در بخش تولید بوده است.

کاهش جوجه ریزی توسط برخی از تولید کنندگان

محمد ایزدی بیان کرد: قیمت ماهی نیز با افزایش نسبی مواجه است و این افزایش قیمت در روزهای اخیر بیشتر بوده است.

وی افزود: مرغ داران هم با افزایش قیمت نهاده های تولید در بازار آزاد مواجه هستند به همین دلیل هم دولت نهاده ها را در قالب کالاهای اساسی تامین می کند به همین دلیل نبایدافزایش قیمت تا این حد وجود داشته باشد.

مردم آماده همکاری با مسئولان هستند و مسئولان هم باید برنامه ریزی داشته باشند و اجازه ندهند برخی سودجویان به عرض اندام بپردازند

سحر کامیابی یکی از شهروندان کرمانی است که خواستار نظارت جدی مسئولان به روند افزایش قیمت ها است، وی می گوید: نمی توان قبول کرد که نظارت وجود دارد اما قیمت ها افزایش می یابد در واقع مسئولان باید قبل از بروز چنین مواردی چاره اندیشی کنند چون نهاده های تولید مرغ توسط دولت تامین می شود و مرغ دار نباید به یکباره با جهش قیمتی مردم را دچار مشکل کند.

وی می گوید: مردم آماده همکاری با مسئولان هستند و مسئولان هم باید برنامه ریزی داشته باشند و اجازه ندهند برخی سود جویان به عرض اندام بپردازند.

اما شنیده های خبرنگار مهر حاکیست که برخی از مرغ داران نیز در فصل گرما از جوجه ریزی خودداری کرده اند و به همین دلیل با کمبود مرغ در استان مواجه هستیم.

مرغ باید مطابق نرخ مصوب فروخته شود

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان نیز به خبرنگار مهر در این خصوص می گوید: تمامی نهاده های لازم به مرغداران برای تولید مرغ و جوجه ریزی پرداخت شده است و اگر در این زمینه کوتاهی وجود داشته باشد با افرادی که تسهیلات و نهاده ها را دریافت کرده اند برخورد می شود. اما مردم باید بدانند برنامه ریزی برای جلوگیری در خصوص کمبود مرغ در کرمان از قبل انجام شده بود و در صورت انصاف و خروج مرغ از استان نباید با این رشد قیمت مواجه می شدیم.

عباس سعیدی بیان کرد: قیمت مرغ دقیقا باید مطابق با نرخ مصوبی باشد که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است و هر گونه عرضه مرغ بالاتر از این قیمت غیرقانونی محسوب می شود و باید با عوامل این افزایش قیمت برخورد شود.

انتظار داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته قیمت مرغ طی روزهای آینده در کرمان کاهش یابد

وی با اشاره به مصوبات قیمتی ابتدای ماه جاری گفت: بارها از سوی مسئولان دولت تاکید شده است که رعایت قیمت اعلام شده اجناس و کالاهای اساسی ضروری است و نباید در این زمینه اغماض صورت گیرد.

وی با اشاره به توزیع گوشت مرغ یخ زده گفت: انتظار داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته قیمت مرغ طی روزهای آینده در کرمان کاهش یابد.

وی تاکید کرد که قیمت ها باید کاهش یابد و تولید کنندگان نسبت به تامین نیاز بازار مکلف هستند و به همین دلیل نیز نهاده های تولید با بسته های حمایت دولتی به آن ها داده شده است که نیاز استان را تامین کنند و خروج مرغ از کرمان قانونی نیست.

سعیدی قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ در کرمان را مطابق با هیچ یک از استانداردهای قیمتی ندانست و خواستار اصلاح قیمت ها شد.

طی ماه های اخیر شاهد برخورد جدی دستگاه قضایی و نظارتی استان با گران فروشان و محتکران هستیم و مردم نیز باید با همکاری با مسئولان زمینه سود جویی متخلفان اقتصادی را از بین ببرند.

نظر شما