شناسهٔ خبر: 27501359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان جدید عراق؛ «مالکی- عامری-کُردها» یا «صدر- حکیم- العبادی»؟

جدیدترین اخبار رایزنی‌های جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان جدید حاکی است که فردا نتیجه نهایی انتخابات اعلام و پس از آن فراکسیون جدید معرفی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - به نظر می‌رسد عرصه سیاسی عراق، تا عید قربان یا نهایتا در هفته پس از عید، فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان جدید را خواهد شناخت.

رایزنی گروه‌های سیاسی، با اخبار گوناگون و برخی اوقات، با اخبار ضد ونقیضی درباره نتیجه این رایزنی‌ها با هدف تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان جدید همراه است.

ائتلاف بزرگ‌تر الفتح، دولة القانون و احزاب کُرد

«حافظ البشاره» تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» عراق می‌گوید، «ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی موفق شده‌اند تاکنون ۲۰۰ کرسی پارلمان را برای تشکیل فراکسیون بزرگتر پارلمان جدید جذب کنند». 

پارلمان جدید عراق ۳۲۹ کرسی دارد که فراکسیون بزرگتر باید ۱۶۵ (نصف+۱) کرسی کسب کند تا بتواند اکثریت پارلمان را در اختیار داشته باشد. 

البشاره توضیح داد: ائتلاف دولة القانون و الفتح و دو حزب حاکم در کردستان (دموکرات و اتحاد میهنی) و شماری از احزاب کوچک دیگر از اهل سنت، موفق شدند مجموعا ۲۰۰ کرسی جذب کنند... ائتلاف‌های سائرون (مقتدی صدر)، الحکمة (عمار الحکیم) و «الوطنیه» نیز ممکن است جبهه معارضان سیاسی را در پارلمان تشکیل دهند...». 

پیشتر نیز (هفته گذشته) صلاح عبدالرزاق، عضو «دولة القانون» و استاندار پیشین بغداد در توییتر خود با بیان اینکه «الفتح و دولة القانون و بخشی از ائتلاف النصر و دو حزب کردی و برخی احزاب اهل سنت در حال رایزنی برای اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت هستند» گفته بود که «شیعیان نامزد نخست‌وزیری را ارائه می‌دهند، کردها نامزد ریاست جمهوری و اهل سنت نیز نامزد ریاست پارلمان را». 

الشاره همچنین گفت که «اختلاف میان صدر و مالکی مانع تفاهم میان سائرون و دولة القانون است» اما گزارش‌های خبری حاکی است که تلاش‌ها برای توافق همچنان ادامه دارد و برخی منابع از تلاش هادی العامری برای متقاعد کردن مقتدی صدر برای پیوستن به ائتلاف‌های سیاسی کنونی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر پارلمان جدید است. 

از طرفی دیگر، «حنین قدو» عضوی از ائتلاف الفتح، جذب عدد ۲۰۰ کرسی برای فراکسیون بزرگ‌تر را تأیید اما نهایی بودن پیوستن کُردها را تا این لحظه رد کرد گفت که «کُردها منتظر امتیاز هستند تا به این فراکسیون بپیوندند». 

قدو به «المعلومه» عراق گفت: دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند و منتظر کسی هستند که مقابل پیوستن به فراکسیون، امتیاز بگیرند». قدو توضیح داد که فراکسیون حدود ۲۰۰ کرسی را در بر خواهد گرفت و محتمل است که دادگاه فدرال نتیجه انتخابات را طی دو روز آتی تأیید نهایی کند و در نتیجه بعد از عید قربان، فراکسیون اکثریت، معرفی خواهد شد. 

فراکسیون بزرگتر سائرون، النصر و الحکمة

در مقابل، منابعی دیگر از تشکیل فراکسیون اکثریت با حضور ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر خبر می‌دهند که توانسته بیش از ۵۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند. 

وبگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرد نوشت «صدر شامگاه شنبه به بغداد رسید تا آخرین رایزنی‌ها در خصوص تشکیل فراکسیون بزرگتر را انجام دهد.

نوفل ابورغیف سخنگوی (حزب) الحکمة نیز در بیانیه‌ای که الفرات نیوز آن را منتشر کرده، گفته که «امور به شکل مثبت در جریان است، منطقی و آرام به سوی تکمیل محور الحکمه، سائرون، النصر، الوطنیه و القوی و با هماهنگی بالایی با محور کردی».

به گفته ابورغیف، درها مقابل همه احزاب و ائتلاف‌ها باز است و مبنا، تفاهم، برنامه خدمات و منافع ملی است.

پیش از این بیانیه هم «صلاح العرباوی» یک عضو دفتر سیاسی حزب «جریان حکمت» عراق گفته بود که «ائتلاف سائرون، الحکمة و النصر» برای تشکیل فراکسیون بزرگتر به هم نزدیک‌ترند و «ما تفاهم‌های خوبی با طرف‌های کُردی و سنی برای اعلام فراکسیون بزرگتر داریم». 

سخن از فراکسیون اکثریت هنوز زود است

همزمان با اخبار متعدد درباره فراکسیون اکثریت، «حبیب الطرفی» از اعضای حزب «تیار الحکمة» به وبسایت «المعلومه» گفت که مذاکرات ائتلاف‌های النصر، سائرون و الحکمة ادامه دارد و سخن از پایان رایزنی‌ها و تشکیل فراکسیون اکثریت، هنوز زود است.

به گفته الطرفی، مذاکرات سیاسی بین جریان‌های نزدیک به هم هنوز ادامه دارد و سخن از پایان آن، دقیق نیست و زود است چون هنوز تصمیم‌های نهایی گرفته نشده است. 

دوشنبه نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق 

منابع مطلع، به روزنامه «الصباح» عراق گفتند، اسامی نامزدان پیروز انتخابات پارلمانی روز دوشنبه (فردا) اعلام خواهد شد. طبق مکانیزم قانون اساسی، جلسه نخست پارلمان جدید نیز با ریاست «مُسن‌ترین عضو» برگزار خواهد شد تا اینکه اعضای هیئت رئیسه مجلس سپس رئیس جمهور انتخاب شوند».

کمیساریای انتخابات، پیشتر اعلام کرده بود که ائتلاف سائرون (مقتدی صدر) 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) 48 کرسی و النصر (حیدر العبادی) ۴۲ کرسی و دولة القانون (نوری المالکی) ۲۶ کرسی به دست آورده‌اند.

بعد از سه ماه از گذشته انتخابات، شمارش دستی آراء نیز تمام شده و اکنون همه جریان‌ها در انتظار اعلام نتیجه نهایی از جانب دادگاه فدرال هستند. 

انتهای پیام/ص 

نظر شما