شناسهٔ خبر: 27496479 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حضرتی در گفتگو با دانشجو:

۷۵ درصد نقدینگی در دست ۷ درصد افراد جامعه است/ پیگیری نکردند که چرا قانون CGT از دستور کار مجلس خارج شد

مسئول تحلیل و بررسی مراکز دانشگاهی بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: قانون CGT دو بار در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ اما پیگیری نشد که چرا این قانون از دستور کار مجلس خارج شده است.

صاحب‌خبر -

امیررضا حضرتی، مسئول تحلیل و بررسی مراکز دانشگاهی مستقل بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: معضلی که در چند سال اخیر پیش آمده و بخش اعظم آن مربوط دستگاه اجرایی است، بحث نقدینگی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان بلا یاد کردند.

حضرتی ادامه داد: دولتی که در زمان انتخابات نقدینگی را خط قرمز دولت می دانست، اکنون میزان نقدینگی را در کشور ۳ برابر کرده است؛ یعنی ۲ برابر نقدینگی که از اول انقلاب در کشور به وجود آمده است.

مسئول تحلیل و بررسی مراکز دانشگاهی مستقل بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی تصریح کرد: این دولت با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کشور را تحویل گرفته و اکنون به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده که مرتبا در حال افزایش هم هست.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی با همکاری سایر تشکل‌های دانشجویی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس ارسال کرده که مطالبه اصلی آن استیضاح وزاری اقتصادی است، افزود: باید توضیح دهند چرا این نقدینگی در کشور به وجود آمده و علت آن چیست و در ثانی پاسخگو باشند که آیا برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی دارند یا خیر؟ و اگر وزیری برنامه‌ای ندارد، چرا باید در این سمت بماند؟

حضرتی خاطرنشان کرد: مساله دیگری که مهم است پیگیری کارگروهی است که رهبر معظم انقلاب دستورش را در دیدار با هیات دولت دادند و مجلس پیگیر شود که آیا کارگروه تشکیل شد یا نه؟ کارگروهی شبانه روزی و ریسک پذیر که قضیه نقدینگی را پیگیری و مدیریت کنند.

مسئول تحلیل و بررسی مراکز دانشگاهی مستقل بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی بیان داشت: نقدینگی شرایطی مانند گرباد دارد که اگر وارد کالا‌های مصرفی مانند ارز و مسکن و خودرو شود مانند گردباد اینان را با خودش می برد و این قضیه در بازار ارز اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: یک مطالبه جمعی از بانک مرکزی باید وجود داشته باشد که چرا این میزان نقدینگی در دست ۷ درصد است و با وام‌های کلان که معوقات بانکی سرسام آور است.

حضرتی با بیان اینکه خطری که نقدینگی تهدید می‌کند بحث بازار مسکن است، گفت: قانونی در دستور کار مجلس قرار گرفت، بحث CGT است که در کشور‌های مختلف انجام شده است.

مسئول تحلیل و بررسی مراکز دانشگاهی مستقل بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی افزود: این قانون دو بار در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ اما پیگیری و رسیدگی نشد که چرا این قانون از دستور کار مجلس خارج شده است.

وی تاکید کرد: بحث این قانون این است کسانی که خرید و فروش مسکن می‌کنند، باید از سودی که به دست می‌آورند مالیات پرداخت کنند که این قانون بحث مسکن را رونق می‌دهد و کسانی که در این راه سواستفاده می‌کنند، شناسایی می‌شوند.

حضرتی خاطرنشان کرد: ما این سوال را از مجلس داریم که چرا به این مورد رسیدگی نمی‌کند؟ آیا به صلاح کشور نیست؟ با قانون اساسی ما مغایرت دارد؟ که در هرصوت این مورد را شفاف کنند برای جامعه و اگر مشکل ندارد و صرفا بخاطر ملاحظات شخصی برخی افراد است قطعا آن را پیگیری خواهیم کرد.

نظر شما