شناسهٔ خبر: 27497164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

در پاسخ به تذکرات نمایندگان

توضیح لاریجانی در مورد موافقت‌نامه مربوط به دریای خزر/ نیاز به تصویب مجلس دارد/ تحدید مرزها مطرح نیست

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که موافقت‌نامه کشورهای حاشیه خزر باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در واکنش به تذکر نمایندگان در مورد اجلاس اخیر کشورهای حاشیه دریای خزر، اظهار کرد: در مورد دریای خزر غوغایی که به پت شد یک بحث است اما تا جایی که می‌دانم این موضوع مربوط به تحدید حدود نیست بلکه مربوط به شرایط نظامی و محیط زیست در دریای خزر و از این جنس است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مراحل قانونی در این زمینه باید طی شود، گفت: این موافقت‌نامه باید به مجلس بیاید. امضای وزرا پای آن امضای اولیه است و لایحه آن باید در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در اخطاری مستند به اصول ۷۷ و ۷۸ قانون اساسی با تاکید بر این‌که قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تغییر در خطوط مرزی ممنوع است، اظهار کرد: باید رییس جمهور یا وزیر خارجه به مجلس شورای اسلامی احضار شوند تا درباره اجلاس دریای خزر به مجلس شورای اسلامی گزارش دهند و نمایندگان در جریان موضوع قرار گیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شبکه‌های مجازی و سلطنت‌طلبان شایعاتی را در این مورد منتشر کردند که باید اصل مطلب بیان شود!

قاضی‌پور بیان کرد: ما حق مسلم خود را از دست نمی‌دهیم و باید از نفت خزر استفاده کنیم.

سدیف بدری نیز در تذکر جداگانه‌ای اظهار کرد: بحث دریای خزر جای سوال دارد. وزیر نفت و خارجه باید به مجلس شورای اسلامی بیایند و مفصلا در این باره توضیح دهند.

وی با بیان این‌که مسائلی که اخیرا در این باره توسط وزیر خارجه مطرح شده جای شبهه و سوال دارد، گفت:  مردم تصور می‌کنند حق و حقوق ما در دریای خزر از بین رفته، لذا لازم است مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

نظر شما