شناسهٔ خبر: 27501292 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

رئال مادرید بعد از زیدان؛ کهکشان همچنان پرستاره

تابستان امسال برای رئال مادریدی‌ها تابستانی شوکه‌کننده بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش "ورزش سه"، اول زین‌الدین زیدان، سرمربی اسطوره‌ای‌شان بعد از کسب سومین قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان رفت و یک ماه بعد از او هم بهترین بازیکن‌شان کریستیانو رونالدو. رفتن رونالدو اما مأموریتی سخت و پر از ریسک را پیش روی سرمربی جدید تیم خولن لوپتگی قرار داد چون او در هر حال باید انتظارات هواداران را برای حفظ روند قبلی تیم برآورده کند آن هم در این اوضاع و احوال آشفته.


باخت 4 بر 2 رئال مادرید مقابل اتلتیکو در سوپرجام اروپا یک چیز را ثابت کرد: اینکه رئال مادرید اگر می‌خواهد شروع ضعیف فصل گذشته‌اش که به بهای از دست دادن قهرمانی لالیگا تمام شد برای این تیم تکرار نشود، باید هرچه سریع‌تر پیشرفت و نقاط ضعفش را برطرف کند.

 

 


لوپتگی که در شرایطی غیرعادی و شوکه‌کننده در آستانه جام جهانی از تیم ملی اسپانیا اخراج شد – به خاطر مذاکره با رئال مادرید بدون هماهنگی با سران فدراسیون فوتبال اسپانیا – فرصت زیادی برای انتقال ایده‌ها و مفاهیم تاکتیکی خود به بازیکنانش نداشته است چرا که بازیکنان ملی‌پوش او به تازگی از تعطیلات تابستانی برگشته‌اند.


بنابراین در شرایطی که فصل جدید لالیگا برای رئال مادرید از امروز با بازی مقابل ختافه شروع می‌شود، لوپتگی باید هرچه می‌تواند به خودش فشار بیاورد تا زودبازده‌ترین روش‌های ممکن برای برطرف کردن مشکلات تیمش را پیدا کند. رئال مادرید با اینکه با بعضی از مهره‌های کلیدی‌اش خداحافظی کرده است اما هنوز هم ترکیبی پرستاره دارد.

 

دروازه‌بان‌ها

 

 


مادرید فصل را با 5 دروازه‌بان شروع می‌کند که انتظار می‌رود تیبو کورتوا دروازه‌بان جدید تیم که به تازگی از چلسی آمده، دروازه‌بان شماره یک تیم باشد. با این حال سنگربان سابق اتلتیکومادرید تأکید دارد که به او برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم مقابل ختافه اطمینان خاطر داده نشده است بخصوص که در نخستین بازی رسمی این فصل کهکشانی‌ها مقابل اتلتیکومادرید، لوپتگی به کیلور ناواس اعتماد کرد، اگرچه این سنگربان کاستاریکایی در این بازی در صحنه اول گل اتلتیکومادرید توسط دیه‌گو کاستا، ضعیف ظاهر شد.


با این حال کورتوا بعد از نمایش‌های درخشانش با بلژیک در جام جهانی، نیاز دارد آمادگی جسمانی‌اش را بالا ببرد و مشخص نیست که چه زمانی او می‌تواند جای ناواس را به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم بگیرد. در همین حال آندری لونین 19 ساله که امسال به رئالی‌ها پیوست، کیکو کاسیا و لوکا زیدان 20 ساله هم 3 دروازه‌بان دیگری هستند که تقریباً شانسی برای رسیدن به سنگر رئال ندارند و احتمال قرض داده شدن آنها به تیم‌های دیگر پیش از اتمام بازار تابستانی وجود دارد.

 

مدافعان


رئال مادرید تابستان امسال فقط یک دفاع راست ملی‌پوش به نام آلوارو اودریوسولا را از رئال سوسیداد خرید تا خط دفاعی‌اش که فصل گذشته متزلزل بود را تقویت کند اما در همین حال مدافع جوان خود اشرف حکیمی را به بوروسیا دورتموند قرض داد. از سوی دیگر، برای مارسلو به‌عنوان دفاع چپ تیم هم ذخیره‌ای وجود ندارد چون تئو ارناندس به رئال سوسیداد قرض داده شد اما ناچو فرناندس، مدافع میانی که توانایی بازی در پست‌های دیگر را دارد، می‌تواند این بخش را پوشش دهد.

 

 

 

فابیو کوئنترائو پس از پایان حضور قرضی‌اش از اسپورتینگ برگشته اما رئال مادرید در تلاش است او را به تیمی دیگر انتقال دهد. در مورد سایر بخش‌های خط دفاعی اوضاع مانند قبل است. رافائل واران و سرخیو راموس در مرکز خط دفاعی ذخیره‌ای مانند خسوس وایخو دارند در حالی که اودریوسولا هم با هموطنش دنی کارواخال برای حضور در سمت راست رقابت می‌کند.

 

خط دفاعی رئال مادرید تحت هدایت لوپتگی اگرچه فرق زیادی با خط دفاعی تیم زیدان ندارد اما باخت در سوپرجام اروپا نشان داد که سرمربی جدید کهکشانی‌ها باید کارهای زیادی برای تقویت این خط انجام دهد.

 

هافبک‌ها


متئو کواچیچ به صورت قرضی و به‌عنوان بخشی از قرارداد انتقال کورتوا به مادرید، راهی چلسی شد و رئال مادرید تا الان به خواسته او برای جذب جانشینی برای این بازیکن کروات بی‌توجهی کرده است. این می‌تواند نشانه‌ای از پررنگ‌تر شدن نقش مارکوس یورنته در خط میانی رئال مادرید در قیاس با فصل گذشته باشد، خط میانی که بعد از مخالفت پرس با خروج لوکا مودریچ، شبیه خط میانی تیم در فصل گذشته است.

 

 

 


مودریچ، تونی کروس و کاسمیرو در چند فصل گذشته مثلث کارآمد خط میانی رئال مادرید و در واقع قلب تپنده حملات این تیم بوده‌اند. دنی سبایوس ذخیره این مثلث خواهد بود اگرچه این بازیکن 22 ساله ممکن است نسبت به فصل اول حضورش در رئال مادرید بعد از ترک رئال بتیس، زمان بیشتری برای حضور در میدان پیدا کند. با این حال لوپتگی در مورد خط میانی تیمش با سوالی مواجه خواهد شد که زیدان را هم به دردسر انداخت: او چطور می‌خواهد ایسکو و بیل را در ترکیب تیم قرار دهد؟ در بازی سوپرجام اروپا، هر دو بازیکن در ترکیب اصلی رئال مادرید که با سیستم 3-3-4 بازی می‌کرد قرار گرفتند و در کنار آنها کریم بنزما و مارکو آسنسیو در خط حمله حضور داشتند.

 

ایسکو جای مودریچ که نیمکت‌نشین شده بود را گرفت. ایسکو در تیم ملی اسپانیای تحت هدایت لوپتگی یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های او بود و به همین دلیل انتظار می‌رود لوپتگی برای میدان دادن به او، این بازیکن ملی‌پوش را جلوی مثلث مودریچ، کاسمیرو و کروس در سیستم 2-4-4 قرار دهد.
 


مهاجمان


اگر لوپتگی با این سیستم بازی کند، آن وقت بیل مجبور می‌شود در نقش یک مهاجم در مرکز خط حمله بازی کند و به جانشین مستقیم رونالدو تبدیل شود و بنزما هم مأمور کمک به او شود. در سیستم 3-3-4، بیل در سمت راست خط حمله بازی می‌کند، درست مانند همان کاری که در سوپرجام اروپا انجام داد و در آن صورت آسنسیو به سمت چپ می‌رود و بنزما هم از مرکز خط حمله را رهبری می‌کند. آسنسیوی 22 ساله بازیکن خوش‌آتیه مهیجی است و قطعاً در این فصل می‌تواند انتظار پررنگ‌تر شدن نقشش در ترکیب رئال را داشته باشد چون فصل گذشته عملکرد خوبی داشت.

 

 

 

 

لوکاس واسکز هم از جناحین در حملات شرکت می‌کند و بروخا مایورال هم یک مهاجم نوک است اما بدون رونالدو، انگار باز هم یک گلزن تمام عیار کم دارد. از خرید جدید تیم، وینیسیوس جونیور انتظار نمی‌رود بلافاصله پس از ورودش به ئال مادرید نقشی پررنگ در تیم اصلی باشگاه ایفا کند بخصوص که نام او در فهرست یکی از تیم‌های رده پایه باشگاه ثبت شده است اما او در اردوی پیش فصل رئال مادرید عملکرد خوبی ارائه و هواداران را خوشبین کرد.

 

سرمربی


لوپتگی هدایت تیمی را برعهده گرفت که پیش از او چند مربی دیگر آن را رد کردند. خب هرچه نباشد جلب رضایت هوادارانی که انتظار دارند سرمربی جدید‌شان راه زیدان را ادامه دهد کار آسانی نیست آن هم بدون کریستیانو رونالدو که کار را سخت‌تر می‌کند. با وجود این سرمربی سابق تیم دوم باشگاه رئال مادرید که دوران مربیگری سختی هم در پورتو داشت و بدون کسب جام از این تیم اخراج شد، به واسطه عملکرد خوبش در تیم جوانان اسپانیا و بعد از آن در تیم ملی این کشور، توانست نظر سران فدراسیون فوتبال اسپانیا را جلب کند.

 

 

 

با این حال، با جذب تنها کورتوا و اودریوسولا در بازار تابستانی امسال، فلورنتینو پرس در حق سرمربی جدید رئال مادرید کم کاری کرده است بخصوص وقتی در نظر داشته باشید که این تیم فصل گذشته لالیگا را با 17 امتیاز کمتر از قهرمان لیگ یعنی بارسلونا به پایان رساند.


در حقیقت با توجه به جو ناآرام کنونی باشگاه رئال مادرید، خیلی طول نخواهد کشید که اوضاع برای لوپتگی آشفته شود اگر او نتواند در لیگ شروعی خوب داشته باشد. او نیاز خواهد داشت که یکسری آزمون و خطاها را در مورد تیمش انجام دهد و تغییری که او در سیستم بازی تیمش مقابل اتلتیکو مادرید در سوپرجام (از 3-3-4 به 2-4-4) انجام داد ثابت کرد که سرمربی سابق ماتادورها، شاید به این زودی‌ها نتواند به فرمول کسب موفقیت دست پیدا کند.


منبع: ایران ورزشی

برچسب‌ها:

نظر شما