شناسهٔ خبر: 27495018 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رشد ۳۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، سید علی معصومی مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: نرخ قاچاق کالا نخستین بار متوقف شده و کاهش یافته است.
 
به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: قاچاق کالا که در سال ۹۲ بیست میلیارد دلار بود در پایان سال ۹۶ به ۱۲/۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

معصومی با اشاره به اینکه تدوین قانون برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۲ سال به طول انجامید گفت: وظیفه این ستاد برنامه ریزی، سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت است.

وی افزود: ۲۰۰ عنوان قوانین مرتبط با قاچاق کالا و ارز داریم و تطبیق این قوانین و آنچه که صورت می‌گیرد کار را ساخت کرده است.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مناسب نیست و مردم از آن رضایت ندارند.

امیر خجسته افزود: در حالی که از همه جا همه کالایی به کشور قاچاق می شود نمی‌شود گفت قاچاق کاهش یافته است.
وی گفت: تنها ۳۶۰ هزار نفر به خاطر واردات قاچاق البسه ار چین در کشور بیکار شده‌اند.

خجسته افزود: بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، قاچاق کالا به کشور بیش از ۲۵ میلیارد دلار است.
وی گفت: بنا بر اعلام وزارت اطلاعات هر یک میلیارد دلار قاچاق ۵۰ هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد و اگر قاچاق را حتی ۲۰ میلیارد دلار بدانیم به معنای آن است که ۱ میلیون فرصت شغلی در کشور از دست رفته است.

خجسته افزود: به دستور دادستانی پیش از نوروز، ۵۵ نفر و در سال جدید ۱۳۵ نفر از ماموران گمرک مرتبط با قاچاق کالا و ارز بازداشت شدند.

وی گفت: ۹۰ درصد کالای قاچاق وارد شده کشف نمی‌شود و بخش عمده ای از این کالاها از طریق سامانه جامع گمرک وارد کشور می‌شود.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس افزود: مشکل اصلی در سامانه گمرک با افرادی است که آن را مدیریت می‌کنند و باعث خسارت هزاران میلیارد تومانی به کشور می‌شوند.

خجسته گفت: گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز در یکی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.
مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه گفت: با اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرونده های تشکیل شده در این زمینه از ۱۱ هزار فقره به ۶۷ فقره رسیده است.

سید عبدالحمید اجتهادی افزود: در حالی که در سال ۹۲ هزار و ۳۰ پرونده مهم ملی در تعزیرات حکومتی تشکیل شد در ۳ ماهه اول امسال تعداد این پرونده ها به ۸۰۰ پرونده رسیده است.

وی گفت: در حالی که پیش از اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وصولی از بابت جرایم مرتبط با قاچاق کمتر از ۲ درصد بود این میزان در سال ۹۶ پنجاه و شش درصد افزایش یافت.

یک کارشناس مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این برنامه گفت: اطاله دادرسی از مشکلات اصلی مبازره با قاچاق کالا و ارز است.
اسماعیل علی دادی افزود: تعدد قوانین، مغفول ماندن مبحث مهم قاچاق در دانشگاه ها و کمبود قضات متخصص از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی گفت: اطلاعات میان دستگاه های متولی مبازره با قاچاق کالا و ارز به صورت جزیره‌ای است و آنها با یکدیگر در ارتباط نیستند.
 
منبع: صداوسیما

نظر شما