شناسهٔ خبر: 27495007 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حسین اخوان‌اقدم تشریح کرد:

مثبت و منفی شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن/ حذف نیمه‌نهایی، اضطراب متسابقان و حمایت رسانه‌ها

گروه مسابقات ــ یکی از داوران مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ضمن بیان بخشی از نکات مثبت و منفی شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن، گفت: باید مقداری صبوری کرد و رسانه‌ها حمایت خود را ابراز کنند تا در آینده مشخص شود که کدام یک از مدل‌های برگزاری مسابقه در جریان مسابقات مفید واقع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مثبت و منفی شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن/ حذف نیمه‌نهایی، اضطراب متسابقان و حمایت رسانه‌هاحسین اخوان اقدم، داور بخش وقف و ابتداء مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد تغییرات صورت گرفته در این دوره از مسابقات، گفت: از نظر داوری و قضاوت و به جهت بالا رفتن دقت در داوری، به خاطر شُوری که هر سه داور در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند، شاهد ارتقاء این سطح هستیم و کارها متقن شده است.
وی با اشاره به اینکه این شیوه احیاناً برخی ضعف‌ها که در نگاه فردی وجود داشته است را پوشش داده و این از محسنات این شیوه است، افزود: همچنین زمان کافی برای سؤال و اعتراض متسابقان و تجدید نظر در نمرات وجود دارد. برنامه مسابقات نیز به صورت تولیدی تلویزیونی صورت می‌گیرد که قابل پخش برای عموم مردم در سراسر کشور خواهد بود.
اخوان اقدام با بیان اینکه در این شیوه معطلی شرکت کنندگان بسیار کم شده است، بیان کرد: متسابقان از روز، ساعت و زمان تلاوت خود آگاه هستند و سر وقت برای اجرا حضور می‌یابند لذا در این بخش شاهد کمترین معطلی هستیم. ضمن اینکه جمع‌بندی آنچه در صحنه اتفاق می‌افتد توسط هئیت داوران تشریح می‌شود و این مسئله مورد سمع و نظر بینندگان تلویزیونی قرار می‌گیرد.
داور بخش وقف و ابتداء مسابقات سراسری قرآن کریم با تأکید بر اینکه جمع بندی و تحلیل تلاوت‌ها توسط هیئت داوران می‌تواند جنبه آموزشی این شیوه را افزایش دهد، بیان کرد: زمانی که بینندگان توضیحات لازم را در مورد یک تلاوت مشاهده می‌کنند، می‌توانند نگاهی آموزشی به آن داشته باشند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقاط ضعف این شیوه برگزاری اشاره و اظهار کرد: طولانی شدن فرایند برگزاری مسابقات در طول دور مقدماتی برای داوران از جمله این ضعف‌ها هست. داوران در زمان برگزاری مسابقات در این مرحله و در این شیوه باید نزدیک به هشت روز به داوری بپردازند و این برای داوران به یک ماراتن تبدیل می‌شود. اگر نگاهی به مسابقات بین‌المللی قرآن که اخیراً برگزار شد داشته باشیم می‌بینیم که کل مسابقات پنج روز و تنها در نوبت بعدازظهر بوده، اما در این دوره تنها مرحله مقدماتی به مدت هشت روز و طی دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شده و هیئت داوران در این مدت مشغول داوری بوده‌اند.
این مدرس قرآن کریم عنوان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی متسابقان در حضور 15 داور و دوربین‌های ضبط برنامه دچار اضطراب شده و همین موضوع بر روی کیفیت اجرای آنها تأثیر می‌گذارد. باید چاره اندیشی شود تا شاید بتوان برای این معظل چاره‌جویی شود. البته در مقابل این نیز برخی شرکت‌کننده‌ها هستند که مشکلی نداشته و با سهولت به اجرای برنامه می‌پردازند، لذا حضور داوران در صحن مسابقات را یک فرصت قلمداد می‌کنند.
اخوان اقدم در پاسخ به این سؤال که حضور داوران در صحن مسابقات و در حضور متسابقان را یک ضعف قلمداد می‌کنید یا خیر، گفت: این را باید از نگاه متسابقان دید. برخی از شرکت‌کنندگان این وضعیت را اضطراب آفرین دانسته و برخی دیگر به آن به مثابه یک فرصت نگاه می‌کنند. در این وضعیت باید دید در نظرسنجی‌ها نظر متسابقان بیشتر بر روی کدام شیوه است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از جداشدن مرحله مقدماتی از مرحله نهایی و تعامل نداشتن متسابقان با یکدیگر در ایام برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی چگونه است و آیا این به کلیت کار کمک می‌کند یا ضربه می‌زند؟ گفت: به اعتقاد من این اتفاق قابل قبول است، قبلاً که تعامل وجود داشت، بحث رفاقت‌ها بود و نه بحث تبادل نظرات و مسائل آموزشی. به نظر می‌رسد این اتفاق که مرحله مقدماتی از مرحله نهایی جدا شده، قابل قبول می‌تواند باشد. این نیز یک تجربه جدید است که باید دید بازخورد آن در نزد متسابقان به چه صورت است.
این داور چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه گمان نمی‌کنم جدا شدن مرحله مقدماتی از مرحله نهایی روند مسابقات را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: در مرحله نهایی مسابقات بهترین‌ها حضور خواهد یافت و همان اتفاقی که سال‌های قبل در مرحله نیمه نهایی و نهایی و در یک شهر رخ می‌داد، در این دوره در دو شهر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه راه‌یافتگان به مرحله نهایی می‌توانند با آمادگی بیشتری در شهر میزبان مسابقات حضور یابند.
اخوان اقدم در ادامه در پاسخ به این سؤال که بسیاری بر این باور هستند که حذف یک مرحله از مسابقات باعث می‌شود تا شانس نسبت به توانمندی افراد برای حضور در فینال بیشتر موثر باشد، گفت: در مسابقات شانسی وجود ندارد البته بحث قرعه‌ها می‌تواند این شانس را برای یک نفر ایجاد کند اما این همیشگی نیست. این را نیز بگویم که قرآن برای مسابقه نازل نشده است تا همه قرعه‌ها شبیه هم باشند. ما در همین مسابقات شاهد بودیم که برخی افراد قرعه‌های سختی داشته و موفق بودند و برخی دیگر قرعه‌های متوسط و ساده‌ای داشتند اما از عهده آن بر نیامدند.
این مدرس قرآن کریم بیان کرد: همه این موارد بستگی به تجربه افراد و آمادگی ابتدایی صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتداء، حسن حفظ و ... دارد لذا به نظر نمی‌رسد حذف یک مرحله مشکل ساز شود. ضمن اینکه بحث شانس در فرهنگ دینی ما پذیرفته نیست. در مسابقات هر کس بیشتر تلاش کرده باشد، تمرکز بیشتری داشته باشد، قوای روحی و روانی متعادلی داشته باشد و از وضعیت جسمی و حنجره مناسبی برخوردار باشد، توفیق بیشتری پیدا می کند. به نظر نمی‌رسد که مرحله نیمه‌نهایی تا آن حد تعیین‌کننده بوده باشد که خلاء آن به چشم بیاید. در این دوره از حفاظ در هر سوال 15 سطر معادل یک صفحه پرسیده می‌شود و جای هیچ حرف و حدیثی نمی‌گذارد. ضمن اینکه باید منتظر ماند و این تجربه جدید انسانی را پیش ببریم تا بعدها بازخوردهای آن مورد ارزیابی قرار بگیرد.
اخوان اقدم در ادامه بر لزوم حمایت رسانه‌ها از این شیوه برگزاری تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بحث‌های کارشناسی مفصلی در این خصوص صورت گرفته و مشاوره‌های نسبتاً گسترده‌ای نیز انجام شده است، مقداری باید صبوری کرد. همچنین اجرای آزمایشی این برنامه نیز در اسفندماه سال قبل انجام شده و بازخوردها گرفته شده است، لذا همانگونه که گفته شد باید مقداری صبوری کرد و رسانه‌ها و شرکت کنندگان در مسابقات به نسبه حمایت خود را ابراز کنند تا در آینده مشخص شود که کدام یک از مدل‌های برگزاری مسابقه در جریان مسابقات مفید واقع خواهد شد.
این داور بخش وقف و ابتدا مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان با اشاره به اینکه این شیوه برگزاری مسابقات نمره قبولی دریافت می کند، گفت: ارزیابی کامل این مسابقات باید بعد از دریافت بازخوردها صورت بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما