شناسهٔ خبر: 27499689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

چالش های تهدیدکننده حیات جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا،کارشناسان امور آب می گویند: درختان به دلیل افت سفره های آب زیرزمینی در برخی مناطق قادر به تامین آب مورد نیاز خود نیستند وهمین موضوع باعث

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا،کارشناسان امور آب می گویند: درختان به دلیل افت سفره های آب زیرزمینی در برخی مناطق قادر به تامین آب مورد نیاز خود نیستند وهمین موضوع باعث خشکیدگی درختان می شود.
نگاهی به آمار مسئولان امور آب در کهگیلویه و بویراحمد که خبر از افت 10درصدی آب در 15 دشت این استان می دهند از سویی و تلف شدن هزاران قطعه ماهی در رودخانه بشار در روزهای اخیر گواه عمق این واقعیت تلخ است که برای حفظ عرصه های طبیعی دراین استان بصورت جدی فعالیت نشده است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان 90 درصد گونه بلوط است این درختان به ویژه در ماه های پایانی سال زراعی به شدت تحت تاثیر کم آبی هستند.
در حالی که کارکردهای جنگل برای گردشگری، سلامت مردم در برابر آلایندگی های زیست محیطی و استفاده برای کشت گیاهان دارویی بر همگان آشکار است اما ظاهرا عزمی جهت حفظ اکوسیستم طبیعی آن وجود ندارد.
کارشناسان معتقدند در صورت جمع آوری نشدن میوه بلوط و حفظ منابع آب گنجینه های خدادادی جنگل ها و مراتع قادر به حفظ طبیعت زیبای خود هستند.

** خشکیدگی و بیابان زایی به روایت آمار
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 120 هزار هکتار از جنگل ها و 40 هزار هکتار از مراتع این استان دچار خشکیدگی و بیابانی شده اند و این گستره درحال افزایش است.
گودرز باقری فرد افزود: احیای جنگل های دچار خشکیدگی شده در استان نیازمند همت مضاعف همه دستگاه های اجرایی، مشارکت مردم و اختصاص ردیف اعتباری ویژه است.
وی بدون اشاره به میزان اعتبار مورد نیاز اظهار داشت: در سال های گذشته برای کنترل خشکیدگی درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد ردیف اعتباری وجود داشت اما هم اینک این بودجه حذف شده است.
باقری فرد بیان کرد: برداشت بی رویه از آب های سطحی و سفره های زیرزمینی در کنار خشکسالی های پیاپی باعث خشکیدگی درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شده است .
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان برداشت از آب از چاه ها در بیشتر کشورهای دنیا 4 تا 20 درصد است در حالی که این آمار در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بیشتر است.
باقری فرد افزود: خشک شدن بخش هایی از رودخانه بشار نشان می دهد که در صورت ادامه روند کنونی گنجینه ارزشمند جنگلی که ظرفیتی برای توسعه اقتصادی، صنعت گردشگری و سلامت مردم است در معرض تهدید است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس بررسی کارشناسی انجام شده دامنه خشکیدگی درختان بلوط پنج تا 70 درصد است.

** راهکارها
باقری فرد تصریح کرد: تدوین یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، حفاظت از جنگل ها، نظارت بیشتر بر میزان برداشت از سفره های زیرزمینی و آب های سطحی در کنار تخصیص ردیف اعتباری برای کاشت جنگل از راهکارهای گره گشا برای کنترل پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط در این استان است.
وی گفت: در سال های اخیر سنگ چینی برای ذخیره فرو رفت آب در زمین، جنگل کاری در شهرستان های باشت و کهگیلویه انجام شده و باید اعتباری برای ادامه این عملیات وجود داشته باشد.
باقری فرد با بیان اینکه برداشت بذر بلوط غیرقانونی است افزود: مشارکت مردم نیز برای حفظ اکوسیستم طبیعی جنگل ها ضروری است.
وی ابراز داشت:کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زاد آوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.
باقری فرد بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان، لنده و کوه خاییز است.
وی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
وی گفت: 36 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان در سال های اخیر ایجاد شده است.

** افزایش پدیده بیابان زایی و پیامدهای آن
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 150 هزار هکتار از مراتع این استان در شهرستان های گرمسیری گچساران و بهمئی در معرض بیابانی شدن است.
باقری فرد افزود: هم اکنون 40 هزار هکتار از مراتع شهرستان های گچساران و بهمئی تبدیل به بیابان شده است.
وی با اشاره به فرسایش خاک و امکان ایجاد کانون های گرد و خاک در صورت انجام نشدن طرح های بیابان زدایی تصریح کرد: احیای این منابع طبیعی نیازمند همت مضاعف مسئولان استانی و ملی برای تخصیص اعتبار و تامین نیروی انسانی متخصص است.
باقری از مسئولان خواست با هدف اختصاص اعتبارات بیابان زدایی، این استان را در ردیف مناطق بیابانی کشور قرار دهند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی، شور شدن خاک و اختلاف‌های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی است.
وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیا و کاشت جنگل و هماهنگی و بهره برداری، مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد کمپینگ های حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری مناسب از نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی از مهمترین راهکارهای مقابله‌ای در این زمینه است.
وی گفت: براساس برآوردهای کارشناسی سالیانه 10 تا 20درصد به وسعت جنگل های بلوط دچار بیماری خشکیدگی افزوده می شود.

** کاهش بارندگی
به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66میلیمتر کاهش یافته است .
ولی بهره مند اظهار داشت:میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت483.8،یاسوج 422.2،لیکک 311.1،دهدشت 283.4،دوگنبدان 179.3 ومنطقه امامزاده جعفر گچساران 176.8 میلیمتر بوده است.
بر اساس آخرین آمارها میانگین بارندگی بلندمدت در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و منطقه امامزاده جعفر گچساران نیز 423.7 میلیمتر است.

** ظرفیت های کشت گیاهان دارویی
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 200 هزار هکتار عرصه طبیعی مستعد توسعه گیاهان دارویی این استان شناسایی شده است.
باقری فرد اظهار داشت:براساس یک طرح 10 ساله که از سوی کارشناسان تدوین شده طرح توسعه کشت گیاهان دارویی از سال جاری در صورت تامین اعتبار تا سال 1406 در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در هر هکتار از مراتع این استان 2 میلیون و 530 هزار ریال اعتبار نیاز است.
باقری فرد تصریح کرد: براساس برنامه ریزی 60درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح از سوی دولت و 40 درصد از طریق تسهیلات بانکی که باید از طریق مجری تامین شود تامین خواهد شد.
وی متوسطه درآمد سالیانه کشت گیاهان دارویی در هر هکتار را 43میلیون ریال برآورد کرد.
باقری فرد ابراز داشت: تحقق طرح توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد قابلیت ایجاد شغل برای 12 هزار خانوار را دارد.
وی بیان کرد: آنغوزه، باریجه، آلوئه ورا، مورد معطر، گل محمدی، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی و گل نرگس از جمله گیاهان دارویی مستعد توسعه در این استان است.
وی بیان کرد: بخش اعظم شیره تولید شده به هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
باقری فرد تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان 713 هزار نفری دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
/1662/8143
انتهای پیام

نظر شما