شناسهٔ خبر: 27499061 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دکتر کشمیری در نشست هم اندیشی معاونان پژوهشی اعلام کرد:

تشکیل یک نظام جدید در حوزه کارآفرینی، توسعه و فناوری در وزارت علوم/ لزوم همگرایی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان‌ها

دکترمهدی کشمیری،مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام معاون پژوهش و فناوری این وزارت در امور فناوری با اشاره به رایزنی‌های موفقیت‌آمیز وزارت علوم جهت افزایش بودجه و اعتبارات مراکز رشد و علم و فناوری، از تشکیل یک نظام جدید در حوزه کارآفرینی، توسعه و فناوری در این وزارت به منظور برطرف شدن فاصله خالی بین صندوق پژوهش‌های کاربردی و صندوق نوآوری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر کشمیری در نشست هم‌اندیشی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها که امروزشنبه در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: جلسه امروز تاکیدی بر پاسخگویی مراکز آموزشی و پژوهشی به مطالبات و درخواست‌های بیرونی و نقش حوزه پژوهش و فناوری در رویکرد جدید وزارت علوم در بحث پاسخگویی به این مطالبات است.

وی با اشاره به دلایل شکل‌گیری مطالبات بیرونی افزود: یکی از دلایل این موضوع را می‌توان غفلت از مطالبات بیرونی و عدم ساخت سیستم متناسب با آن دانست و دلیل دیگر را نیز می‌توان ضعف در ارائه مناسب از توانمندی‌هایی که به نوعی این مطالبات را پاسخ گفته است، در نظر گرفت.

دکترکشمیری با بیان اینکه بحث ارائه توانمندی‌ها باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: در ستاد وزارت علوم هدف مان این است که ۷۰ درصد فعالیت‌ها باید به پاسخگویی نسبت به مطالبات بیرونی اختصاص معطوف باشد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه باید به طور جدی با رویکرد اثرگذاری، تغییر گفتمان دهیم گفت: معمولاً دیده شده که در ارائه دانشگاه‌ها، صرفاً مباحثی مانند تعداد دانشکده‌ها، اعضای هیئت علمی و تعداد مقالات مطرح می‌شود و کمتر به موضوعات خاصی که به اثرگذاری این دانشگاه در هر یک از مسائل جدی در جامعه اشاره دارد، پرداخته می‌شود.

دکترکشمیری با تأکید بر اینکه لازم است تا بیش از پیش دستاوردها را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: آنچه در مباحث دانشگاهی بیشتر از هر چیزی مورد توجه قرار می‌گیرد تعداد فارغ‌التحصیلان است و متاسفانه کمتر پیش می‌آید تا درمورد موفقیت‌های آنان صحبت شود، لذا بر همین اساس لازم است تا برون‌دادهای خود را از منظر اثرگذاری در حوزه اقتصادی و اجتماعی نسبت به قبل پررنگ‌تر کنیم.

وی در خصوص ماموریت‌های دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، بیان کرد: ماموریت این دفتر یکی از سه بخش آموزش، پژوهش و فناوری است و معتقدیم این دفتر باید یک سوم شاکله وزارت علوم را تشکیل دهد چراکه مباحث آن صرفاً به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری محدود نمی‌شود.

دکترکشمیری با اشاره به اینکه امروزه دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم صرفاً به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری پرداخته است، افزود: این مسئله از آن جهت که قانون بستر و جایگاه خوبی را برای پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های آن در نظر گرفته، خوب است البته امیدواریم بتوانیم ساز و کارهایی را جهت استفاده از ظرفیت‌های فعال این قانون توسط وزارت علوم، به کار گیریم.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که مجوز خود را از وزارت علوم دریافت کرده‌اند، به پراکندگی جغرافیایی مراکز رشد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر جغرافیایی نیز پراکندگی این مراکز را در سطح کشور شاهد هستیم و از نظر میزان برون‌دادها نیز تا پایان سال ۹۵ نزدیک به چهار هزار و ششصد شرکت در مراکز رشدی که وزارت عتف مجوزشان را صادر کرده است، مستقر شده‌اند.

دکترکشمیری در ادامه عنوان کرد: نزدیک به ۳۰ هزار نفر تا پایان سال ۹۵ و ۳۸ هزار نفر تا پایان سال ۹۶ در واحدهای فناوری و موسسات مشغول به کار شده اند که حدود ۱۰ درصد از آنها دارای مدرک دکتری هستند که این نشان از پایبندی این مراکز در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان شان دارد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران طی پنج سال ۶۴۰ میلیارد تومان به طور کلی در تمامی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خود هزینه کرده است که در برابر این مبلغ ۱۱ هزار شغل ایجاد شده و هفت هزار و پانصد میلیارد تومان میزان فروش محصولات این شرکت‌ها بوده که به طور کلی ۵۲۰ میلیون دلار صادرات و تاسیس ۱۵۰۰ شرکت جدید برون داد حاصل سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه است.

وی با بیان اینکه هدف وزارت علوم به طور جدی این است که حوزه فناوری و نوآوری و دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری را از تجربه‌های سودمند بهره‌مند سازد، گفت: در حال حاضر به جای تجدید نظر در کار قبلی، از منظر جدیدی مشغول بازنگری در موضوعات هستیم.

دکترکشمیری در خصوص حوزه‌های نوآوری و فناوری افزود: کل حوزه نوآوری و فناوری به دو بخش بیرونی و درونی وزارت علوم تقسیم می‌شود. بخش درونی آن ماموریت اصلی این دفتر است و به سه بخش مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری تقسیم می‌شود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه باید در مراکز پژوهشی به بخش نوآوری و تجاری‌سازی به طور جدی ورود کنیم و در بخش مراکز دانشگاهی نیز علاوه بر نوآوری و تجاری‌سازی، کارآفرینی را نیز در نظر گیریم، افزود: در بخش بیرونی وزارت علوم نیز عمدتاً به عنوان یک مشارکت‌کننده حضور پیدا می‌کنیم و یک نفر در این حوزه، باید در بخش سیاستگذاری فعال باشد.البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در این کار گروهی، با بخش‌های مختلفی از جمله سازمان مدیریت، معاونت علمی فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگروه ارزیابی دانش‌بنیان، ارتباط تنگاتنگی داریم.

دکترکشمیری با بیان اینکه باید ۸۰ درصد ظرفیت کاری‌مان در داخل خانواده وزارت علوم صرف شود، تصریح کرد: تاکنون ۴ نوع زیر ساخت در حوزه فناوری وزارت علوم شکل گرفته که شامل مراکز خلاقیت و شکوفایی، رشد، نوآوری و پارک‌های علم و فناوری است که مراکز خلاقیت و شکوفایی عملاً بخش‌های کوچکی هستند که در بحث ایده‌پردازی و انجام تمرین‌های اولیه نسبت به یک ایده می‌پردازند.ماموریت مراکز رشد نیز حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های نوپا است. همچنین پارک‌های علم و فناوری نیز مسئولیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را بر عهده دارند.

وی گفت: در خصوص مراکز نوآوری نیز اختلاف نظر وجود دارد به طوری که برخی معتقدند این مرکز کوچک تر از مرکز رشد است اما واقعیت این است که در چارچوب فکری فعلی وزارت علوم، مرکز نوآوری ماموریت همه مباحث تجاری‌سازی و نوآوری دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و مرکز نوآوری از دید ما یک صنعت بزرگ است که با داشتن ظرفیت‌های بسیار به مباحث توسعه و فناوری می‌پردازد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه محور برنامه‌های کاری مان، فرهنگ سازی است، عنوان کرد: در حال حاضر یکی از ماموریت‌های مان توانمندسازی پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها است که علاوه بر مراکز رشد و پارک‌ها باید حوزه‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی را هم مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

دکترکشمیری گفت: یکی از مسائل مهمی که باید در مراکز استانی شکل گیرد، همگرایی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری است و لازم است تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به پروژه مجاور دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این پروژه مصداق بارز کارآمدی بحث همگرایی یک پارک علم و فناوری و یک مرکز دانشگاهی در وزارت علوم است.

دکترکشمیری در خصوص دیگر محورهای برنامه‌های کاری دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: موضوع دیگر در این زمینه، بالابردن ظرفیت بهره‌برداری شرکت‌ها و موسسات از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به آزادسازی توسعه بازار برای موسسات و واحدهای فناور از خرد تا کلان و توسعه منابع مالی است زیرا اگر بودجه و اعتبارات مراکز رشد و علم و فناوری را مورد بررسی قرار دهیم، کمتر از یک و نیم درصد از کل بودجه وزارت علوم را شامل می‌شود که البته مذاکرات خوبی در این راستا انجام شده و در تلاشیم تا این بودجه افزایش پیدا کند.

وی افزود: بنا داریم بخشی از این اعتبارات را در قالب یک نظام جدید در حوزه کارآفرینی، توسعه و فناوری در وزارت علوم شکل دهیم تا فاصله خالی صندوق پژوهش‌های کاربردی و صندوق نوآوری بر طرف شود و امیدواریم منابع مالی‌ای که در حوزه تجاری سازی لازم است را بتوانیم از این طریق فراهم کنیم.

دکترکشمیری در پایان تصریح کرد: کار آفرینی در سطح دانشجویان کارشناسی، حمایت از انجام پایان‌نامه‌های ارشد و دکترایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی اعضای هیئت علمی که قابلیت تجاری‌سازی دارند و توسعه مراکز رشد از جمله اهداف دیگر وزارت علوم در این حوزه است.

نظر شما