شناسهٔ خبر: 27495628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در گفتگو با برنا؛

ریشه تنش فعلی در روابط آمریکا ترکیه، در کودتای نظامی نافرجام طرفداران گولن است/ تنش به زودی کنترل خواهد شد

تنش تازه در روابط آنکارا-واشنگتن به کودتای نظامی نافرجام در سال 2016 ریشه دارد و در آن برهه اردوغان انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ «بهرام امیراحمدیان»، کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز، در خصوص ریشه‌های بحران کنونی در سر ارزش لیر ترکیه و روابط این کشور با آمریکا به برنا گفت: «بحران لیر از یک سو بحرانی اقتصادی است که الزاماً به ترکیه محدود نمی‌شود و ذیل سیاست‌های کلی ترامپ در بالا بردن ارزش دلار  در سطح جهان و اعاده قدرت اقتصادی آمریکا مربوط است؛ اما یک وجه خاص آن در خصوص ترکیه، ناشی از بحران سیاسی میان دو کشور است.  ترکیه از سال ۱۹۵۲ به عنوان عضو ناتو، متحد آمریکا بوده اما در سالیان گذشته اتفاقاتی از جمله تحولات سوریه و افزایش نقش روسیه در همکاری‌های نظامی ترکیه باعث بروز تنش‌هایی شد که به فشارهای اقتصادی ترامپ منجر شده است.»

امیراحمدیان ادامه داد: «در واقع تنش تازه در روابط آنکارا- واشنگتن در کودتای نظامی نافرجام در سال 2016 ریشه دارد و در آن برهه اردوغان انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه گرفت. آمریکا نیز با رد درخواست استرداد عبدالله گولن، رهبری که کودتا به هواداران وی منسوب بود، خشم مقامات ترکیه را بیشتر برانگیخت. پیش‌تر هم زمانی که رابطه ترکیه و روسیه تیره شد، این کشور از طرف ناتو، حمایت نشد. ترکیه البته در آن برهه تمایلی به تنش شدید با روسیه نداشت، اما انتظار مقامات آنکارا این بود که ناتو دست‌کم در جنگ لفظی با روسیه وارد شود و از عضو خود به صورت تمام قد حمایت کند.»

این کارشناس مسائل ترکیه گفت: «مجموع این تحولات ترکیه را به غرب و به خصوص آمریکا بی‌اعتماد کرد. پس از انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور و انجام تغییراتی در قانون اساسی، اردوغان بیشتر به سمت فاصله گرفتن از غرب و نزدیکی به روسیه رفت. به خصوص که تغییر سیاست ترکیه در سوریه، دو کشور را به یکدیگر نزدیک‌تر و بهبود روابط با ایران را نیز موجب شد.»

امیراحمدیان تأکید کرد: «در عین حال باید توجه داشت که ترکیه میزبان یکی از بزرگترین پایگاه‌های ناتو در منطقه و سلاح‌های هسته‌ای این سازمان نظامی است. به‌رغم همه اختلافات، این کشور عضوی از ناتو باقی می‌ماند و تنش در روابط آمریکا- ترکیه به احتمال زیاد از سوی دو طرف کنترل خواهد شد.»

نظر شما