شناسهٔ خبر: 27503479 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

طنز/ آلبوم محسن چاوشی چگونه مجوز گرفت؟

صاحب‌خبر -

محسن چاوشی در هفته‌هاي اخیر اعلام کرد اگر مجوز آلبوم جدید وی داده نشود، آلبوم را به صورت اینترنتی منتشر می‌کند. بعد از چند روز هم پستی گذاشت که غیرمستقیم گفته بود اگر آلبوم مجوز نگیرد از ایران می‌رود. وقتی متن را می‌خواندی عبارت «پر پرواز منو ازم نگیر» در ذهن آدم پلی می‌شد و تصور اینکه ممکن است چاوشی از ایران برود و به جای اشعار مولانا، «حالا بیا اینجا، بیا اینجا، اونجا نه» را بخواند تن و بدن آدم را می‌لرزاند.

 

رییس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی هم گفته بود آلبوم چاوشی مشکل عریانی دارد، حالا صوت و آهنگ چطوری می‌تواند مشکل عریانی داشته باشد، مشخص نیست چون خود خواننده که بعید است مشکل داشته باشد.

 

نشان به آن نشان که من خودم شخصا تا حالا محسن چاوشی را با آستین کوتاه هم ندیده‌ام. مجوز آلبوم چاوشی در حالی صادر نمی‌شد که کتاب شعر همین ترانه‌ها قبلا مجوز گرفته بود و بعد از این جریان چاوشی زنگ زده به شاعر و گفته راستی حسین صفا چطور شد که ارشاد اینا به تو گیر ندادند؟ این ماجرا نشان می‌دهد مسئولان سانسور هم متوجه شده‌اند، همان‌طور که اگر شبکه چهار وسط روز فیلم بدون سانسور هم پخش کند کسی متوجه نمی‌شود کسی هم در ایران کتاب نمی‌خواند كه متوجه عرياني شعرها شود.

 

یکی از مسئولان هم اعلام کرد مشکل ترانه‌ها استفاده از کلماتی مانند آغوش بوده است. جا داشت محسن چاوشی در بیانیه‌ای اعلام کند منظور از آغوش در اینجا یک نوع رابطه عارفانه است و چطور حافظ و خیام که توی شعرهای‌شان لب جوی با یار و مِی نشسته‌اند، منظورشان مفاهیم عارفانه است ولی آغوش ما عارفانه نیست؟

 

البته در نهایت مشخص نشد که چگونه مشکل عریانی آلبوم حل شد که مجوز آن صادر شد. روی قسمت‌های عریان با فتوشاپ مانتو دکمه‌دار کشیدند؟ بین دو تا آغوش آباژور گذاشتند؟ آغوش در ترانه تبدیل به باقالی پلو با گوشت و تختخوابی تبدیل به پارک آبی شد؟ روی کلمه‌های مورددار کسی با صدای شبیه لوله اگزوز سوراخ هوندا ۱۲۵ داد می‌زند محسن چاوشی پروداکشن؟

 

اکانت بیپ تیونز هم که پیش‌فروش آلبوم را انجام می‌دهد گفته آلبوم در ایران ۶ قطعه و خارج از ایران هشت قطعه خواهد داشت. امیدواریم در صورتی که این خبر صحت دارد، مستقیم به خریداران آلبوم گفته نشود تا دپرس نشوند.

 

 مثلا بگویند دو تا از آهنگ‌ها فامیلشون خارج از کشور فوت شده رفتن اون ور آب بعد از یک مدت دوباره برمی‌گردند این ور آب. در پایان باید گفت قیمت بعضی نسخه‌های آلبوم جوریست که من شخصا اگر این‌قدر هزینه کنم تنها در صورتی دلم آرام می‌گیرد که خود محسن چاوشی همراه آلبوم بیاید یکی از ترانه‌ها را زنده اجرا کندو برود.

 

شاهین قدیانی

 

نظر شما