شناسهٔ خبر: 27499730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک پژوهشگر تاریخی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

کودتای 28 مرداد به اعتماد مردم ضربه زد

یک پژوهشگر تاریخی گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف مشترک میان آمریکا و انگلیس، تسلط بر صنعت نفت ایران بود. از بین بردن قانون ملی شدن نفت، یکی از اساسی ترین نقشه های این دو شیطان بزرگ برای برپایی کودتای 28 مرداد بود و به همین دلیل بعد از کودتا نیز با تشکیل کنسرسیوم، قانون ملی شدن نفت از بین رفت.

صاحب‌خبر -

دکتر جواد منصوری به مناسبت کودتای 28 مرداد در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در سال های 1327 تا 1332 وقایع بسیاری رخ داد که آثار و پیامدهای آن برای بعد از این دوران نیز بسیار مهم بود. همچنین ناگفته نماند این اتفاقات برای کشورمان خسارت در پی داشت؛ اما از برخی جهات توانست برای ملت ایران درس آموز و سودمند باشد.

وی ادامه داد: ما اقدامات دولت‌های آمریکا و انگلیس را از این نظر کودتا می‌دانیم که با توجه به اقدامات آنها اوضاع کشور تغییر کرد و دولت سرنگون شد و انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها سرنوشت کشور را مستقیم به دست گرفتند.

به گفته این پژوهشگر تاریخی، وقوع کودتای 28 مرداد دلایلی داشت که مهم‌ترین آن اختلافی بود که میان رهبران نهضت ضد استعماری ملی شدن صنعت نفت به‌وجود آ‌ورده بود که ضربه سنگینی به اعتماد ، امید و حضور مردم وارد کرد، به گونه ای که در یک طرح مشترک انگلیسی- آمریکایی در شکلی بظاهر پیچیده، ولی در واقع بسیار ساده، دولت دکتر مصدق را ساقط کنند و دولت دیکتاتوری فضل الله زاهدی را سرکار آورند.

منصوری خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با طرح ها و وعده هایشان اعم ازتوسعه، آزادی و جلوگیری از نفود انگلیس بر امور ایران بسیاری ازافراد را امیدوار کردند و فریب دادند. میان این وعده ها طبعا عده زیادی طرح آمریکاهایی را پسندیدند به گونه ای که حتی بعد از انجام کودتای ننگین انگلیس و به تسلط درآوردن کشور باز هم برخی معتقد بودند آمریکا فضای پیشرفت، توسعه و آزادی را برای ایرانیان فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در صورتی که شاهد بودیم هیچ‌گاه این وعده‌ها به حقیقت مبدل نشد. به عبارتی ساده تر، وعده های آمریکایی ها نه تنها عملی نشد، بلکه پس از کودتا نیز سرکوب، خفقان، شکنجه، تبعید و زندان جایگزین وعده های شیرین آنان شد.

به گفته این پژوهشگر، به نوعی می توان گفت شاید تاریخ در حال تکرار شدن است. اگرچه با ادبیات و شکلی متفاوت همراه بود، اما در واقع به یک مفهوم است. امروزه دولت ایالات متحده برای ادامه سلطه خود و استفاده از نسل و بازار ایران و همچنین برای مقابله با انقلاب اسلامی یک روش مشابه در پیش گرفته است و انتظار دارد این روش در دهه 90 نیز جواب دهد.

منصوری تاکید کرد: امروزه نیز آمریکا با همین ترفندها و شعارها وارد شده و می گویند اگر طالب رفاه، آزادی وتوسعه کشورتان هستید یا با ما سازگار شوید یا تحریم ها را تحمل کنید. تحریم به عنوان سلاحی از سوی آمریکا برای پیشبرد اهدافش است، چرا که دیگر سلاح کودتا پاسخگو نیست و به دلیل تجربه و آگاهی، مردم گول وعده و ‌وعید های شیطان بزرگ را نمی خورند.

وی در پایان افزود: دولت آمریکا برای تسلط بر ایران به دلیل داشتن امتیازات ویژه این سرزمین به طور قطع این عزم دائمی را دارد و حتی می توان گفت صد سال دیگر هم آمریکا از تسلط بر ایران دست بر نمی دارد، چرا که پس از انقلاب اسلامی چند کودتا و شبه کودتا را در کشور خنثی کردیم و قطع به یقین دیگر شاهد کودتاهایی چون 28 مرداد ، کودتای نقاب و... نخواهیم بود و این موضوع تنها به وحدت مردم آگاه ، مومن و همیشه در صحنه بستگی دارد.

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین

نظر شما