شناسهٔ خبر: 27502081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

یوسفیان ملا:

چرا از کالاهای وارداتی مابه التفاوت ارز دریافت می شود؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس علت دریافت مابه التفاوت ارز از کالاهای وارداتی را توضیح داد.

صاحب‌خبر -

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دریافت مابه التفاوت ارز از کالاهای وارداتی، گفت: در یافت ما به التفاوت ارز ملاک و معیاری دارد، به این نحو که شرکتی ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات دارو دریافت کرده  اگر دارو را با قیمت ارز 8 هزار تومانی در بازار عرضه کند باید ما به التفاوت پرداخت کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: در صورتی ما به التفاوت دریافت نمی شود که کالا به ارزش ارز بازار آزاد فروخته نشود و با سود معقول و با همان ارز دولتی کالا را قیمت گذاری و در بازار عرضه می کند.

یورو و دلار

 

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به فروش موبایل های وارداتی با ارز 4 هزار و 200 تومان و فروش آنها به ارزش ارز 7 هزار تومانی، گفت: در چنین شرایطی لازم است که ما به التفاوت ارز از وارد کننده دریافت شود چرا که قیمت کالا را متناسب با ارز دولتی برآورد نکرده و سود هنگفتی به جیب زده است.

وی در خصوص ترخیص کالاهای وارداتی، توضیح داد: در حال حاضر ترخصی کالا قبل از پرداخت ما به التفاوت ارز در کمرگ های کشور صورت نمی گیرد، البته کمرگ برای دریافت این ما به التفاوت قسط بندی کرده است تا دست فروشنده برای فروش کالا در بازار باز باشد و بعد از فروش این نرخ را پرداخت کند.

از چه کالایی ما به التفاوت ارزی دریافت نمی شود

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: با وجود اینکه هنوز کالا ترخیص نشده است اما برآورد قیمت این کالاها در بازار آزاد وجود دارد به همین دلیل می توان ما به التفاوت ارزی کالاهای وارداتی با ارز دولتی را برآورد کرد و از وارد کننده این مبلغ را به صورت قسطی دریافت کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما به التفاوت ارز نقدی دریافت نمی شود، گفت: بسیاری از واردکنندگان نسبت به دریافت ما به التفاوت ارزی گله دارند؛ اما مسئله این است وقتی خودرو با ارز دولتی وارد می شود و معادل ارز 8 هزار تومانی قیمت گذاری می شود آیا نباید ما به التفاوت دریافت کرد؟  با این حساب کالایی که معادل ارز دولتی قیمت گذاری شود مابه التفاوت ارزی ندارد./

پایان پیام

نظر شما