شناسهٔ خبر: 27502998 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سفارشات امام باقر علیه السلام به شیعیان

امام باقر علیه السلام در سفارش به برخی شیعیان خود:‌ ای گروه شیعیان ما، توصیه‌ها و سفارش ما به دوستانمان را بشنوید و نیک دریابید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ هفتم ماه ذی الحجه برابر با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) است.

سفارشات امام باقر علیه السلام به شیعیان:
قال الباقر علیه السلام فی وَصِیَّتِهِ لِبَعضِ شیعَتِهِ:
یا مَعشَرَ شیعَتِنا؛ اِسمَعوا وَافهَموا وَصایانا وعَهدَنا إلی أولِیائِنَا، اُصدُقوا فی قَولِکُم، وبَرّوا فی أیمانِکُم لِأَولِیائِکُم وأعدائِکُم، وتَواسَوا بِأَموالِکُم، وتَحابّوا بِقُلوبِکُم، وتَصَدَّقوا عَلی فُقَرائِکُم، وَاجتَمِعوا عَلی أمرِکُم، ولا تُدخِلوا غِشًّا ولا خِیانَةً عَلی أحَدٍ، ولا تَشُکّوا بَعدَ الیَقینِ، ولا تَرجِعوا بَعدَ الإِقدامِ جُبنًا، ولا یُوَلِّ أحَدٌ مِنکُم أهلَ مَوَدَّتِهِ قَفاهُ، ولا تَکونَنَّ شَهوَتُکُم فی مَوَدَّةِ غَیرِکُم، ولا مَوَدَّتُکُم فیما سِواکُم.
ولا عَمَلُکُم لِغَیرِ رَبِّکُم، ولا إیمانُکُم وقَصدُکُم لِغَیرِ نَبِیِّکُم، وَاستَعینوا بِاللّه ِ. وَاصبِروا، «إنَّ الأَرضَ لِلّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهَ والعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ».
امام باقر علیه السلام در سفارش به برخی شیعیان خود:‌ ای گروه شیعیان ما، توصیه‌ها و سفارش ما به دوستانمان را بشنوید و نیک دریابید.
راست گفتار باشید، به سوگندتان با دوستان و دشمنانتان وفادار باشید، با اموالتان به مدد یکدیگر بشتابید، قلباً یکدیگر را دوست بدارید، به فقرا یتان صدقه دهید، در کار خود متحد باشید.
به هیچ کس دغلی و خیانت روا مدارید، بعد از یقین [درعقیده به حقّانیت ما]دچار شکّ و تردید نشوید، بعد از پیشروی، از ترس، گام واپس ننهید، هیچ یک از شما به دوستدار خود پشت نکند.
زنهار به دوستی با غیر خود میل نکنید و به اغیار دست مودّت ندهید و کارتان جز برای پروردگارتان نباشد و ایمان و عقیده تان به کسی جز پیامبرتان نباشد و از خدا یاری طلبید و شکیبا باشید که «زمین از آنِ خداست و آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد به ارث می‌دهد و فرجام، از آن پرهیزگاران است». زمین از آنِ خداوند است و او آن را به بندگان شایسته اش، به ارث می‌دهد.
سپس فرمود:
از شیعیان ما، آن کسی دوستدار خدا و دوستدار رسول اوست که هرگاه سخن گوید، راست گوید و هرگاه وعده‌ای دهد، بدان وفا کند و هرگاه امانتی بدو سپرده شود، آن را برگرداند و هرگاه در راه حقّ باری بر دوش او نهند، آن را به دوش کشد و هرگاه حقّ واجبی از او خواسته شود، عطا کند و هرگاه به کار حقّی فرمان داده شود، انجامش دهد.
شیعه ما کسی است که علم او از گوشش فراتر نرود (اسرار ما را که می‌شنود حفظ کند).
شیعه ما کسی است که عیب جوی ما را مدح نمی‌گوید، با کسی که به ما بغض می‌ورزد، پیوند برقرار نمی‌سازد، با کینه جوی ما، همنشینی نمی‌کند، اگر به مؤمنی برسد، به او احترام می‌گذارد، اگر به نادانی برخورَد، از او دوری می‌کند؛ شیعه ما کسی است که [از سختی‌ها و گرفتاریها]چونان سگ، زوزه نمی‌کشد و مانند کلاغ، طمّاع نیست و به سوی احدی جز برادران خود، دست نیاز دراز نمی‌کند، حتی اگر از گرسنگی بمیرد؛ شیعه ما کسی است که به عقیده ما معتقد باشد، به خاطر ما، دوستان خود را ترک می‌گوید، کسانی را که از او دور و بیگانه اند، اما دوستدار مایند، به خود نزدیک می‌کند و نزدیکان خود را که با ما دشمن اند از خود دور می‌گرداند.
الأعراف: ۱۲۸.
برگرفته از کتاب ۷۸۶ حدیث از حضرت امام باقر علیه السلام

نظر شما