شناسهٔ خبر: 27500863 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

محمد جواد معنوی نژاد: امیدوارم باز هم در بازی‌های آسیایی قهرمان شویم

صاحب‌خبر -

تیم ملی والیبال ایران در شرایطی در دوره اخیر لیگ ملت‌های والیبال شرکت کرد که یکی از ستاره‌های اصلی خود یعنی محمد جواد معنوی‌نژاد را به‌همراه نداشت. ستاره لژیونر والیبال ایران که در ورونا ایتالیا خوش درخشیده و پرش‌هایش حتی با کریستیانو رونالدو مقایسه شده بود، در آستانه لیگ ملت‌ها دچار مصدومیت از ناحیه کمر شد تا این مسابقات را از دست بدهد و غایب بزرگ تیم ملی باشد.

 

با این حال، معنوی‌نژاد دوران مصدومیت خود را پشت سر گذاشته و حالا آماده است تا تیم ملی والیبال را در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا همراهی کند. این موضوع باعث شد تا به سراغ معنوی‌نژاد برویم و او در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره وضعیت خودش، تیم ملی و همچنین شرایطش در ورونا صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

 

درباره شرایط تیم ملی والیبال در آستانه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا صحبت می‌کنی؟

تیم ملی بعد از حضور در لیگ ملت‌های والیبال، چند هفته‌ای استراحت داشت و بعد از آن هم با انجام تمرینات مناسب و با نشاط، خودمان را آماده حضور در بازی‌های آسیایی کرده‌ایم و انگیزه زیادی داریم تا در این رقابت‌ها به موفقیت دست پیدا کنیم.

 

‌می‌دانی که انتظارها از تیم ملی والیبال بالاست. خودت چقدر فکر می‌کنی که ایران بتواند همانند دوره قبل به قهرمانی دست یابد؟

همان‌طور که اشاره کردید، حتماً ما خوب بوده‌ایم که حالا انتظارات بالا رفته است اما در چند سال اخیر تیم‌های خوب دیگری مانند ژاپن در والیبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی با این حال امیدوارم که بتوانیم مانند ۴ سال گذشته به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کنیم.

 

تو برای اولین بار است که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنی. شرایط این رقابت‌ها را چطور می‌بینی؟

این رقابت‌ها صددرصد در سطح بسیار بالایی قرار دارد و طبیعتاً کسب رتبه خوب در آن برای ورزش ما هم در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. به نظرم بازی‌های آسیایی، یک المپیک کوچک است که همه تیم‌ها با بهترین نفرات خود در آن شرکت می‌کنند و می‌خواهند بهترین عملکرد خود را به نمایش

بگذارند.

 

مراسم بدرقه‌ای که از سوی کمیته المپیک برای ورزشکاران اعزامی گرفته شد، چطور بود؟

مراسم خوبی بود و برایم تازگی داشت. همیشه برای ورزشکاران مراسم تقدیر گذاشته می‌شود اما این بار مراسم بدرقه بود که دفعه اولی بود در آن شرکت می‌کردم و برایم تازگی داشت.

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی هم حضور داشت که بسیار از سوی ورزشکاران مورد تشویق قرار گرفت. صحبت‌های ایشان درباره سعید معروف و والیبال را چطور دیدی؟

خب ایشان نشان دادند که اطلاعات بسیار خوب و به‌روزی درباره ورزش‌های مختلف بخصوص والیبال دارند و بواسطه دوستی هم که با سعید معروف دارند، درباره او هم صحبت کردند.

 

تو در حالی در بازی‌های آسیایی هستی که در لیگ ملت‌ها به‌دلیل مصدومیـــت غایــــب بودی. الان شرایط‌ات به چه صورت است؟

من بعد از مصدومیت سختی که از پشت سر گذاشتم، تمرینات بازتوانی زیادی را انجام دادم تا به آمادگی لازم برسم و خوشبختانه حالا هم در شرایط خوبی قرار دارم و امیدوارم که بتوانم به تیم ملی کمک کنم.

 

اصلاً چطور شد که به یکباره مصدوم شدی؟

من تمرینات پر فشاری را در ایتالیا پشت سر گذاشتم و به‌همین خاطر وقتی به ایران برگشتم، کمرم درد گرفت و این فشار ادامه داشت تا جایی که نتوانستم تیم ملی را همراهی کنم اما روند درمانی‌ام را ادامه دادم و خدا را شکر حالا مشکلی ندارم.

 

اما همه کارشناسان از تو به‌عنوان غایب بزرگ تیم ملی یاد می‌کردند.

نظر لطف‌شان است اما تیمی که می‌خواهد برنده باشد، باید همه بازیکنانش خوب باشند که این مورد در مورد تیم ما صدق می‌کند.

 

ایگور کولاکوویچ چه نظری درباره شرایط تیم دارد؟

ایشان خودشان نظر بدهند بهتر است اما نکته‌ای که آقای کولاکوویچ به آن اشاره دارد این است که ما کار سختی در پیش داریم و هیچ چیزی از پیش تعیین شده نیست و برای موفقیت باید تلاش کنیم.

 

البته یکی از اتفاقاتی که اخیراً افتاد، قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی خاتم اردکان در جام باشگاه‌های آسیا بود. در خصوص این قهرمانی‌ها چه نظری داری؟

خب این قهرمانی‌ها نشان می‌دهد که والیبال ایران قدرت برتر آسیاست. ما جوان‌های خوبی داریم که تعدادی از آنها به تیم ملی بزرگسالان اضافه شده‌اند و تلفیق آنها با بازیکنان مانند سعید معروف،

سید محمد موسوی، امیر غفور و... باعث شده تا تیم خوبی تشکیل دهیم.

 

تو خودت از بازیکنان جوانی هستی که سال گذشته به‌عنوان پدیده تیم ملی والیبال معرفی شدی و توانستی به اروپا بروی. این بازیکنان جوان مانند علی شفیعی، شریفی، توخته، یلی و... را چطور می‌بینی؟

این بازیکنانی که نام بردید، همه بازیکنان با استعداد و خوبی هستند که توانایی‌های‌شان را هم نشان داده‌اند و حضور بازیکنان باتجربه‌ای مثل معروف هم یکی از بهترین پاسورهای دنیاست، خیلی به این بازیکنان کمک می‌کند.

 

معروف کاپیتان تیم ملی است اما چه شده که شما و بقیه بازیکنان تیم ملی، این همه از او تعریف می‌کنید؟

معروف هم کاپیتان تیم ملی است و هم با بازیکنان رفاقت زیادی دارد. او در زمین تیم را بخوبی رهبری و نقاط ضعف را هم به بازیکنان دیگر گوشزد می‌کند تا بچه‌ها شرایط مناسبی در زمان مسابقه داشته

باشند.

 

به غیر از معروف، با چه بازیکنانی در تیم ملی خیلی دوست هستی؟

من با همه دوست هستم و برای همین اسم یکی دو نفر را نمی‌توانم بیاورم اما واقعاً با همه رفیقم.

 

تو چند سالی در پیکان که یکی از بهترین تیم‌های ایران است بازی کردی و فصل گذشته هم حضور در لیگ ایتالیا که یکی از بهترین لیگ‌های دنیاست را هم تجربه کردی. واقعاً چه چیزی باعث تفاوت والیبال باشگاهی در ایران و ایتالیا می‌شود؟

ما در ایران یک جلسه بیشتر تمرین نمی‌کنیم اما در ایتالیا روزی ۲ جلسه تمرین ویژه انجام می‌دادیم که این باعث آمادگی بالای بازیکنان می‌شود. در ایران هفته‌ای یک بازی انجام می‌دادیم اما در ایتالیا هفته‌ای دو بازی سخت برگزار می‌کنیم.

 

الان هم که قرار شده مرتضی شریفی همبازی‌ات در ورونا باشد. او از تو برای پیوستن به این تیم مشاوره گرفت؟

بله مرتضی با من برای پیوستن به ورونا صحبت کرد و من هم اطلاعات لازم را در اختیار او قرار دادم اما در نهایت تصمیم نهایی را خودش گرفت و حالا خوشحالم که قرار است در ایتالیا و ورونا کنار هم باشیم و بازی کنیم.

 

الان وضعیت ورونا در لیگ ایتالیابه چه صورت است؟

ما تیم خوبی داریم و بازیکنان با تجربه‌ای را هم در اختیار داریم و سعی می‌کنیم که در جمع ۴ تیم برتر لیگ ایتالیا قرار بگیریم.

 

به قهرمانی در لیگ ایتالیا فکر نمی‌کنید؟

قهرمانی خیلی سخت است وتیم‌های خیلی خوبی مانند پروجا، مودنا و تورینو حضور دارند و همین که بتوانیم در بین۴ تیم برتر قرار بگیریم، فکر می‌کنم موفق می‌شویم.

 

کلاً زندگی در ایتالیا چطور است؟

زندگی در خارج از کشور کلاً سخت است اما اگر کسی برای زندگی‌اش هدف داشته باشد، این سختی‌ها را به جان می‌خرد تا به موفقیت دست پیدا کند.

 

اگر در ایران می‌ماندی، از لحاظ مالی برایت بهتر نبود؟

صد درصد به نفع من بود. هم در کشور خودم و کنار خانواده‌ام بودم و هم پول بیشتری می‌گرفتم اما به خاطر هدفی که داشتم، تصمیم گرفتم که قید این راحتی‌ها را بزنم و در اروپا بازی کنم.

 

رسانه‌های ایتالیایی سال گذشته پرش روی تور تو را با گلی که کریستیانو رونالدو در لیگ قهرمانان با قیچی برگردان به جیان لوئیجی بوفون زد، مقایسه کردند و پرش تو را بالاتر دانستند. حالا رونالدو به ایتالیا آمده تا برای یوونتوس بازی کند.

در این خصوص چه نظری داری؟

رونالدو و لیونل مسی جزو بازیکنان بزرگ جهان هستند که من به آنها علاقه زیادی دارم. حالا هم خوشحالم که رونالدو به ایتالیا آمده و اگر فرصت کنم، حتماً به ورزشگاه می‌روم تا بازی او را از نزدیک ببینم.

 

وقتی که علیرضا بیرانوند در جام جهانی پنالتی رونالدو را گرفت، چه حسی داشتی؟

طبیعتاً خیلی خوشحال شدم. آقای بیرانوند بخوبی توانست ضربه رونالدو را مهار کند. کلاً تیم ملی فوتبال در بازی‌های جام جهانی درخشش خوبی داشت که باعث خوشحالی همه مردم ایران شد.

 

حامد جیرودی

 

نظر شما