شناسهٔ خبر: 27503103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یادداشت؛

احیای نهضت مطالبه‌گری نخبگان راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت 40 سال از عمر خود، ریشه های عمیقی در تاریخ و جغرافیای منطقه پیدا کرده که هرگونه گمانه زنی در زمینه پایان یافتن آن را نفی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز این روز ها در کنار مشکلات و معضلات اقتصادی و بالا و پایین رفتن قیمت ارز و سکه و ... ، گفتگو هایی از گوشه و کنار و از جانب شبکه های ماهواره ای و کانال های معاند نظام شنیده می شود که حاکی از براندازی نظام اسلامی و پایان یافتن حکومت دینی است.

گذشته از تغییرات متعددی که از ابتدای نظام اسلامی تا کنون در آرمانخواهی و پیروی مسئولان از اصول نظام اتفاق افتاده و در بعضی دیگر تا مرز حرکت معکوس و یا حتی پشیمانی پیش رفته است، باید اذعان کرد که انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت 40 سال از عمر خود، ریشه های عمیقی در تاریخ و جغرافیای منطقه پیدا کرده که هرگونه گمانه زنی در زمینه پایان یافتن آن را نفی می کند.

دلایل مختلفی حاکی است که این انقلاب نه تنها به این راحتی قابل فروپاشی نیست بلکه روز به روز در حال پیشرفت و قدرت یابی است.

1- در یک مقایسه ساده بین زمان حاضر با ابتدای انقلاب می بینیم، زمانی مانند دهه 60 را پشت سر گذاشتیم که هم در مرزهای کشور و حتی در داخل کشور خود شاهد هجوم همه جانبه دشمن بعثی بود یم و از سوی دیگر در داخل کشور، حتی در پایتخت، شاهد فعالیت های خرابکارانه در حد براندازی نظام بودیم؛ فعالیت هایی که از ترور و تخلیه اطلاعاتی و نفوذ گرفته تا عملکرد ضعیف دولت ها در حفظ وضعیت اقتصادی مردم همه و همه کافی بود که یک نظام نوپا را که امیدش به نیروهای انقلابی و رهبر حکیم و پیر فرزانه اش بود، از بین ببرد اما این نظام با قدرت به جلو رفت.

اکنون در دهه چهلم انقلاب نه تنها مرزهای کشور کاملا تحت کنترل است، بلکه در داخل نیز علی رغم فعالیت های خرابکارانه متعدد، شاهد آرامش هستیم.

2- در ابتدای انقلاب که منافقان تا پایان تابستان 60 به خود وعده براندازی کل نظام را داده بودند، ساختار اقتصادی و سیاسی ایران دچار مشکلات زیادی بود و هنوز در مرحله ثبات وارد نشده بود.

امروز علی رغم مشکلات اقتصادی زیاد، ظرفیت های موجود در ایران برای حفظ ثیات اقتصادی فراوان است و با یک تدبیر جهادی می توان از بحران عبور کرد و در مرحله ثبات و پایداری اقتصاد وارد شد.

3- در ابتدای انقلاب، نظام ایران با تلاش خود به دنبال حفط امنیت کشور و بدست آوردن توازن قوا و پاسخ به تهدید ها بود و امروز قدرت نظامی جمهوری اسلامی از حد قدرت بازدارندگی فرا تر رفته و با بالا بردن سطح دفاعی و سیاسی خود به حد قدرت برتر در منطقه رسیده به گونه ای که اکنون دشمن ما به دنبال ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل ایران است.

اما در مسئله آشوب های اخیر که باعث شده دشمنان داخلی و خارجی منفعلانه دچار ذوق زدگی زودرس شوند باید چند نکته را بیان کرد:

1- این اغتشاشات را رهبر معظم انقلاب با تیز بینی و بصیرت در سخنرانی بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام ره در 14 خرداد امسال پیش بینی کرده و ذیل سومین نوع فشار از جانب دشمن که فشار عملی است به مسئله آشوب ها اشاره کرده و فرمودند: ممکن است در نقطه‌ای یا شهری، کارگران یا کسان دیگری از مردم مطالباتی داشته باشند، دشمن در این موارد با تعداد معدودی نفوذی و افراد خبیث و اشرار، سعی می‌کند اجتماع آرام مردم را به حرکت ضد امنیتی و آشوبگرانه تبدیل و نظام و ملت را بدنام کند.(برگرفته از سایت KHAMENEI.IR)

2- در این اغتشاشات، بر خلاف جریان کنترل اغتشاشات در دنیا، ماموران نظامی و انتظامی بیش از برخود خشن با آشوبگران، مراقب حفظ امنیت شهروندان بوده و از سرایت آن به مناطق دیگر جلوگیری می کردند و حتی در انجام این وظیفه جان خود را از دست می دهند و اگر احیانا خبر از کشته شدن کسی به گوش می رسد، معمولا توسط افراد ناشناس مسلح و نه از جانب نیروهای انتظامی است.

در این شرایط باید گفت این نوع حمایت از امنیت، ضامن بقای اعتماد مردم به نظام است.

3- با وجود موارد پیش گفته از آنجا که این نظام، پسوند اسلامی با خود دارد، مردم از متولیان دینی خود و علما و روحانیون انتظار دارند که زبان گویای آنها باشند ولا اقل درد عملکرد ضعیف برخی از هم لباس های خود را التیام بخشند که اخیرا شاهد بیانیه های برخی از مراجع و مجلس خبرگان بوده ایم و امید است ادامه داشته باشد تا مردم بتوانند اعتماد بیشتری به متولیان اسلامی کشور داشته باشند.

4- یکی از مسایل مهم اخیر، مشکلات بانکی است که می توان گفت در پی ضعف مدیریت بانکی و سیاست های غلط بانکداری ربوی است و علی رغم ورود بسیاری از علما و مراجع و انتقاد های صریح و البته مستدل نسبت به بانکداری ربوی، متاسفانه با برخورد تفکرات لیبرالیستی و بعضا سکولاریستی برخی از مسئولان اقتصادی مواجه شده و به انزوا کشیده شده است و به نظر می رسد که وقت آن رسیده که مسئولان کشور به این اخطار علما که برگرفته از اخطار قرآن کریم است، گوش داده و اقدام عملی دینی مناسب را انجام دهند.

5- به نظر می رسد تعلل و تاخیر قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی که برخی از ائمه جمعه نیز به آن اشاره کرده اند، باعث بد بینی مردم شده، لذا در این زمینه لازم است این قوه به صورت مقتدرانه و ملموس ورود کرده و اقدام عاجل انجام دهد و البته آنچه در خبر ها از نفی خط قرمز در بررسی پرونده های اقتصادی توسط ریاست محترم قوه قضاییه بیان شده، مایه امیدواری است.

6- نهضت مطالبه گری که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کرده است، بیشتر باید در بین نخبگان رواج پیدا کند تا با استدلال و دور از پیش داوری ها و خالی از غرض ورزی ها، مطالبات به حق مردم را به گوش مسئولان برسانند که در بین نخبگان، وظیفه روحانیون بسیار مهم است و همانگونه که حدوث این انقلاب با پایداری و ورود این صنف اتفاق افتاده است، بقای آن نیز بر عهده همین صنف است و باید انقلابی باقی بماند و ضمن حفظ بصیرت خود، این بصیرت را به مردم نیز تزریق کنند.

7- با عنایت به نقشه های دشمن بیرونی در نفوذ بین مسئولان موثر و نخبگان محبوب، باید با بازخوانی آرمان های انقلاب و امام خمینی (ره) و پیگیری مجدانه و عملی فرمایشات رهبر معظم انقلاب توسط صاحبان تریبون و شخصیت های رسانه ای و تبیین دقیق آنها باری مردم، بین مسئولان پایدار و متعهد به انقلاب و مسئولان و نخبگان متزلزل و نفوذی، تفاوت برقرار کرد و حساب آنها را از نظام و انقلاب اسلامی جدا کرد.

8- ضمن تایید سخنان رییس جمهور مبنی بر حفظ جمهوریت و اسلامیت، به عنوان ضامن بقای انقلاب اسلامی، تاکید می کنیم که حفظ این دو عنصر زمانی است که مسئولان هم اعتقاد به این دو داشته باشند و مردم ببینند آن کسی را در هر چهارسال انتخابات، انتخاب می کنند ملتزم به نظام جمهوری اسلامی باشند و باعث پشیمانی مردم نشوند و به بهانه نظارت رهبری بر قوا، دچار اشتباهات راهبردی نشوند و توپ را در میدان رهبری نیاندازند.

و در پایان یک هشدار

هشدار به مسئولانی که دانسته یا نادانسته با طراحی های براندازنده دشمنان خارجی همراهی می کنند!

این ملت در خاطره تاریخی خود و در شرایطی که انقلاب نوپا بود، مسئولان رده بالای نظام را داشت که آشکارا، جلادان این مردم را فرزندان خود میدانست، اما حضور و بصیرت مردم، اقدام به موقع نمایندگان و سیاست های داهیانه امام راحل، مانع شد که انقلاب با وجود این سطح از نفوذ، دچار خلل شود.

صالح سهیلی

انتهای پیام/

نظر شما