شناسهٔ خبر: 27495065 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اندروید ۹ چه ویژگی‌های خوشمزه‌ای برای کاربران تدارک دیده است؟

پا به پای اندروید

نسخه نهم اندروید که طبق سنت نامگذاری گوگل، پای (Pie) نام گرفته است، بالاخره در نیمه مرداد به‌صورت رسمی توسط گوگل برای گوشی‌های پیکسل این شرکت عرضه شد.

صاحب‌خبر -

این دستپخت گوگل که کاربران زیادی در سراسر دنیا چشم انتظارش بودند، ویژگیهای جدید و جالبی دارد که هر کدام طعم خاصی به این سیستمعامل محبوب میدهند. از ویژگیهای ظاهری جذاب در رابط کاربری گرفته تا قابلیتهای فنی که با دیدی آیندهنگرانه، تجربه کاربری متفاوتی را برای کاربران رقم میزند. با ما همراه باشید تا نگاهی کنیم به مهمترین قابلیتهای اندروید پای.

قدرت گرفته از هوش مصنوعی

همانطور که از کنفرانسهای اخیر گوگل هم برمیآمد، این شرکت حساب ویژهای برای هوش مصنوعی در سرویسهایش باز کرده و در اندروید «پای» ویژگیهای مختلفی بر پایه هوش مصنوعی شکل گرفتهاند. این قابلیتها البته بیشتر در راستای بهبود کلی سیستمعامل هستند، بنابراین انتظار نداشته باشید نحوه استفاده شما از گوشی را خیلی تغییر دهند.

فعالیتهای اپ (App Actions) نام یکی از این ویژگیهاست که در قسمت فهرست اپها قرار گرفته و براساس عادات شما در استفاده از نرمافزارها، فعالیتهایی را به شما پیشنهاد میکند. مثلا اگر هر روز سر ساعت خاصی به مادرتان زنگ میزنید، دکمهای برای تماس مستقیم با او در کنار اپهایتان خواهید دید. یا هنگامی که هدفونتان را به گوشی متصل میکنید، این ویژگی ممکن است یک لینک سریع به فهرست آهنگهایی که آخرین بار گوش میکردید نمایش دهد. قابلیت دیگر، برشها (Slices) نام دارد که به توسعهدهندگان اجازه میدهد فعالیتهای مفیدی را به برنامههایشان بیفزایند. برای مثال، یک نرمافزار درخواست تاکسی میتواند عمل درخواست را بهصورت جداگانه ارائه کند تا کاربر بتواند بدون باز کردن برنامه، این کار را انجام دهد. البته قابلیت «برشها» در نسخه حال حاضر اندروید پای نیست و باید برای دریافت آن تا پاییز صبر کرد. دیگر امکانات هوشمند اندروید9 هم بیشتر در پسزمینه، اما کاربردی هستند. روشنایی تطبیقی (Adaptive Brightness)، روشنایی خودکار را پیشرفت میدهد و با یادگیری نحوه تنظیم روشنایی توسط کاربر در محیطهای مختلف، آن را بر اساس این ترجیحات تنظیم میکند. همینطور امکان «باتری تطبیقی» که یاد میگیرد چه اپها و سرویسهایی برای شما اهمیت دارد تا به آنها اجازه مصرف بیشتر باتری را بدهد و مصرف بقیه اپهای با اهمیت پایینتر را کاهش میدهد.

حرکتها و ناوبری جدید

یکی از بزرگترین تغییرات در اندروید پای، امکان جایگزینی حالت کلاسیک اندروید با قابلیتهای ناوبری جدیدی است که گوگل در نظر گرفته است. در حالت جدید، به جای سه دکمه مرسوم در پایین صفحه (در گوشیهایی که دکمه فیزیکی ندارند)، تنها یک دکمه کپسولی شکل قرار میگیرد. با کشیدن رو به بالا، فهرست اپها یا اپهای اجراشده اخیر نمایش داده میشود. اگر این دکمه را به سمت راست بکشید، میتوانید در جا به آخرین برنامهای که استفاده میکردید، برگردید. این دکمه از یک نظر مانند دکمه خانه عمل میکند که کاربر با زدن آن به صفحه اصلی میرود و با نگه داشتن روی آن، دستیار گوگل باز میشود. البته در کنار این دکمه کپسولی، دکمه بازگشت هم وجود دارد، اما فقط هنگامی که داخل یک اپ هستید.

علاوه بر این، اندروید 9، حرکتهای جدیدی هم برای کاربران در نظر گرفته است. نگه داشتن همزمان دکمه پاور و صدای بالا، گوشی را به حالت mute میبرد و رو به صفحه قرار دادن آن روی میز، گوشی را سایلنت میکند.

یکی از امکاناتی که از نسخههای اولیه در اندروید وجود داشته، قفل چرخش صفحه بوده است، ولی این امکان در زمانهای رفتن از یک اپ به اپ دیگر با حالت صفحه متفاوت میتواند اذیتکننده شود. گوگل در اندروید پای فکری هم به حال این قضیه کرده است، به این صورت که در پایین صفحه آیکونی نمایش داده میشود که مثلا هنگامی که میخواهید فقط در یک برنامه صفحه بچرخد، ولی تنظیمات چرخش تغییر نکند، با زدن آیکون این کار را انجام دهید.

قفل قوی و صفحه قفل قویتر

صفحه قفل در اندروید پای قویتر از قبل شده است. نه فقط زمان، که آیتمهایی چون آب و هوا و موارد موجود در تقویم هم بهصورت خودکار در آن نمایش داده میشود تا بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی بتوانید بهسرعت اطلاعات اساسی را با یک نگاه دریافت کنید. علاوه بر این، یکی از ویژگیهای مهم ولی کمرنگتر اندروید 9 حالت چفت و بست (Lockdown) آن است! برای فعالسازی این قابلیت، دکمه پاور را نگه داشته و Lockdown را از منو انتخاب میکنید. با این کار، گوشی شما قفل شده و تمام اطلاعات شخصی و اعلانها از صفحه حذف میشود، اما تفاوت این حالت با قفل عادی آن است که نه اثر انگشت، نه چهره و نه هیچ حسگر دیگری گوشی را باز نمیکند. فقط باید پین مورد نظر را وارد کرد!

سلامت دیجیتالی

بحث سلامت دیجیتالی (Digital Wellbeing) از جمله مواردی است که گوگل آن را بهصورت جدی دنبال میکند تا مطمئن شود تلفنهای همراه بهعنوان یک ابزار باقی میمانند و کاربران در استفاده از آنها دچار افراط نمیشوند. بر این اساس، در اندروید9 قابلیت جدیدی به نام داشبورد اندروید
(Android Dashboard) اضافه شده که کمک میکند زمانی را که با دستگاهتان میگذرانید، بررسی کنید. با این قابلیت، میتوانید متوجه شوید چه مقدار زمان را صرف وبگردی، ارسال پیام، تماشای محتوا یا حتی تماس کردهاید. همچنین، امکان گذاشتن محدودیت زمانی برای اپهای خاص یا مشاهده پیشنهاد برای دادن زنگ تفریح از گوشی وجود دارد!

یکی از ویژگیهای بامزه در سری ابزارهای سلامت دیجیتالی، حالت استراحت (Wind Down Mode) است.

با فعالسازی این ویژگی، شما به دستیار دیجیتال گوگل میگویید که چه زمانی میخواهید به رختخواب بروید و این دستیار بهطور خودکار در آن زمان گوشی را به حالت «عدم مزاحمت» میبرد و بتدریج صفحه گوشی را هم سیاه و سفید میکند تا شما را به کنار گذاشتن گوشی پیش از خواب ترغیب کند!

اندروید پای برای کدام گوشیها؟

زمان ارائه هر نسخه جدید اندروید، یک سوال برای همه کاربران مطرح میشود: «آیا این اندروید برای گوشی من میآید؟» در مورد اندروید پای بجز گوشیهای پیکسل خود گوگل، ماجرای بهروزرسانی بقیه گوشیها چگونه است؟ در این نسخه از اندروید، برای اولین بار، چند شرکت به گوگل برای پشتیبانی از برنامه بتای اندروید پیوستند و بنابراین این گوشیها احتمالا سریعتر از دیگران بهروزرسانی را دریافت میکنند: اکسپریا XZ2 سونی، شیائومی Mi Mix 2S، نوکیا 7 پلاس، اوپو R15 Pro، ویوو X21، وانپلاس 6 و اسنشیال PH-1 (این گوشی اندروید 9 را همان روز نخست دریافت کرد!). در مورد سامسونگ، گوشیهای گلکسی S8، S8 پلاس، S9، S9 پلاس و نوت 8 و 9 حتما اندروید جدید را خواهند داشت. در مورد بقیه قضیه قطعی نیست و باید دید سامسونگ چگونه عمل میکند. الجی هم در بهروزرسانی شبیه سامسونگ است و گوشیهای سطح بالایش یعنی G6 و G7 ThinQ، V20 و V30 قطعا اندروید پای را تجربه میکنند. برای بقیه باید منتظر شد و دید، اما برخی مدلهای پایینتر مثل G5 و V10 قطعا این نسخه را نمیگیرند. پیشبینی برای هواوی با تغییراتی که در سیستم توزیعش داده، کمی سخت شده، ولی مدلهایی که اندروید 9 برای آنها قطعی است عبارتند از: P10، میت 10، آنر 9 و آنر ویو 10 (به همراه مدلهای Plus و Pro آنها). میت 9 هم به احتمال زیاد بهروزرسانی خواهد شد. در مورد سونی، روی گوشیهای جدیدتر سری Z و X (تولید شده در 2017 و 2018) حساب کنید. برای نوکیا، احتمال زیاد گوشیهای نوکیا 7 و 8 هم به 7 پلاس میپیوندند.

محمود صادقی

نظر شما