شناسهٔ خبر: 27499465 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تحولی خطرناک در تنش میان آنکارا و واشنگتن

ایلنا : منابع بلندپایه آمریکایی اعلام کردند که وزات دفاع آمریکا آمادگی‌هایش برای اتخاذ تصمیمی «بی‌سابقه» مبنی بر خروج احتمالی از پایگاه هوایی اینجرلیک را تکمیل کرده است.

صاحب‌خبر -

برخی مقام‌های بلندپایه آمریکایی به روزنامه «الرای» کویت اعلام کردند که وزارت دفاع آمریکا آمادگی‌هایش را برای خروج از پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در جنوب شرقی ترکیه تکمیل کرده است و در صورت درخواست آنکارا برای خروج واشنگتن از این پایگاه در نتیجه بروز تنش میان طرفین، آمریکایی‌ها هیچ ممانعتی در این‌باره ایجاد نمی‌کنند.

این منابع تصریح کردند، ایالات متحده به استفاده از پایگاه‌هایش در کویت و قطر برای ماموریت نیروی هوایی‌اش در چارچوب عملیات نیروی مرکزی بسنده خواهد کرد. همان‌گونه که نیروهای آمریکایی در صورت لزوم برای افزایش شما جنگنده‌های‌شان، می‌توانند ناوگان ششم مستقر در ایتالیا و مدیترانه را فراخوانند که تحت فرماندهی اروپا فعالیت می‌کند.

به گفته این منابع، از زمان شکست نسبی گروه داعش در شمال غربی عراق و شمال شرقی سوریه، مشارکت جنگنده‌های آمریکایی برای پشتیبانی از جنگجویانی که عملیات زمینی صورت می‌دهند، محدود شده و همین امر تعداد پروازهای جنگنده‌های مستقر در پایگاه اینجرلیک را کاهش داده است.

از بُعد نظامی، پایگاه اینجرلیک برای نیروهای آمریکایی مستقر در شرق فرات در مناطق سوریه و عراق، بسیار پراهمیت است. چه‌بسا آنکارااین پایگاه را از واشنگتن، با هدف تضعیف کردن نیروهای آمریکایی که از شبه‌نظامیان کُرد سوریه پشتیبانی می‌کنند، بگیرد.

 

نظر شما