شناسهٔ خبر: 27503483 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«قزوه» کتابی درباره شاعر هندی عاشق اهل‌بیت (ع) می‌نویسد

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کتابی با محوریت دکتر دهرمیندرنات، شاعر بزرگ و نامی هندوستان می‌نویسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کتابی با محوریت دکتر دهرمیندرنات، شاعر بزرگ و نامی هندوستان می‌نویسد.

بر اساس این گزارش، قزوه به واسطه حضور چند ساله‌اش در کشور هند و رفت‌وآمدهای بسیار و معاشرت با این شاعر علاقه‌مند به اهل‌بیت(ع)، خاطرات بسیاری از این شاعر نامی دارد، از این رو اثری تالیف خواهد کرد. 

دهرمیندرنات، چند سال پیش در نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با دیدار شعرا با مقام معظم رهبری شعرشعری تقدیم به امام حسین (ع) کرد.

 

 دهرمیندرنات با وجود آن که استاد دانشگاه بود و قریب هشتاد سال عمر داشت بسیار ساده زیست بود و در مدت اقامت در هند چهار کتاب ارزشمند شعر و تحقیق در موضوع حضرت رسول اکرم(ص) ، مولا علی(ع) و امام حسین(ع) و دیگر ائمه بزرگوار نوشت.

این شاعر هندی در آخرین مراسم انجمن ادبی بیدل در دهلی نیز شعری برای امام خمینی خوانده بود.

او در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۱۹۳۴ میلادی در شهر دهلی نو در خانواده‌ای فاضل به دنیا آمد. پدرش «گوپی نات متخلص امن لکهنوی»، شاعر اهل بیت(ع)، نویسنده، روزنامه‌نگار، وزیر و معاون رئیس مجلس دهلی، از مبارزان نهضت آزادی هند بود. 
شاعر و پژوهشگر دهرمیندرنات، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دهلی نو گذراند و سپس به دانشگاه لکهنو رفت و مدرک کارشناسی تا دکتری خود را در رشته علوم سیاسی از این دانشگاه دریافت کرد. وی پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی، حدوداً ۴۱ سال به تدریس اشتغال داشت و در سال ۱۹۹۹ میلادی از دانشگاه دهلی نو به عنوان دانشیار علوم سیاسی بازنشسته شد. 
خاندان دهرمیندرنات از چند نسل همواره از مداحان پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده‌اند، پدر بزرگ، پدر و عموی وی در همایش‌های گوناگون در هند و خارج هند به مداحی و مرثیه‌خوانی پرداختند و چندین کتاب درباره ائمه از خود به یادگار گذاشتند. 
وی به نوبه خود این خصیصه خاندان خود را زنده نگه داشت و آثار منظومش در ستایش باری‌تعالی و مدح رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در قالب حمد، نعت، مناقب، قصاید، مراثی در روزنامه‌ها و مجلات هند و حتی خارج هند به چاپ رسیده است. 
مرحوم دهرمیندرنات در چهارمین همایش «در پرتو نورانی باران غدیر» که در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، شرکت و در حاشیه این همایش اظهار کرد: خانواده ما همواره در مجالس عزای امام حسین(ع) شرکت می‌کنند، شعر می‌خوانند، این اعتقاد ما مصلحتی نیست، بلکه با طهارت قلب است. 
این اندیشمند هندی افزود: پیام امام حسین(ع) مورد نیاز انسانیت است، بنابراین من برای شعرا و فضلا واجب می‌دانم پیام امام حسین(ع) را به جهان برسانند. 

گفتنی است، از تالیفات علیرضا قزوه می‌توان به آثاری چون: از نخلستان تا خیابان ۱۳۶۸، دو رکعت عشق ۱۳۷۷، پرستو در قاف ۱۳۷۴، شبلی و آتش ۱۳۷۵، این همه یوسف ۱۳۷۶، خورشیدهای گمشده ۱۳۷۶، گزیده ادبیات معاصر ۱۳۷۸، قدم زدن در کلمات ۱۳۷۹، عشق علیه السلام ۱۳۸۱، با کاروان نیزه ۱۳۸۴، پشت هر سنگ خداست ۱۳۸۷، این همه یوسف ۱۳۸۷ و... اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما