شناسهٔ خبر: 27497614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اوقات فراغت فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان با سرمایه گذاری علمی بر روی دانش آموزان فراهم می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پس از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه مستمر و بی وقفه و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون‌ها و امتحانات، تعطیلات تابستانی بسیار خوشایند است.

فصل تابستان همواره یادآور حس و حال خوب دانش آموزان برای تجدید روحیه بوده تا بتوانند سال تحصیلی جدید را با آرامش بیشتری شروع کنند این در حالی است که خانواده‌ها نگران اند سه ماه از عمر فرزندشان به بطالت می‌گذرد یا به فعالیت مفید.

تابستان گرم هر سال درحالی فرا می‌رسد که همواره خانواده‌ها با این دغدغه مواجه هستند که فرزندانشان در تعطیلات مدارس چه فعالیتی خواهند داشت، اغلب سعی می‌کنند فرزندان خود را در کلاس‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی ثبت نام کنند، اما در سال‌های اخیر رقیبی برای اینگونه کلاس‌های آموزشی به نام فضای مجازی ایجاد شده که قشر عظیمی از آن‌ها را به سمت خود جذب کرده و موجبات نگرانی خانواده‌ها را ایجاد کرده است.

بر اساس استاندارد‌های بین المللی تعداد روز‌های فراغت در بسیاری از کشور‌ها ۶۰ روز در سال و این رقم در کشور ما ۹۰ روز است.
گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهاد‌های متولی برای گذران مناسب این اوقات به فکر برنامه ریزی مناسب برای جوانان باشند.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

نهاد‌های متولی طرح

نتایج بررسی‌های کارشناسان امورجوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران نشان می‌دهد ۳۳ درصد جوانان، سازمان‌های مسئول اجرای برنامه‌های اوقات فراغت را می‌شناسند و ۶۷ درصد دیگر شناختی از این دستگاه‌ها ندارند، از جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سن جوانی (۱۵ تا ۳۵ سال هستند).

اما در مازندران ۲۷ دستگاه اجرایی عضو ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان هستند که هر یک بر اساس وظایف تعریف شده و اعتبارات مصوب، برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌کنند.

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری ، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، بسیج ، سپاه ، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه‌های عمومی، جمعیت هلال احمر، دانشگاه‌ها و بسیج دانش آموزی از نهاد‌های متولی اجرای برنامه‌های ساماندهی اوقات فراغت مازندران در تابستان هستند.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آن‌ها نیست

شاکریان کارشناس امور فرهنگی دانشگاه مازندران با تأکید بر اینکه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آن‌ها نباید باشد، گفت: باید نگرش‌ها نسبت به این موضوع تغییر کند بگونه‌ای که با برنامه ریزی صحیح، تقویت بُعد جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و در نتیجه تکامل خود فرد با حضور در این برنامه‌ها تحقق یابد.

وی افزود: اجرای برنامه‌ها از سوی آموزش و پرورش طی سه ماهه فصل تابستان در جهت غنی سازی اوقات فراغت فرزندانمان باید با هدف سرمایه گذاری علمی و اندوخته تجربی برای دانش‌آموزان صورت گیرد.

شاکریان با تاکید بر اینکه اوقات فراغت دانش آموزان می‌تواند زمینه ساز کشف استعداد‌های نوجوان را فراهم سازد، عنوان کرد: اولیای دانش آموزان نیز باید فرزندان خود را در طی تابستان که از درس‌های تئوری به دورهستند، به فراگیری رشته‌های علمی و نظری مورد علاقه آن‌ها تشویق کنند.

این کارشناس، اجرای برنامه‌های تیمی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را یک اصل مهم در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این کلاس‌ها در قالب تیم‌های مشارکتی، همکاری و هماهنگی را به واقعیت کلمه به دانش آموزان تفهیم می‌کند، به گونه‌ای که دانش آموز یک گام به سوی اجتماعی شدن می‌پیماید.

وی یکی از راه‌های دستیابی دانش آموزان به زندگی سالم را فراگیری علوم اجتماعی و شیوه‌های صحیح زندگی در کلاس‌های مکمل اوقات فراغت عنوان کرد.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

نقش اولیا در سوق فرزندان به سمت کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت

نقش اولیا را در سوق فرزندان به سمت شرکت در کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت در تابستان را چشمگیر و قابل تامل عنوان و اضافه کرد: تا زمانی که اولیا اهمیت این برنامه‌ها را درک نکنند و مشارکت جدی با نهاد‌های اجرایی را اتخاذ کنند نمی‌توان گام‌های اساسی در جهت رسیدن به اهداف کلان اجرایی نظام آموزش و پرورش برداشت.

یکی از اولیای دانش آموزان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، نقش آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان را در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان چشمگیر دانست و افزود: باید این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه دست به دست هم دهند تا از معضلات اجتماعی جلوگیری و نسل‌های ورزشکار و دانا را پرورش دهند.

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان نیز بر این عقیده است که آموزش و پرورش باید رسما هدایت و تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان را برعهده بگیرد، چراکه این نهاد علمی و تربیتی همواره در راستای پرورش نسل‌های با انگیزه و خلاق درعین حال با کمترین هزینه و با به کارگیری مربیان مجرب است.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

ناکافی بودن بودجه فرهنگی برای اجرای مناسب برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت

شاکریان کارشناس امور فرهنگی دانشگاه مازندران هم با بیان اینکه بودجه فرهنگی برای اجرای کامل و مناسب برنامه‌ها کافی نیست گفت: هر ساله این دغدغه‌ها مطرح می‌شود، اما در عمل تغییری نمی‌بینیم.

وی موازی کاری، ناهماهنگ بودن مدیران در اجرای طرح و کمبود اعتبار را موضوعی تکراری، اما حل نشده اعلام کرد و افزود: با وجود این مشکلات همچنان به اجرای طرح باید ادامه داد، زیرا جوانان نباید قربانی این مسائل شوند.

اندرواژ از کارشناسان علوم اجتماعی دانشگاه مازندران هم اوقات فراغت را زمان‌های مناسب برای بازیابی توان ذهنی و استراحت جسمی و روحی دانست و گفت: متأسفانه دیدگاه بهره ورانه درباره اوقات فراغت در جامعه هنوز وجود ندارد و مسئولان فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته باید به این امرتوجه کنند.

وی مشخص نبودن مدیریت اجرای برنامه ها، ناهماهنگی در برنامه ریزی، بی توجهی به تأثیر بودجه در اجرای برنامه‌ها و شعارزدگی مسئولان، موازی کاری دستگاه‌ها و دلخوشی مسئولان به آمار‌ها برای ارائه گزارش عملکرد در پایان تابستان را از آفات و معضلات برنامه‌های اوقات فراغت دانست و افزود: تا زمانی که دیدگاه مسئولان درباره این طرح اصلاح نشود نمی‌توان انتظار بهبود روند اجرای برنامه‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اوقات فراغت را در تابستان داشت.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

افزایش ۲۰ درصدی ورود دانش آموزان مازندران در طرح‌های اوقات فراغت

شعبانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، از فعال سازی پایگاه‌های تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان استان خبر داد و گفت: حدود ۵۰ کانون فرهنگی تربیتی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در پذیرش طرح‌های اوقات فراغت دانش آموزان پارسال ۱۷ درصد کاهش داشتیم، افزود: پیش بینی می‌شود امسال استقبال دانش آموزان در طرح‌های اوقات بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

شعبانی با بیان اینکه از مجموع حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز جذب طرح اوقات فراغت شدند، گفت: این دانش آموزان در رشته‌های هنر‌های تجسمی، ورزشی، علمی و فرهنگی و قرآنی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی اوقات فراغت در مازندران تاکید کرد و افزود: این برنامه‌ها نباید فقط به تابستان خلاصه شود بلکه باید در همه روز‌های سال استمرار یابد.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

افزایش مهارت آموزی کودکان و نوجوانان مازندرانی در فصل تابستان

یزدان شناس مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران از برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان استان خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها در بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی، دینی و علمی در ۲۷ مرکز و با ۲۶ عنوان رشته در مقاطع سنی خردسال- کودک- نوجوان و جوان برگزار می‌شود.

وی افزود: کودکان و نوجوانان علاقمند می‌توانند در رشته‌های کتابخوانی، کاردستی، عروسک سازی، آموزش قرآن، هنر‌های بومی و سنتی، شاهنامه و حافظ خوانی، محاسبات ذهنی (چرتکه)، قصه گویی، شطرنج، گام به گام (فلسفه کودک)، از خلاقیت تا کار آفرینی، نمایش خلاق، نقاشی، خوشنویسی، نمایش عروسکی، سرود، پویانمایی، سفالگری، عکاسی، کارگاه شعر، کارگاه داستان، مهارت زندگی، گام به گام تا اندیشه (تفکر خلاق)، فیلم سازی و کارگاه خوانش متون تخصصی مهارت کسب کنند.

یزدان شناس گفت: علاقمندان به شرکت در این کلاس‌ها می‌توانند به مراکز فرهنگی و هنری کانون‌های پرورش فکری شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای سرمایه گذاری علمی دانش آموزان

پایان تابستان ارزیابی عملکرد دستگاه ها/ با مدیران کم کار برخورد خواهد شد

معاون عمرانی استاندار مازندران هم با پذیرش این چالش‌ها در اجرای طرح‌های اوقات فراغت گفت: در جلسات مرتبط با این موضوع، دغدغه‌های جوانان و نوجوانان در این باره مطرح شد و آیین نامه اجرای برنامه‌ها برای هر دستگاه و شرایط همکاری و هماهنگی مدیران ابلاغ شد و بر اساس آن در پایان تابستان عملکرد دستگاه‌ها ارزیابی و با مدیران کم کار برخورد خواهد شد.

علی نبیان اعلام اسامی مدیران و نهاد‌های کم کار در رسانه‌ها و برخی توبیخ‌های اداری و اعتباری را از روش‌های برخورد با این مدیران اعلام کرد.

با این اوصاف و در حالیکه نیمی از تابستان گذشت و برنامه شاخصی در این باره اجرا نشد، به گفته مسئولان، باید تا پایان تابستان منتظر ماند و با ارزیابی کیفیت عملکرد مسئولان، شاهد اقدامات مدیران نظارتی باشیم، اما امیدواریم با پایان یافتن تابستان شاهد فرافکنی مسئولان و جمله‌های تکراری مانند انشای تابستان خود را چگونه گذراده اید؟ نباشیم.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

نظر شما